תזונה ודיאטה: לאכול חכם ולמנוע מחלות

(0)
לדרג

תזונה נכונה מונעת מחלות כאוסטיאופורוזיס, טרשת עורקים, סוכרת ואפילו בעיות גב ומפרקים. על תזונה ודיאטה מזווית נשית

מאת: ~~ד"ר גילה רוזן~~

האוכל הוא אחד ממקורות ההנאה בחיינו ומלווה אותנו מרגע היוולדנו ועד תום מסע החיים. במרבית משקי הבית, הנשים הן שלוקחות על עצמן את האחריות על קניית המזון, בישולו וקביעת הרכב התפריט של המשפחה.

זוהי אחריות כבדת משקל, המציבה בפנינו הנשים, בכל יום מחדש, דילמות הקשורות בתזונה ודיאטה, המשליכות על בריאות המשפחה והתפתחות ילדינו.

איזה ויטמינים כדאי לקחת? איזה תחליף חלב אם לתת לתינוק? דיאטת אטקינס זה טוב או רע?

שיטפון הידע בתחום בשנים האחרונות מותירים את רובנו מבולבלים במקרה הטוב וחרדים במקרה הגרוע. כי הרי המידע שמסייע לקבלת ההחלטה לא תמיד בנמצא ובטח שלא מוצג על מדפי הסופרמרקט.

תזונה מזווית נשית

אחריותנו כנשים בהקשר התזונתי אף גדלה, היות והשפעת התזונה על הבריאות אפילו בגילאים מאוחרים מאוד נקבעת כבר במהלך ההיריון עצמו, כפי שידוע ממחקרים שעקבו אחר ילדים שנולדו לנשים לאחר תקופות רעב קשות (מלחה"ע השניה למשל).

במהלך ההריון ולאחר הלידה ההזנה יכולה לקבוע אם תופענה אלרגיות למזון, אם יהיו בעיות גדילה ובעיות בהתפתחות של הילד, מה תהייה יכולת הלמידה, האם תתפתח סוכרת או יתר לחץ דם בעתיד ועוד.

^^אוסטיאופורוזיס^^

העלייה בתוחלת החיים חושפת אותנו לסיכון מוגבר ללקות באוסטיאופורוזיס.

הדרך הטובה ביותר למניעת אוסטואופורוזיס היא מתן תנאים טובים לבניית עצמות בריאות, ושימורן בהמשך החיים על-ידי קיום אותם תנאים.

בראש וראשונה, יש להקפיד על תזונה מאוזנת, עשירה בסידן ומגנזיום. נשים נוטות יותר לשמור על דיאטות בלתי בריאות, אשר מכוונות למנוע עליה במשקל. מעצם ההגבלה הקלורית, דיאטות אלה נוטות להיות דלות ברכיבים תזונתיים חשובים לבריאות (כגון: ויטמינים ומינרלים). הגילאים הקריטיים מבחינת הנזק לעצם - גיל ההתבגרות וגיל המעבר, הם הגילאים בהם מירב הנשים עושות דיאטות רזון. יש להימנע מכך ולחנך את עצמנו ואת ילדנו לשמירה על משקל גוף תקין, בעזרת פעילות גופנית.

כמו כן, מומלץ להימנע מעישון ונטילה שלא לצורך של תרופות המזיקות לבריאות העצם.

^^מחלות הקשורות בהשמנת יתר^^

שלוש מחלות חמורות ביותר נמצאו כקשורות להשמנת יתר טרשת עורקים, סוכרת שאינה תלויה באינסולין (סוג 2) וסוגי ממאירות מסוימים. על פי סקר שערך לאחרונה משרד הבריאות, נמצא כי השמנת יתר קיימת בקרב כרבע מהתושבים בישראל.

^^מה ניתן לעשות?^^

המניעה היא הדרך הטובה ביותר. יש קווים משותפים לדיאטה המומלצת למניעת שלוש המחלות שהוזכרו, ובאופן מפתיע הם תואמים גם את ההמלצות למניעת אוסטיאופורוזיס.

המלצות

^^שמירה על משקל גוף תקין^^

חשוב לשמור על משקל גוף יציב ותקין לכל אורך החיים ולהימנע מהשמנה או הרזיה קיצוניים, ע"י שילוב פעילות גופנית כאורח חיים עם אכילה נבונה.

^^אכילה מכל קבוצות המזון^^

באמצעות הקפדה על תפריט מגוון, אפשר להבטיח הספקה טובה של כל רכיבי התזונה הנחוצים לבריאות. יש לאכול בכל יום מזונות ממקור חלבי, פירות, ירקות, דגנים מלאים, וגם שומנים ממקור בריא, כמו שמן זית וקנולה. לאכול כמות מתונה של דגים (בעיקר דגי ים צפוני) עופות וביצים, ובשר אדום להמעיט לפעם עד פעמיים בחודש.

חשוב במיוחד לזכור שהפירות והירקות עשירים בנוגדי חמצון טבעיים וחלקם - כגון העגבניות, הרימונים, ההדרים הוכחו מחקרית כמועילים במניעת טרשת עורקים.

^^להמעיט בסוכר ושומן מעובד^^

להפחית בתפריט ככל האפשר מזונות עשירי סוכר ושומן מעובד (כגון מרגרינה).

^^בזהירות עם המלח^^

להקפיד על צריכה מתונה של מלח.

^^אפשר קצת יין אדום^^

לשלב כמות מתונה ביותר של יין אדום בתפריט.

אנשים האוכלים לפי כללים אלו, המכונים גם "דיאטה ים תיכונית", כמקובל ביוון למשל, סובלים פחות מלחץ דם, טרשת עורקים, סוכרת וממאירויות שונות וזוכים באריכות ימים עם איכות חיים טובה.

הכותבת הינה מנהלת המחלקה לתזונה קלינית, הקריה הרפואית רמב"ם.


בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום