תאי גזע מחבל הטבור: תמונות והסברים

(0)
לדרג

מהם התהליכים הקשורים באיסוף ובשימור דם טבורי של הילוד? שירות תא לחיים מציג את התמונה המלאה

מאת: שירות תא לחיים
דם טבורי

בתקופה האחרונה, בה עולה המודעות לשימור תאי גזע מדם טבורי, מנסים ההורים להבין את התהליכים הקשורים באיסוף עיבוד ושימור דם טבורי של הילוד. לשם המחשה של המרכיבים הקשורים בתהליך שימור דם טבורי, "תא לחיים - מרכז עולמי לדם טבורי בהדסה", הכין הסברים + תמונות הקשורים לתהליך שימור דם טבורי.

השלייה וחבל הטבור

השילייה הינו איבר המתפתח בתוך הרחם בעת ההיריון ותפקידו באמצעות חבל הטבור לספק לעובר מזון וחמצן ובמקביל לסלק פסולת. לאחר הלידה, הרחם מתכווצת וגורמת לניתוק השלייה מדופן הרחם ופליטתה אל מחוץ לגוף. חבל הטבור הינו מבנה המחבר את העובר אל השילייה, הוא כולל 2 עורקים ווריד אחד. דרך העורקים ומגיע חמצן וחומרי מזון אל העובר ודרך הוריד מורחקים תוצרי פסולת מן העובר אל דם האם. לאחר הלידה, דוקרת המיילדת את חבל הטבור בכדי לנקז את הדם הטבורי שנותר בשלייה לתוך שקית איסוף ייעודית.

ערכת איסוף דם טבורי

אריזה הכוללת בתוכה צידנית השומרת על טמפ' החדר ובתוכה כל האביזרים הנדרשים לביצוע איסוף דם טבורי: שקית איסוף, פד גאזה ספוג בחומר סטרילי, שקית סטרילית, נוהל איסוף הדם הטבורי, טופס העברת דגימה ומדבקות זיהוי.

שקית לאיסוף דם טבורי (האיסוף מתבצע על ידי המיילדת)

שקית של חברת BAXTER המכילה חומר נוגד קרישה ומצוידת בצינור הולכה שבקצהו מחט. השקית מיוצרת בתנאים סטריליים כפי שנדרש בתקנים הרפואיים. השקית ארוזה בתוך אריזה בצבע כסף.

צידנית לשימור על טמפ' הדגימה לאחר האיסוף

צידנית המאפשרת לשמר את דגימת הדם בטמפ' החדר עד להגעתה למעבדה לצורך עיבוד ושימור. שמירה על טמפ' החדר מאפשרת שימור איכותי יותר של התאים.

תאי גזע

הם למעשה תאים ראשוניים של הגוף, שמהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים המשמשים כאבני בניין לתאי הדם והמערכת החיסונית, והם בעלי יכולת התפתחות ייחודית לסוגים שונים של תאים ורקמות (תאי עצב, לב, כבד ועוד). כיום, משמשים תאי הגזע לריפוי מחלות דם וסרטן, ומחקר תאי הגזע מתקדם במהירות לקראת מתן פתרונות של 'תיקון' וחידוש איברים.

SEPAX טכנולוגיה לעיבוד דגימה

אחד משלבי עיבוד הדגימה לאחר הגעתה למעבדה. את ההפרדה בין התאים הלבנים לשאר מרכיבי הדם מבצעים באמצעות מכשיר צנטרפוגה. סחרור הדגימה גורם להפרדת השכבות השונות של מרכיבי הדם. מכשיר הסיפקס שמיוצר על ידי חברת ביוסייב השוויצרית מבצע גם את הסחרור וגם את ההפרדה בין השכבות השונות באמצעות חיישן אלקטרואופטי, צנרת ייעודית ותוכנת ניהול של המכשיר. שירות תא לחיים הינו היחיד שמבצע את השימור בישראל שעושה שימוש במכשיר הסיפקס.

ערכת סייפקס - ערכה שבה עושים שימוש בכל דגימה ודגימה

ערכה שמכילה צנרת ייעודית שמתחברת למכשיר הסיפקס. ייחודה של הערכה היא בכך שבנויה כמערכת סגורה. מבנה זה מאפשר מינימום חשיפה של הדם שעליו מבצעים את העיבוד.

דיקור חבל הטבור ואיסוף הדם

לאחר לידת התינוק, מנתקת ממנו המיילדת את חבל הטבור, כאשר קצהו השני של חבל הטבור מחובר לשיליית האם המצויה עדיין ברחם. המיילדת דוקרת את חבל הטבור בעזרת המחט המצויה בקצה צינורית שקית האיסוף ושואבת את הדם אל תוך שקית האיסוף.

מיכל חנקן נוזלי שבו נשמרות הדגימות

מיכל נירוסטה/אלומיניום עם בידוד ואקום כפול המיועד לשמירה של גזים (במצב צבירה נוזל) במצב קריאוגני. במכלים אלה מאחסנים תאים ורקמות ביולוגיות בטמפ' של 196- מעלות. בטמפ' זו הפעילות המטבולית של התא נעצרת והדבר מאפשר שימור למשך שנים רבות. כיום בעולם הרפואה מבצעים שימור בחנקן נוזלי של עור, עצמות, עוברים, תאי זרע, דם טבורי וכו'. במיכל חנקן נוזלי - טובלות הדגימות לאחר שנארזו וסומנו בנוזל חנקן נוזלי.

שקית הקפאה מפוצלת של תא לחיים

שקית שאליה מוכנסים תאי הגזע לאחר עיבוד הדם הטבורי. השקית הינה שקית ייעודית שעמידה בטמפ' נמוכות. ייחודה של השקית הוא בכך שבנויה משני חלקים ביחס של חמישית וארבע חמישיות. פיצול זה מאפשר להפשיר רק חלק מהדגימה במקרה הצורך בעתיד ועל ידי כך לאפשר שימוש עתידי חוזר בדגימה. שירות תא לחיים עושה שימוש בשקיות מפוצלות.

חדר ההקפאות של בית החולים הדסה

חדר ההקפאות של בית החולים הדסה ממוקם בקומה מתחת לפני הקרקע. החדר סגור ומאובטח והוא מכיל 28 מכלי חנקן נוזלי. 28 מיכלים מחוברים למערכת בקרה ושליטה במיכלים ובהזרמת החנקן הנוזלי לתוכם. חדר ההקפאות מוזן בחנקן נוזלי באמצעות צנרת ייעודית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום