ראשים מדברים

(1)
לדרג

מה המקור לכאב הראש? איך נזהה אותו וכיצד מומלץ לטפל בו? כל התשובות לכאב שכולנו סובלים ממנו

מאת: מרכז רפואי הדסה

כאב ראש אינו מתחיל במוח, כפי שרבים חושבים. למעשה, כאבי ראש הם תוצאה של פעילות בלתי תקינה של כלי דם, עצבים, ובמקרה של כאבי ראש שנובעים ממתח - בשרירי הראש.

כאבי ראש הנובעים ממתח מתחילים בדרך כלל בשעות אחרי הצהריים. בדרך כל הם גורמים בתחילה כאב ראש קל או בינוני. הוא יכול להיות מורגש בכל הראש או מוגבל לחלק הקדמי, האחורי או העליון של הראש. אנשים רבים מתארים את התחושה כמעין חגורת לחץ על הראש.

מומחים לנושא מאמינים כי כאב ראש של מתח נגרם מהידוק - התכווצות של שרירים בגולגולת או בצד האחורי של הצוואר. מגוון של גורמים רגשיים ופיזיים יכולים לעורר את לחץ השרירים הזה. סקר אחד דיווח שסטרס - מתח - הוא הגורם הנפוץ ביותר לכאבי ראש. גורמים מעוררים אחרים הם דילוג על ארוחות, חוסר שינה ועייפות. בעיות גופניות כמו מאמץ של העיניים, פגיעה בחוליות הצוואר ויציבה גרועה גם הם יכולים לשמש כזרז לכאבי ראש.

הטיפול בכאבי ראש

את כיווץ השרירים של כאב הבא ממתח קשה לשחרר. תרופות נגד כאבים ללא מרשם ואף תרופות נגד כאבים הניתנות במרשם אינן עוזרות הרבה, מאחר שהן מטפלות רק בסימפטום של כאבי הראש ולא בסיבה האמיתית - התכווצות השרירים בראש. אם משתמשים בהן יותר מדי, כאב הראש עלול בהדרגה להופיע בתדירות גבוהה יותר. וגרוע מכך, אם לוקחים כדורים נגד כאבים יותר מאשר יומיים בשבוע, בעיקר כאלה שמכילים קפאין, הדבר עלול לגרום לכך שתרופות אחרות נגד כאבי ראש, יהיו פחות אפקטיביות. הדרך הטובה ביותר לעצור את כאבי הראש הינה לטפל בסיבה - התכווצות השרירים.

יש לשוחח עם רופא על תרופות שאינן תרופות נוגדות כאב. תרופות נוגדות דיכאון מסויימות אפקטיביות במיוחד לטיפול בכאב ראש הנובע ממתח. מאחר שהן גורמות לנמנום, תרופות אלה מועילות למי שסובלים מכאבי ראש כתוצאה ממתח ומנדודי שינה.

הרופא יכול גם לרשום תרופה קצרת טווח הפועלת במהירות, אשר משחררת את שרירי הראש והצוואר. על אף שתרופות אלה אינן משחררות כאבים יותר מאשר תרופות רגילות נגד כאבים, הן יעילות יותר מאחר שהן פועלות על סיבת כאב הראש. תרופות כאלה עובדות מהר - תוך 15 עד 30 דקות. גם הן עלולות לגרום לנמנום ועייפות, לכן יש להמנע מנהיגה או תפעול ציוד מסוכן, כאשר צורכים אותן.

תרופה משחררת כאבים ארוכת טווח יכולה למנוע את הופעת כאבי ראש מסוג מתח. תופעות הלוואי דומות לאלה של תרופות משחררות שרירים קצרות טווח. כדי לצמצם את האפשרות שתופעות הלוואי יפריעו בשגרת היום, יש לקחת תרופות אלה רק לפני השינה.

טיפים

אתרו את נקודות הלחץ שלכם וטפלו בהן. יש אנשים הסובלים מכאבי ראש של מתח עם רגישות באזורים מסויימים בצוואר או בכתפיים. כאשר נוגעים בהם בנקודות אלה, הן מעוררות את כאבי הראש. אם הרופא מזהה אצלך נקודות אלה בבדיקה הפיזית וטיפולים אחרים אינם עוזרים, יש אפשרות להזריק משככי כאבים מקומיים, אשר יפסיקו את הכאב וימנעו את הופעת כאבי הראש.

נסו טיפולים אלטרנטיביים. אפשר לנסות טכניקות שונות לשחרור כאבי ראש ממתח. אך יש לתרגל טכניקות כאלה בקביעות ועדיף על בסיס יומיומי. הדבר הפשוט ביותר הוא לשים כרית חימום לצוואר או לכתפיים לשחרור השרירים. כמו כן, הרופא יכול לתת לך מספר תרגילים או להפנות אותך לפיזיותרפיה לצורך זה.

מניעת כאבי ראש ממתח:

אל תדלגו על ארוחות.
הקפידו על שעות שינה.
דאגו לא להגיע לעייפות יתר.

תמרורי אזהרה

כ-95% מכאבי הראש אינם נגרמים בשל מחלה או מבנה לא נורמלי. אבל כאשר מופיעים הסימפטומים הבאים, הם עלולים להצביע על בעיה רפואית רצינית ויש לפנות לעזרה רפואית מהירה:

כאב ראש פתאומי חד
כאב ראש עם חום.
עוויתות.
כאב ראש שבא אחרי מכה בראש.
בלבול או איבוד הכרה.
כאב ראש יחד עם כאבים בעין או באוזן.
כאב ראש עקשני ומתמשך, כאשר קודם לכן לא סבלת מכאבים.

הכתבה פורסמה במקור באתר מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום