רכיבה על אופניים ופריון הגבר

(0)
לדרג

הטמפרטורה שנוצרת בשק האשכים ברכיבה על אופניים עלולה להשפיע לרעה על ספירת הזרע. האם יש סיבה לדאגה?

מאת: ד"ר רפי חרותי

רבות נרמז על הקשר בין רכיבה ממושכת על אופניים לבין פגיעה ביכולת הרבייה, אך סדרת מחקרים שפורסמה לאחרונה בעיתון רפואי מוביל בתחום (Journal of Sexual Medicine) שופכת מעט אור על הנושא. כתבה זו תנסה להציג את עיקרי הממצאים המצטברים, אשר חלקם מפתיעים וחלקם כלל לא, וכן תיתן טיפים להמשך חיים פוריים.

קודם כל, יש לזכור שלמרות התהיות שהתעוררו לגבי פגיעתה של רכיבה ממושכת על יכולת הפריון, הרי יש יותר הוכחות לכך שרכיבה משפרת את הבריאות הכללית, בייחוד לאור תרומתה לסבולת לב-ריאה. כאשר גבר מרגיש תחושת נימול באזור המפשעה, בעיקר באזור אשר לחוץ לכיסא האופניים, זה לא מצביע בהכרח על פגיעה ביכולת הרבייה. גם במקרה שיכולת זו פוחתת קלות, עדיין לרוב רוכבי האופניים יהיו מספיק זרעונים בתנועה, שיספיקו להפרות את הביצית המצפה להם בכיליון עיניים בסוף המסלול.

הרוכב הממוצע אינו רוכב מרחק, אשר צריך לגרום לו דאגה בקשר ליכולת הפריון שלו. לא רק זאת, היתרון של רכיבה על אופניים מבחינת שיפור סבולת לב-ריאה מגמד את הפגיעה האפשרית בתפקוד המיני. פוריות בדרך כלל משקפת גם מצב בריאות כללי. אם האדם בריא ומנהל אורח חיים בריא, רוב הסיכויים שגם איכות הזרע שלו תהיה תקינה. הימנעות מהשמנת יתר והפחתת מתח נפשי הן גורמים חשובים בשמירה על פוריות בריאה, ורכיבה על אופניים עשויה להיות מרכיב חשוב בהשגת מטרות אלו.

החום עולה, האשך יורד

על פי מחקר אחד, גברים שהשתתפו בתוכנית רכיבה במסלול הררי ממושך על משטח קשה היו חשופים יותר לספירות זרע נמוכות וכן לבעיות רפואיות באשכים, לעומת קבוצת בקרה שכללה גברים שאינם רוכבי אופניים. חשוב לציין, שהגברים שהשתתפו במחקר זה בילו ברכיבה יותר משעתיים ביום, ששה ימים בשבוע, במשך תקופה של שבע עד 28 שנים - הרבה יותר מכל רוכב אופניים ממוצע.

באותו מחקר נמצא שספירת הזרע הנמוכה בקרב הרוכבים נבעה קרוב לוודאי מטמפרטורה גבוהה יותר בשק האשכים בעת המאמץ הפיזי, אשר הורסת זרע. הטמפרטורה היא הסיבה שהאשכים אינם באותו גובה ונמצאים בשק בעל יכולת ניידות מחוץ לגוף. כתוצאה מכך, כאשר טמפרטורת הגוף עולה, למשל בעת מחלת חום, האשכים יורדים בתוך השק על מנת להתרחק מחום הגוף, ולהיפך, כאשר לאדם קר, שק האשכים מתכווץ והאשכים עולים לכיוון הגוף על מנת להתחמם.

עובדת היות האשכים לחוצים בין הגוף לבין כיסא האופניים בעת הרכיבה אינה מסייעת להם במיוחד. כאשר האשכים נחבטים שוב ושוב בכיסא שמתחתם, החבלות והזעזועים החוזרים ("מיקרו-טראומות") עלולים לגרום להיווצרות משקעי סידן בשק האשכים, ואלה לכשעצמם עלולים לגרום להצטלקות בכלי הדם באשכים ולירידה בתנועתיות הזרעונים. בנוסף, לחץ ממושך עלול לפגוע בעצבים, אשר עוברים בחיץ הנקבים (פרינאום - האזור שבין שק האשכים לבין פי הטבעת) וכן באספקת הדם לאיבר המין. הפגיעה באספקת הדם לאחר רכיבה ממושכת עלולה להשפיע גם על איכות הזקפה, בייחוד לאחר הרכיבה עצמה. יכולת הזקפה מתאוששת בדרך כלל לאחר שעה-שעתיים, אם כי לעתים מגיעים לפגיעה בלתי הפיכה.

יצרני האופניים הגדולים בעולם מודעים לבעיה זו ומנסים בסיוע מומחים מתחום הארגונומיה והאנטומיה לבנות מושבים שיגרמו ללחץ מופחת על אזור חיץ הנקבים. בשוק קיימים מגוון פתרונות מבחינת מבנה המושב, כמו חריץ ארוך במרכזו עד לקדמת הכיסא, שינוי בזווית המושב והשטחת הכיסא. העיקרון הוא, כאמור, הפחתת הלחץ באזור למינימום. גם אתרי האינטרנט מלאים בדגמים ושיפורים לכיסא הרכיבה, החל בציפוי ג'ל או סיליקון גמיש למושב בסכום פעוט ועד לדגמים חדישים במאות דולרים. בדגמים אחרים מבוצע שינוי במבנה האופניים כולו, והלחץ מוסר לחלוטין, על ידי שינוי מנח הישיבה. כך, לדוגמה, דגם הקרוי "המחסל" (The Eliminator) מתפקד כאופני ישיבה.

ד"ר רפי חרותי הוא רופא מומחה בשיקום ומנהל המרפאה לשיקום מיני במרכז הרפואי "רעות", יד אליהו, תל-אביב.

פורסם במקור במגזין דינמי ובאתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני ובפורום הפרעה בתיפקוד המיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום