"דאן טיין" - הקסם שבמעמקי הבטן

(13)
לדרג

מאת: גרשון קום, מורה בכיר לצ'י קונג טיפולי

יש שם במעמקי הבטן, של כך אחד מאיתנו, הרבה מעבר למה שרואים בצילומי הרנטגן והאולטרה-סאונד. מעין חדר בקרה והכוונה משוכלל - של מערכות פיזיות ונפשיות, שלא ניתן לראייה אך אפשר לחוש ואף להשתמש בו. אנשי המזרח כינו זאת "דאן טיין".

מטבעות הלשון: "יש לי תחושת בטן שהצלחתי במבחן", או "יש לי פרפרים בבטן מרוב התרגשות", וגם הנאמר בעת כעס: "יש לי עליך בטן מלאה" מרמזות על קיומו של "הדאן טיין".

מטרת מאמר זה היא לערוך הכרות ראשונית עם רעיון "הדאן-טיין" המזוהה כאזור אנרגטי המנהל תהליכים פיזיים ונפשיים בגופינו. רעיון שהתפתח לפני אלפי שנים לתורה, הניתנת לתירגול וליישום.

חשיבות מרכז אנרגטי זה עולה מתרגום כתבים סיניים עתיקים, שעסקו במהות הדאן טיין.

משמעות המילה Dan היא תרופת האלמוות; ומשמעות המילה Tian היא מקום - קרי "מקום תרופת האלמוות".

וכן, אזור זה מוזכר כ"נקודת האחד"; איחוד בין הגוף לנפש - האמצעי להשגת שלמות הוליסטית, להיטיב את איכות חייו של האדם.

בכתבים מאוחרים יותר, הדאן טיין מוגדר "כמקום הטוב ביותר בגוף". תרגום המשקף התפקחות בתפישתו של האדם, שהבין שלא ניתן להשיג חיי נצח, אך ניתן ליצור חיים איכותיים מתוך מודעות לרעיון הדאן טיין.

מעמקי הבטן

על פי רוב התיאוריות, מזוהים בגופינו שלושה מוקדי Dan Tian. אזור הדאן טיין העיקרי, שהוא ענייננו כאן, הוא אזור הבטן התחתונה.

קיימות מספר גרסאות לגבי מיקומו המדויק של המרכז האנרגטי דאן טיין - בבטן התחתונה.

על פי גרסה אחת, שתי אצבעות מתחת לטבור אצל הגברים ושלוש אצבעות אצל הנשים, ויש שיציינו בעומק 2 ס"מ.

גרסה שניה מזהה את האזור כנקודה פנימית, בבטן התחתונה, בין הטבור לחולית עמוד השדרה L5, לנקודת איבר המין. גרסה שלישית מזהה את אזור הדאן טיין במיקומה של נקודת האקופונקטורה - C.V.6. גרסה רביעית היא של החוקר כריסטופר מרקט שכותב: "הדאן טיין נמצא באזור הבטן התחתונה, ומקומו המדויק משתנה מאדם לאדם".

הראייה הטאואיסטית תומכת בטענה זו בעזרת תהליך ה- Sendo האנרגטי, המרכז אנרגיה בדאן טיין, ומגדיר את הדאן טיין כצומת ראשי של אנרגיה בגופינו.

פירוש המילה Sen הוא אדם, ופירוש המילה Do הוא דרך חיים; קרי: "דרך החיים של האדם". פירוש המרמז על חשיבות התהליך בהווייתו של האדם כישות פיזית ונפשית. בתהליך זה, מתקיימת, בתיאור כללי, תנועת אנרגיה מחזורית בין ערוץ האנרגיה הראשי - מרידיאן היאנג הראשי, המכונה G.V (Governing Vessel), שעובר בחלק האחורי של גופינו, ובין זרימת אנרגיה בערוץ האנרגיה הייני הראשי, מרדיאן ה-C.V Conception Vessel העובר בקדמת הגוף.

יש שיוסיפו שהבטן התחתונה היא אזור הדאן טיין העיקרי בהיותה מהווה מרכז משקל הכובד של גופינו ונקודת ציר תנועתי, ולכן מקלה ומייעלת את כל הקשור להיבט התנועתי.

על מרכזיותו של אזור הדאן טיין ניתן גם ללמוד מטקס ההתאבדות המסורתי והעתיק של הסמוראים היפנים, שהתבצע על ידי החדרת החרב לבטן התחתונה במטרה לפגוע בהווייתו האנרגטית של האדם. טקס זה מכונה Hara Kiri. משמעות המילה היפנית Hara הוא בטן. משמעות המילה Kiri היא לחתוך, לסיים. ומכאן שם טקס ההתאבדות Hara-Kiri או כפי שמוכר בעברית כחראקירי.

הגישה המערבית אינה רחוקה מתאוריית הדאן טיין; התפישה המערבית טוענת לקיומן של מערכות עצבים המתחלקות לשתי תודעות:

א. התודעה הפנימית האוטונומית, שאין לנו שליטה עליה. לדוגמא: לחץ דם.

ב. התודעה החיצונית, שעוסקת בתהליכים בהם יש לנו שליטה.

אדם שאינו קשוב לגופו יוצר קונפליקט בין שתי מערכות אלה, העלול להתפתח לפתולוגיה. לדוגמא: מנתח בבית חולים נמצא בתנאי עומס עבודה, התודעה הפנימית מבחינתה מפעילה תהליכים כמו למשל ירידת סוכר בדם שגורמים לעייפות, בסיטואציה לא מתאימה מבחינת התודעה החיצונית ששואפת לעמוד בלחץ מטלות העבודה.

ההזדהות עם ההקשבה לתחושות הבטן - הדאן טיין, אמורה לגשר על הפער שנוצר בין התודעה הפנימית לתודעה החיצונית. הנחת הבסיס טוענת שהדאן טיין הוא אזור שיש בו צ'י, אנרגיה, וצ'י מורכב מזרימה בין היין והיאנג במסגרת מסלול ה-Sendo. היין והיאנג מסמלים קוטביות שאינה מנוגדת, אלא קוטביות משלימה זו את זו. הבנת רעיון זה יגרום לכך שנחיה עם גופינו ובאותה עת עם סביבתנו בהרמוניה מלאה.

אי הבנת רעיון זה יוביל אותנו לסחרור במעגל הרשע, הכרוך בשימוש באמצעים מלאכותיים כדוגמת נטילת תרופות העלולות להגביר את רמת הזיהום בגוף. יתכן ומצוקת גוף או נפש תוביל את האדם לחפש "פיצוי" בצורת סיגריה, אלכוהול, סמים, אך הגורם לבעיה לא נוטרל.

כל התגובות הנ"ל לנוכח תחושות לא טובות עם גופינו לא יגרמו לצמצום הפער בין שתי התודעות, אלא אף עלולות להחריף את הפער ולגרום להמשך הופעת פתולוגיות במוקדם או במאוחר.

נוכל לתקשר עם אזור הדאן טיין למען רווחתנו הפיזית והנפשית בעזרת שלושה אמצעים זמינים: תנועה, נשימה, חשיבה.

א. תנועה: ראיית האגן כיוזם תנועה יומיומית שגרתית, כאשר שרירי וגידי הגוף רפויים במידת מה.

ב. נשימה: נשימה נכונה מסייעת לתקשר עם הדאן טיין. נסיק על דרך השלילה כיצד לנשום.

1. במצב סטרס - הנשימה תהיה מהירה, לא סדירה - ויתכן שהנשימה תיעצר לרגע. יש להימנע מסגנון נשימה זה !
2. אדם שאינו מודע לגופו ואינו עוסק בפעילות ספורט או כל פעילות אחרת שאמורה להניע אנרגיה יפתח נשימה רדודה. נימנע מסגנון נשימה זה!

ג. חשיבה: ניישם את הצו - "דבוק בדברים המהותיים - רוקן פסולת תודעתית". הכוונה בעיקר לשתי נקודות:
1. הקשבה לתחושות הבטן -הדאן טיין, הקול הפנימי שמהווה חלופה ל"זעקות" האגו שדורש להחצין את עצמנו, להפגין את יכולתנו החומרית ולהתהדר באין סוף תארים.
2. ניישם גישה פרקטית יומיומית למען הזולת, למען המרחב ולמען עצמנו. אל לנו להתעכב ולהתחפר בתחושות נקמה, שנאה, יהירות - שהחיים מזמנים לנו פה ושם.

כריסטופר מרקט כותב במחקרו: "כאשר אנשים מגלים את סוד הדאן טיין כל מחשבותיהם ומעשיהם מתמלאים משמעות אנו נמצאים בקשר עם עולמנו הפנימי והחיצוני כאחד ויודעים כיצד ליצור הרמוניה בין השנים כשאיננו ממוקדים בדאן-טיין, כל דבר הופך למאמץ...".

רעיון הדאן טיין אינו מוחשי ולכן מתקבל לעיתים בספקנות. אך אדם המוכן להכיר ברעיון קיומו של הדאן טיין ייווכח בעובדה, שלאזור זה יכולת לשפר את תפקודינו ולהעצים אותנו בכל תחום שהוא בכל רגע ורגע.

^^ביבליוגרפיה:^^

1. אנדו ריוקיו, טאו שיאצו - רפואת החיים של המאה העשרים והאחת, הד ארצי, 1997.
2. לאו צו, טאו טה צ'ינג, אור עם, 2000.
3. מרקרט כריסטופר, דאן טיין, אור עם, 2000.
4. צן יואה פן, צ'י גונג - התעמלות סינית, חרב לעט, שנה ראשונה, גיליון ראשון, נובמבר 99.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום