רפואה משלימה בעת הריון

(0)
לדרג

במהלך ההריון מתרחשים שינויים בגוף האישה ועלולות להיות השפעות שונות על העובר. על טיפולים משלימים לא בטוחים

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ, N.D

תקופת ההריון יכולה להיות חוויה נהדרת, אך מצד שני טומנת בחובה אי נוחות מסויימת. מרבית המצבים הגורמים לאי נוחות נובעים משינויים הורמונליים, מחסורים תזונתיים ולבסוף גם הלחץ המופעל על העצמות והאיברים הפנימיים בשל העלייה במשקל.

במהלך ההריון מתרחשים שינויים פיסיולוגיים בגוף האישה ועלולות להיות השפעות בלתי ידועות על העובר, לכן יש להיזהר בטיפולים שונים כולל טיפולים טבעיים. רצוי לבצעם רק תחת מעקב מקצועי ויש ליידע את הרופא/ה המטפל/ת לגבי טיפולים משלימים.

קיימות טכניקות שונות בתחום הרפואה המשלימה, כגון טיפולי מסאג' בהריון שנבחנו היטב, אך גם אותם מומלץ לבצע אצל מטפל /ת מקצועי/ת. לעומת זאת, בטיפולים אחרים, כגון שימוש בצמחי מרפא יש להיזהר; נושא זה עדיין לא נחקר דיו, גם בשל הבעייתיות האתית לחוקרו בזמן הריון.

טיפול ארומתרפי - כולל שמנים אתריים

שמנים אתריים הם תמציות מרוכזות של שמן נדיף (מרכיב צימחי), המסוגלים לעבור את השיליה ולהשפיע על העובר. רבים מהם עוברים מחסום דם- מוח. את מרביתם אין לצרוך פומית (דרך הפה), מאחר ויכולים לגרום לנזק לעובר.

אך מצד שני, שימוש חיצוני ומקומי (למשל באמצעות מסאג') בשמן אתרי, המדולל בשמן צימחי או נשא כגון שמן אבוקדו או שמן שקדים, יכול להועיל מאד לאי נוחות בהריון כגון בחילות, סטרס, עייפות וכאבי ראש. לעולם אין להשתמש בהם באופן פומי (דרך הפה) בזמן ההריון.

צמחי מרפא

צמחים ותבלינים הינם בשימוש יום יומי בעולם כולו על ידי נשים הנמצאות בתקופת ההריון כחלק מתזונתן הטבעית. יחד עם זאת, יש להקפיד ליטול צמחים הידועים כבטוחים בהריון ולא טרטוגנים (טרטוגן הוא גורם סביבתי העלול לפגום בהתפתחות העובר ברחם) ורק תחת פיקוח מקצועי. בנוסף, ידוע כי צמחים עלולים לגרום לפעילות יתר של תרופות הנלקחות במקביל.

בכל מקרה מומלץ להימנע משימוש בצמחים בשליש הראשון של ההריון, אך אם בכל מקרה קיים צורך מיוחד בשימוש בצמחים בתקופה זו יש להשתמש במינון קטן ורק עם צמחים שאינם בעלי פעילות טרטוגנית וכאלו הידועים שאינם בעלי יכולת לגרום להפלות. שוב, רק תחת פיקוח מקצועי.

^^שימוש בצמחים כטיפול בזיהומים בדרכי השתן^^

קיימים מחקרים המתארים את הבטיחות והיעילות של שימוש במיץ חמוציות (cranberry) כטיפול בדלקת בדרכי השתן, תופעה שכיחה בהריון בשל דחיסת שלפוחית השתן. מיץ החמוציות מונע הידבקות אורגניזמים חיידקים לדופן השלפוחית, ולכן מפחית זיהום.

^^מאילו צמחים יש להימנע בהריון?^^

א. צמחים המכילים pyrrolizidine alkaloids - מרכיבים אלו גורמים לנזק בכבד העובר (דוגמאות בלבד: קומפרי, בוראג').

ב. צמחים בעלי פעילות הורמונלית חזקה (דוגמאות בלבד: קוהוש כחול, קוהוש שחור, שוש קירח, אנג'ליקה סינזיס ועוד).

ג. צמחים בעלי פעילות משלשלת (כגון: סנה, אשחר) - צמחים אלו מעודדים פעילות יתר של המעי ועלולים לגרום להתכווצות הרחם ולהפלה.

כדי לעודד פעילות מעי ולמנוע עצירות בהריון יש לבצע שינויים בתזונה, פעילות גופנית מבוקרת וניתן להשתמש בזרעי פשתן וזרעי פסיליום.

גם בתקופת ההנקה קיימים צמחים שונים שמוטב להימנע מהם בגלל השפעה מזיקה על התינוק. דוגמא לצמח שמוטב להימנע ממנו בתקופת ההנקה: אלוורה.

^^שימוש בצמחים לאחר הלידה^^

ניתן להשתמש בצמחים לאחר הלידה כדי להקל על הרגשת אי הנוחות באזור הלידה (איזור חיץ הנקבים, פרינאום). הצמחים היעילים הם צמחים מכווצים (כגון הממליס, אלון), צמחים מרפאים (כגון קלנדולה) וצמחים אנטיספטיים (כגון מרווה רפואית). ניתן להשתמש בצמחים בחליטה ולשים על איזור הפרינאום (בשטיפה או בישיבה באמבט) פעם-פעמיים ביום במשך 5 ימים לאחר הלידה.

צמחים אלו יכולים לעזור בתהליך הריפוי (במיוחד אם התבצע חתך באיזור), מפחיתים נפיחות, חבורות וכאב. ניתן להשתמש ב-7 גרם מכל צמח ולהשרות ב-2 ליטר מים רותחים לחצי שעה. כמובן שהשטיפה מתבצעת לאחר סינון הצמחים ואחרי שהחליטה התקררה מעט.

חומצות שומן חיוניות בזמן ההריון

חומצות שומן חיוניות (אומגה 3) חשובות להתפתחות האופטימלית של האדם ולהתפתחות מוחו של העובר, אך גוף האדם איננו מסוגל לייצרן לבד.

צריכת חומצות שומן חיוניות תהיה אופטימלית, כאשר תזונת האם מכילה דגים מים צפוני (כגון סלמון) או לחילופין אספקה דרך תוספי מזון DHA בצורה של שמן דגים, שמן נר הלילה או שמן זרעי פשתן.

תזונה חיונית בהריון

חשובה ביותר תזונה מאוזנת: ירקות, דגנים מלאים, פירות טריים ואספקה סדירה של חלבונים (70- 90 גרם ליום). חומצה פולית - על מנת למנוע מומים במערכת העצבים של העובר. קלציום, כמות נאותה של ויטמיני B, E ומינרלים.

שימוש במגה ויטמינים אסור בהריון. עודף ויטמין A עלול לגרום למומים בעובר, גם עודף ויטמין C עלול להיות מסוכן. כמובן שיש להימנע מאלכוהול וקפאין (עלול לגרום לבעיות התפתחותיות אצל העובר).

יש טענה (אך יש לציין כי לא נבדקה באופן יסודי) כי מהחודש השביעי להריון ואילך מוטב להימנע משתיית מיץ עשב חיטה, כי הוא עשויי לייבש, ולכן עלול להקטין את כמות החלב להנקה.

בחילות והקאות בהריון

בחילות והקאות הם התלונות העיקריות בשלב ההתחלתי של ההריון. ההקלה מורגשת בתחילת הטרימסטר השני להריון. סימפטומים אלו משפיעים על יותר מ-50% מהנשים בעולם המודרני.

במקרים חמורים התופעה עלולה לגרום לתופעות כגון: התייבשות וירידה במשקל. התופעה גורמת לאי נוחות וכמחצית מהנשים העובדות מדווחות כי יש ירידה ביעילות עבודתן וכ-25% נוטות להיעדר יותר מהעבודה.

קיימים טיפולים תרופתיים מהרפואה הקונבנציונלית לתופעה זו, אך נשאלת השאלה עד כמה יכולים להזיק תרופות אלו לעובר בשלב הקריטי להתפתחותו (נזק טרטוגני).

המלצות אחרות כוללות שינויים בתזונה (כגון הימנעות ממאכלים שומניים או מתובלים), שינוי בסגנון החיים (הימנעות מאפיה ובישולים), אך מעטים הנשים המדווחות על הקלה משמעותית כאשר נוקטות באמצעים אלו. כתוצאה מכך הרבה נשים פונות לרפואה המשלימה על מנת לטפל בתופעה זו.

א. ויטמין B6 (פירידוקסין) לטיפול בבחילות והקאות בהריון

בשימוש בארבעים השנים האחרונות לטיפול בתופעות הבוקר (בחילות והקאות בהריון). במחקר בקרב נשים בהריון מתחת לשבוע ה-17 נצפה כי לויטמין זה השפעה מיטיבה מובהקת באופן סטיטיסטי בהפחתת הבחילות אך פחות בהקאות. המינון שנבדק היה 30 מ"ג של ויטמין 6B.

במחקר אחר ראו כי אין קשר בין רמות הויטמין בסרום (בדם) לבין חומרת הסימפטומים הללו בבוקר, מכאן אולי נובע כי המנגנון לפעולתו לא קשור לרמותיו בדם אלא לפקטורים אחרים.

קיימות עדויות (אם כי מועטות) התומכות בכך שבמינון מעל 40 מ"ג ליום עלול לגרום לנזק טרטוגני.

בכל מקרה אין לעבור את המינון של 75מ"ג ליום.

ב. ג'ינג'ר (זנגביל)

שורש הג'ינג'ר (זנגביל) נפוץ בתרבויות מסורתיות כטיפול בבחילות. יעילותו נובעת מתכונותיו הארומתיות, סופחות הגאזים (הצמח מסוגל לסייע בהרחקת עודף גאזים ממערכת העיכול) וספיגתו הטובה. מחקרים נוספים שבדקו את הטיפול בו בסוגים אחרים של בחילות והקאות (כגון מחת הים) מאשרים את הפוטנציאל הטמון בו.

במחקר אחד נבדקו באופן אקראי נשים שהתקבלו לאישפוז בשל הקאות מרובות. קבוצה אחת טופלה בקפסולות של ג'ינג'ר 250 מ"ג 4X ליום וקבוצת הביקורת טופלה בפלצבו. במחקר זה היה שיפור משמעותי בקבוצת הניסוי שנטלה ג'ינג'ר בהפחתת רמת הבחילות ובמספר התקפי ההקאות.

מחקר שני בחן את היעילות אצל נשים הסובלות מסימפטומים לא חמורים (יחסית למחקר הקודם). במחקר השתתפו 70 נשים אשר חלקן קיבל 1 גרם ג'ינג'ר ליום (באופן פומי) וחלקן השני פלצבו למשך 4 ימים. בקבוצה שנטלה ג'ינג'ר נצפתה ירידה מובהקת באופן סטטיסטי בתופעות הבחילות וההקאות.

עדיין בטיחותו של הג'ינג'ר לא הוכח בוודאות בתקופת ההריון. באופן תיאורטי עלול להשפיע על דיכוי ייצור טסיות הדם, אך במחקרים שונים לא נמצאו השפעות שליליות של צמח זה על תוצאות ההריון. בכל מקרה יש הגורסים כי צמח זה "מעודד וסת", ולכן לא ברור אם יש לו פוטנציאל לגרום להפלה.

לאור כל האמור לעיל, יש להשתמש בו בזהירות מירבית בהריון. עדיין לא ברור האם יש לו פוטנציאל טרטוגני (גרימת מומים בעובר). נחשב כבטוח במינון קטן להפחתת בחילות והקאות, אך שוב, יש להשתמש בזהירות ולא ליטול יותר מגרם אחד ליום בהריון. לתוצאות טובות מומלץ השימוש בו בחליטות תה או בקפסולות.

לסיכום: בתקופת ההריון עלולות להיות השפעות בלתי ידועות על העובר, לכן יש להיזהר בטיפולים שונים כולל טיפולים טבעיים. רצוי לבצע רק תחת מעקב מקצועי ויש ליידע את הרופא/ה המטפל/ת לגבי טיפולים משלימים.

ד"ר לזרוביץ היא נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A במערכות בריאות, צמחי מרפא, תזונה טבעית, תוספי מזון, אירידולוגיה וקוסמטיקה טבעית. מרצה לנטורופתיה במכללת מדיסין.

כמו כן, ד"ר לזרוביץ מנהלת את פורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ופורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה, בפורום הריון ולידה ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום