צרכנות רפואית מס' 55

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: תרופה לחולי הסרטן המונעת בחילות והקאות, הנעת כף רגל משותקת, ושיטה לשמירה על הפיגורה ועוד

מאת: מערכת zap doctors
תרופה לחולי הסרטן: טיפול חד פעמי המונע בחילות והקאות

בחילות והקאות מהוות חלק משגרת חייהם של חולי סרטן העוברים כימותרפיה ופוגעות בצורה משמעותית באיכות חייהם בימים שלאחר הטיפול. במצבים מסוימים חולים אף עלולים לרצות ולהפסיק את הטיפולים הכימותרפיים, דבר העלול לפגוע בסיכויי החלמתם.

הטיפול המקובל כיום למניעת בחילות והקאות אחרי כימותרפיה, כולל שילוב של מספר תרופות וביניהן סטרונים הניתנים דרך הווריד לפני הכימותרפיה ובנוסף, ובליעת טבליות פעמיים ביום במשך 2-5 ימים.

בימים אלו ממתינה לרישום בישראל תרופה חדשה לחולי הסרטן שתשווק בארץ תחת השם "פאלוקסי" ע"י מעבדות רפא. ייחודה בכך שהיא התרופה היחידה הניתנת במנה חד-פעמית, כ-30 דקות לפני הכימותרפיה, והשפעתה נמשכת עד ל-5 ימים לאחר הטיפול. מתן חד-פעמי של התרופה חוסך מהחולים את הצורך בבליעת כדורים (ובכך משפר ומגדיל את היענותם לטיפול).

^^36,000 חולי סרטן מקבלים כימותרפיה מדי שנה^^

בישראל כ-120,000 חולי סרטן פעילים. כ-36,000 חולים עוברים טיפולים כימותרפיים כל שנה (4-5 טיפולים לחולה לשנה), מרביתם טיפולים הגורמים לבחילות והקאות.

מחקר שפורסם בשנת 2004 בירחון הרפואי היוקרתי Cancer מצא כי הטיפול המונע הקיים כיום נותן פתרון חלקי בלבד. 52% מהחולים שקיבלו טיפול כימותרפי עם פוטנציאל בינוני לגרום לבחילות והקאות סבלו מבחילות ו-28% סבלו מהקאות, בימים שאחרי הטיפול. בחולים שטופלו בתרופות הגורמות לבחילות והקאות בשכיחות גבוהה מאד המספרים אף גבוהים יותר.

נתון מדאיג אף יותר שהוזכר במחקר מתייחס לרמת המודעות הנמוכה של הצוות הרפואי לממדי התופעה - 75% מהצוות לא העריך מספיק את שכיחות הבעיה.

"הטיפול בטבליות שנוי במחלוקת, משום שחולים הסובלים מבחילות והקאות מתקשים לבלוע טבליות ולעיתים מוותרים עליהן", מסביר ד"ר צ'רני, אונקולוג ומנהל היחידה לכאב ולטיפול תומך במכון האונקולוגי במרכז הרפואי שערי צדק.

חולים הנמנעים מלצרוך תרופות למניעת בחילות והקאות חווים קושי רב בהתמודדות עם הטיפול הכימותרפי ולפיכך נפגעת איכות חייהם.

פאלוקסי ממתינה בימים אלה להשלמת הליכי רישום במשרד הבריאות, והיא תשווק בישראל בחודשים הקרובים. כיום ניתן להשיגה באמצעות מרשם 29 שניתן על ידי הצוות המטפל במרכז הרפואי, בעלות של 470 ש'.

תרופה לחולי סרטן הלימפה

חברת רוש Roche הודיעה היום שהוועדה האירופית לאישור תרופות אישרה את מבטרה לטיפול אחזקתי בחולים עם לימפומה איטית, חוזרת, מסוג שאינו הודג'קין. על פי הנאמר, טיפול אחזקתי בתרופה זו בחולי סרטן הלימפה מפחית הסיכון למוות בכחצי (48%), בהשוואה לטיפול רגיל במחלה.

"טיפול אחזקתי" (maintenance) עם מבטרה, הינו מינוח המבטא מתן מנה אחת של התרופה כל מספר חודשים במשך שנתיים, וזאת על מנת לשמור על החולים ללא מחלה תקופה ארוכה ככל שניתן עם תקווה להאריך את חייהם.

לימפומה מסוג שאינו הודג'קין היא אחת ממחלות הסרטן ששכיחותן עולה במהירות, עלייה של 80% מאז תחילת שנות ה-70. אם מספר המקרים ימשיך לעלות בשיעור הנוכחי, השכיחות של סרטן זה תהיה זהה לזו של סרטן השד, המעי-הגס, הריאות והעור בשנת 2025. כיום, לימפומה איטית מהסוג שאינו הודג'קין, הינה מחלה המתפתחת לאט (ומכאן שמה); החולים יכולים לחיות שנים רבות עם המחלה, אך הטיפול הרגיל עם כימותרפיה לא מרפא אותם.

תרופה זו, כך אנו מתבשרים, הינה נוגדן המתביית על תאי הגידול כטיל מונחה מטרה, ועל כן בניגוד לכמותרפיה, שימושה מלווה במעט תופעות לוואי במרבית המקרים ומסיבה זו - התרופה מתאימה ביותר למתן אחזקתי לחולים.

התרופה אושרה קודם לכן לטיפול בלימפומה שאינה הודג'קין מהסוג האיטי והאגרסיבי. התווייה של טיפול אחזקתי מגדילה לחולים הסיכוי לחיות ללא-הישנות המחלה במשך פרק זמן ארוך יותר, ומאפשרת להם לחיות עוד כ-3 שנים ללא קבלת כימותרפיה נוספת.

התוויה זו, אשר אושרה עתה באירופה, הוגשה בארץ לרישום משרד הבריאות הישראלי ובמקביל הוגשה בקשה להכללת התרופה בסל הבריאות לשנת 2007.

הנעת כף רגל משותקת

האורות במטה חברת נאסס ברעננה דלקו אמש עד השעות הקטנות, בעקבות קבלת האישור של ה-FDA ל-NESS L300 - פיתוח של החברה מקבוצת קרן הון הסיכון "תעוזה" (בורסת ת"א: תעוזה, 36%).

ההערכה היא כי מדובר במכשיר אלחוטי זעיר ומבוקר מחשב, ראשון מסוגו בעולם, המאפשר הליכה יציבה ובטוחה לנפגעי שיתוק כף רגל בעקבות אירוע מוחי (CVA), שיתוק מוחין (CP), טרשת (MS), או פגיעת ראש טראומטית (TBI). המכשיר מכוון אל שוק ענק של כחמישה מיליון נפגעים בעולם המערבי ואל שוק של כ-1.5 מיליון משותקים בארה"ב. מדי שנה מצטרפים לשוק זה בארה"ב כ-500,000 נפגעים נוספים.

המיכשור החדיש נמצא בתוך הנעל ומתחת למכנס וניתן להרכבה על ידי החולה עצמו, בקלות ובמהירות, ללא סיוע מאדם נוסף. לב המערכת הוא חיישן הממוקם בתוך הנעל, שמזהה את שלב ההליכה בו נמצאת הרגל המשותקת ומעביר אות אלחוטי אל מערכת ממוחשבת זעירה הצמודה לרגל, מתחת לברך. המערכת משחררת גירוי חשמלי מתאים ומתוזמן היטב אל העצבים והשרירים המניעים את כף הרגל המשותקת בצורה הנדרשת לביצוע הצעד הבא של המשתמש במכשיר. הגירוי החשמלי מחליף את האות העצבי שהיה אמור להגיע מהמוח, אך איננו מגיע עקב שורה של פגיעות במוח.

איך לשמור על הפיגורה?

דיאטה חדשה ומוצלחת לצרכנים? ניו-פארם מציעה שיטת הרזיה חדשה, FC לירידה במשקל ומשיקה את "פיגורה": פורמולה עשירה בסיבים תזונתיים. השיטה כוללת: תפריטים, פורמולה עשירה בסיבים, פעילות גופנית ומולטי ויטמין לתזונה נכונה.

בנוסף, מציעה השיטה כרטיס שקילה, באמצעותו מתבצע מעקב המשקל אחת לשבוע ע"י הרוקח בכל אחד מסניפי ניו-פארם.

הפורמולה מכילה ארבעה מרכיבים עיקריים:

גלוקומנן - סיב תזונתי המופק משורש צמח ה-KONJAK. סיב זה הוכח כיעיל ביותר לירידה מבוקרת במשקל. הוא סופח אליו מים פי 17 מנפחו המקורי ובכך מעודד תחושת שובע לאורך רוב שעות היום.

תמצית שזיפים - תמצית שזיפים עשירה בסיבים המסייעת בתפקוד מערכת העיכול.

קמבוצה גרסייה - פרי הצמח מכיל את החומצה HCA; לחומצה זאת יכולת עיכוב האנזים ציטראט ליאז הדרוש בהפיכת קרבוהידרט לשומן, בנוסף HCA מסייעת בהפחתת התיאבון.

קרניטין - חומצה אמינית שתפקידה העיקרי בגוף הוא להעביר חומצות שומן ארוכות שרשרת למיטוכונדריה לצורך יצור וניצול אנרגיה זמינה. קרניטין מסייעת לשריפת שומנים מוגברת ולניצול מרבי של מאגרי האנרגיה בגוף.

מחיר לצרכן: 149.99 ש'.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום סרטן ריאה, בפורום מכשור רפואי ובפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום