שפשוף נעים

(0)
לדרג

פטרת, שפשפת ורגישות לעור הן רק חלק מהבעיות שילוו את המתגייסים לצה"ל. כל הבעיות השכיחות והפתרונות המומלצים

מאת: מערכת zap doctors

הגיוס הוא אירוע חשוב בחייהם של כל נער ונערה, שדורש הכנה מוקדמת לקראת הלא נודע. חלק נכבד מההכנה הוא ההצטיידות המוקדמת, במטרה להפוך את השירות, ולפחות את השבועות הראשונים הקשים, לחוויה נעימה יותר. דודו פפו, יו"ר סניף ת"א של הסתדרות הרוקחים, מסביר על בעיות אופייניות לחיילים וחיילות וממליץ על פתרונות מגוונים.

פטריות בכף הרגל

כמעט כל חייל מדווח על הידבקות בפטרת כף הרגל בשרותו הצבאי. מקור התופעה, בין השאר, בלחות וחום, באימון בנעליים סגורות כמו מסעות, מקלחות משותפות ועקב שימוש במגבות נגועות. כמובן שמזג האוויר החם אינו מקל על הבעיה. הסימפטומים של פטרת כף הרגל כוללים גרוד אינטנסיבי, בעיקר בין האצבעות בכף הרגל, כאב ועקצוץ כאשר מגרדים, התבקעות והתקלפות העור בין האצבעות, אדמומיות ומצב דלקתי במקום הגירוד.

לסובלים מהתופעה מומלץ:

לנעול נעלי ים במקלחות משותפות וחדרי הלבשה.

לנסות לשמור על הרגליים יבשות, כולל יבוש אחרי המקלחת.

ללבוש גרבי כותנה.

להקפיד על שימוש אישי במגבת.

להימנע מנעליים סינטטיות.

להשתמש במיסיל, המשווק בצורת ספריי או קרם, קוטל פטריות בכפות הרגליים ומעניק הגנה מפני הידבקויות חוזרות למשך שלושה חודשים.

כאבי שרירים וכאבי גב

כאבי שרירים וכאבי גב יכולים להיגרם בעקבות מאמץ יתר, עומס, יציבה לא נכונה ואפילו ממתח ולחץ נפשי. הפעילות הגופנית הנמרצת, סחיבת ציוד כבד, תנועה לא נכונה והתקררות פתאומית עלולות להסתיים בשריר תפוס וכואב, שהוא בעצם תחילתה של דלקת.

לוולטרן אמולג'ל נוסחה ייחודית המשלבת קרם וג'ל העוצר כאב ומזרז את הריפוי. הוא מכיל חומר פעיל אנטי דלקתי ומיועד לכאבי גב, ושרירים תפוסים. מריחה על העור במקום הכואב 4 פעמים ביום והגוף חוזר לתנועה.

שפשפות

מסתבר ש"שפשוף נעים" היא לא סתם אמירה. שפשפת היא תופעה נפוצה בעיקר בקרב החיילים הקרביים. מדובר בגירוי של הירכיים באזור המפשעה הנגרם מחיכוך, לכלוך או רטיבות. אפשר לקבל שפשפת גם בבית השחי. מומלץ ללבוש תחתונים רחבים ולהקפיד על ניקיון האזור. תכשיר למיסיל מטפל ביעילות בשפשפות.

בעיות עור

חלק מהשירות הצבאי כרוך בהימצאות בשטח. פריחה, כוויות שמש, עקיצות, גירודים, אלרגיות- כל אלו הם חלק מתופעות העור הלא נעימות שמביא עימו הקיץ, והן לא פוסחות גם על הבסיס הצה"לי. עקיצה של חרק הינה פציעה הכוללת נקב העור. הסימנים והסימפטומים לעקיצה הם פציעה, גירוי, נפיחות, התאדמות, כאב ופריחה. הגורמים האפשריים לכך יכולים להיות דבורים, נמלים, יתושים, פרעושים ועוד מיני חרקים.

אחת התרופות היעילות במצבים אלו היא פניסטיל ג'ל בעל הפעולה הכפולה: מרגיע את העור ומנטרל את התגובה האלרגית של העור לעקיצה. הג'ל נעים למגע ובעל השפעה מקררת ומרגיעה, כאשר מורחים על עור מגורה ומגרד. התכשיר אינו מכיל קורטיזון או סטרואידים.

עצירות

עצירות היא תופעה די נפוצה (בעיקר בקרב חיילות). העצירות יכולה להיגרם מהרגלי אכילה שמשתבשים, ארוחות לא סדירות ותזונה דלת סיבים תזונתיים. דחיית ההליכה לשירותים וההתאפקות גורמים לעצירות. על מנת להתמודד עם העצירות מומלץ, עד כמה שניתן במסגרת הצה"לית:

להקפיד על שתיית מים מרובה במהלך היום.

ללעוס היטב את המזון ולאכול ברוגע.

לא לנשנש באוהל בלילה לפני השינה, שעות שבהן מערכת העיכול מורידה הילוך ולא מתפקדת.

נשימות עמוקות שבהן הסרעפת "מעסה" את המעיים יכולות לעזור.

לא להתאפק ולהשתדל ללכת לשירותים כשצריך ואפשר. ההתאפקות גורמת להרחבת המעיים הגדושים בצואה, שרירי המעיים הולכים ונחלשים, ובהדרגה מאבדים מיכולת התכווצותם.

ניתן לעסות את הבטן לצורך הפעלת המעיים על-ידי תנועות מתקדמות המתחילות באזור הימני והתחתון של הבטן וממשיכות למעלה עם כיוון השעון עד שמגיעים למטה לכיוון האגן.

ניתן להיעזר באופן זמני גם בתרופות, כגון שוקולד אקס-לקס, הכולל מרכיב צמחי שנקרא סנה, שעוזר להקלת העצירות בין לילה.

חתכים, פצעים ושפשופים

השהות בשטח גורמת לחתכים, פצעים ושפשופים לא מעטים. לבעיות אלה, ניתן להשתמש במרפן ספריי מחטא שלא שורף ולא מלכלך. להשלמת הטיפול מומלץ למרוח ויטה מרפן, משחה מחטאת המועשרת בויטמין A הידוע כמזרז הגלדה.

בכל מקרה, אין לראות בהמלצות אלה תחליף לביקור אצל רופא במידה והמצב מחמיר.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות ובפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום