הקיץ הגיע: מדריך מלא לעקיצות

(0)
לדרג

לקראת בוא הקיץ, דוקטורס מציג מדריך מלא לעקיצות: קצת מידע על העוקצים למיניהם, טיפים למניעה ועצות לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

עקיצת חרק הינה פציעה הכוללת נקב העור. הסימנים והסימפטומים לעקיצה הם פציעה, גירוי, נפיחות, התאדמות, כאב ופריחה. הגורמים האפשריים לכך יכולים להיות דבורים, נמלים, יתושים, פרעושים ועוד מיני חרקים. ריקי הלוי, רוקחת חברת נובארטיס OTC, מציגה מדריך כללי לעקיצות.

עקיצת דבורים וצרעות

סימנים ותופעות לעקיצת דבורה: התאדמות מקום העקיצה, התנפחות, כאב והתחממות המקום. מרבית הנעקצים יחושו רק נפיחות וכאב, מלבד אלו שאלרגיים לעקיצת דבורה, שזקוקים לטיפול רפואי .

כיצד למנוע ולטפל:

- כשנתקלים בדבורה, יש להימנע מתזוזות ותנועות מהירות, ולהתרחק מהמקום בזהירות.

- בגדים צבעוניים עלולים למשוך דבורים וצרעות.

- בשמים מסוימים עלולים למשוך דבורים וצרעות.

- מומלץ ללבוש במידת האפשר בגדים ארוכים ביציאה לטבע.

- בחיק הטבע אין להתיישב ליד אוכל זרוק ובקרבת פחי אשפה פתוחים.

- דבורים פועלות בעיקר לפי חוש הריח, לכן דברי מתיקה, ובעיקר כאלו נוזליים מהווים מקור משיכה עבורם.

- ניתן להוציא את העוקץ ע"י גירוד האזור עם החלק הקהה (לא החד) של סכין או אפילו עם הקצה של כרטיס אשראי. כך ניתן להוציא את העוקץ מבלי לסחוט את שק הארס שמחובר אליו לעתים. לא מומלץ להשתמש בפינצטה או בלחיצה משני הצדדים.

- ניתן לשים קומפרסים קרים להרגעת אזור העקיצה.

אם אין תגובה אלרגית התופעות יחלפו תוך מספר שעות וההתייחסות צריכה להיות כמו אל עקיצת יתוש.

עקיצות יתושים

כשמדברים על עקיצות יתושים מתכוונים בעצם ליתושות הנקבות, שהן אלה שעוקצות ומשאירות אחריהן חומר דמוי ארס הגורם לתופעה של נפיחות וגרד. היתושה עוקצת בעלי דם חם, כולל בני האדם, לשם השגת חלבון מתאים להתפתחות הביצים. הגרד שאנו חשים לאחר העקיצה הוא תגובת הגוף לחלבון או ארס המוחדר לגופנו, והוא זה שיוצר את התגובה האלרגית והתגובה הדלקתית המקומית.

לרוב, אם לא מגרדים את העקיצה היא תחלוף תוך מספר שעות, אך במידה והילד מגרד את העקיצה הוא מחדיר באמצעות הציפורניים חיידקים הגורמים לזיהום משני והופעה של פצעים מוגלתיים הדורשים תקופת החלמה ממושכת ועלולים אף להסתבך עד כדי הגעה לאשפוז בביה"ח. במקרים מסוימים, בעיקר אצל ילדים, הנפיחות יכולה להיות משמעותית ביותר, במיוחד אם היא נעשית באזורים רגישים כגון: העיניים, השפתיים ועוד.

כיצד למנוע ולטפל:

- יש לסגור את כל החלונות לפני רדת החשיכה והפעלת המזגן. כך ניתן למנוע חדירת יתושים שלרוב מתחילים את פעילותם עם רדת החשיכה בחיפוש אחר מקור של אור וחום.

- ניתן להתקין רשתות על החלונות ופתחי הבתים.

- במידה וקיימים מקורות מים עומדים כמו שלולית או ברז מטפטף, יש לדאוג לייבוש המקום שכן זהו מקום ההטלה של היתושות. במידה שיש מטרדים סביבתיים גדולים, יש לפנות לרשות המקומית לצורך ריסוס כללי.

- ניתן למרוח חומרים דוחי יתושים הנמכרים כתרסיס או רולר נוזלי על האיברים החשופים ועל הבגדים. ניתן להשתמש גם בתכשירים דוחי יתושים בצורת טבליות או נוזל המחובר לחשמל המפיץ את החומר הדוחה את כניסת היתושים לחדר.

- להרגעה מהירה של העור המגורה ולהקלה על הגירוד מומלץ להשתמש בפניסטיל ג'ל.

- במידה ונוצר זיהום במקום העקיצה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי שימוש במשחה אנטיביוטית.

מדוזות

מדי שנה נוחתות בחופי ישראל כמיליארד מדוזות. כולנו מכירים את התחושה המכאיבה של פגיעת הארס של המדוזה. השפעת הארס נעה בין גירוי או פריחה קלה ועד לפגיעה קשה יותר - תלוי במין המדוזה ובמקום הפגיעה. הפגיעה מתבטאת בעיקר בצריבה המלווה בפסים או בכתמי אדמומיות המופיעים על פני העור. גם מדוזה מתה שנסחפה אל החוף עלולה לצרוב, בגלל הארס הפעיל מספר שעות לאחר מות המדוזה.

ישנם כ-200 מינים של מדוזות בעולם, חלקן קטלניות. בגלל שקיפותה וקוטרה הזעיר קשה להבחין במדוזה, אך זרועות הצייד שלה מגיעות לאורך 5 מטרים, והיא נחשבת לאחד מבע"ח הארסיים בעולם. מקור המדוזה באוסטרליה.

כיצד לטפל:

- יש להסיר בתנועת הרמה (רצוי עם מקל) את המדוזה או פיסת הרקמה שנצמדה לגופכם. אסור לגרד את הרקמה, מאחר שזה יכול להפעיל תאים צורבים נוספים.

- יש לשטוף את האזור היטב במי ים כדי להסיר את השאריות שנותרו על העור. אין לשטוף במים מתוקים, מאחר שהם גורמים לתאים להפריש את הארס המצוי בבלוטות. אין לשפשף בחול מאחר שכך רק עוזרים לרעל להיכנס אל מתחת לעור.

- מומלץ לשטוף את האזור שנפגע בחומץ. החומר הצורב הוא חלבון והחומצה מפרקת אותו.

- ותמיד אפשר ללכת לבריכה במקום לים...

בואו לדבר על זה בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית.

ובפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום