בריחת שתן: טיפות של בושה

(0)
לדרג

למרות שניתן לטפל במקרים של אי-שליטה על מתן שתן, רק מיעוט מהסובלות מהבעיה פונה לטיפול. מתנערים מהבושה

מאת: ד"ר אילן גרינולד

אי שליטה על מתן שתן, המתבטאת בבריחה בלתי רצונית של שתן, אינה בעיה רפואית בלבד. השלכותיה הן הרבה מעבר לכך ונוגעות בתחומים חברתיים, נפשיים, משפחתיים ובתפקוד היומיומי.

כמחצית עד 100% מהקשישים והקשישות בישראל, המאושפזים במוסדות אשפוז, סובלים מאיבוד שתן לא רצוני, כמו גם כ-20% עד 30% מהקשישים המתגוררים בביתם. נשים סובלות מהבעיה פי 3 מגברים. אולם, למרות השכיחות הגבוהה ולמרות שקיימים בארצנו שירותי בריאות מתקדמים, רק אחוז קטן, ממש קצה הקרחון, מהאנשים הסובלים מהבעיה פונה לטיפול.

רוב הנשים אינן פונות לטיפול בגלל הבושה. אך ישנם גם מיתוסים הקשורים בתופעה ומהווים מחסום בפני פניה לטיפול, כמו המחשבה שמדובר בתופעה רגילה הקשורה לגיל, שאין טיפול טוב לבעיה או שיש לבעיה פתרון כירורגי בלבד.

המבוכה, הדאגה ורגשות האשם, המלווים אי שליטה בשתן, מובילים לירידה משמעותית בפעילות החברתית, לפגיעה בעבודה ובזוגיות. נשים הסובלות מכך, מביאות את עצמן לבידוד חברתי מוחלט עד למצב של דיכאון והתרחקות מבני המשפחה הקרובים ביותר.

החדשות הטובות הן, שניתן לטפל ברוב המקרים של אי שליטה בשתן ולהגיע לתוצאות טובות. מאחר שישנם סוגים שונים של אי שליטה בשתן, הסוד טמון באבחון המדויק של סוג אי השליטה ובבחירת השיטה הטיפולית המתאימה.

סוגים עיקריים של אי שליטה על מתן שתן

Genuine Stress Incontinence - אי שליטה במאמץ

דליפת שתן בלתי רצונית המופיעה בזמן מאמץ, כגון הרמת משאות כבדים, שיעול, התעטשות וכדומה. איבוד השתן נובע בד"כ מחולשה של שרירי רצפת האגן וחולשה של סוגר השתן.

Urge Incontinence - אי שליטה בשתן עקב דחיפות

מתבטא בצורך דחוף להטלת שתן ובאיבוד בלתי רצוני של שתן בגלל אי היכולת להתאפק. הסימפטומים המתלווים הם תדירות גבוהה בהטלת שתן יומית ולילית. איבוד השתן נובע בד"כ מפעילות יתר של השלפוחית.

Overflow Incontinence - אי שליטה בשתן עקב מלאות יתר של שלפוחית השתן

מתבטא בקושי בהתרוקנות וטפטוף קבוע של שתן בכמויות קטנות. סימנים מוקדמים הם קושי בהתרוקנות, זרם שתן חלש, היסוס התחלתי וטפטוף סופי. לרוב נובע מחוסר תחושה של השלפוחית בזמן מילוי או חוסר יכולת להתכווץ.

Mixed Incontinence - מעורבות של יותר מסוג אחד של אי שליטה במתן שתן

לרוב Stress + Urge (שני הסוגים הראשונים).

Functional Incontinence - אי שליטה במתן שתן עקב בעיה תפקודית

בעיה הנובעת ממוגבלות פיזית או הפרעה קוגניטיבית, כאשר מערכת השתן התחתונה מתפקדת היטב.

מה ניתן לעשות?

בפני הרופא עומדות אופציות טיפול רבות ומגוונות, והטיפולים שונים בהתאם לסוג אי- השליטה בשתן.

לאי שליטה בשתן במאמץ, לדוגמא, יש טיפולים לחיזוק שרירי רצפת האגן, באמצעות ביופידבק או טיפולים ניתוחיים כירורגיים קטנים. באי שליטה המתבטאת בדחיפות מטפלים באמצעות טיפולים תרופתיים או באמצעות גירוי חשמלי. בחירת הטיפול המתאים יקבע במידה משמעותית את הצלחתו. לכן, מומלץ לכל מי שסובלת מהבעיה לא להתבייש ולפנות לטיפול.

לשרות הציבור עומד קו מידע ארצי לאי שליטה בשתן, באמצעותו ניתן ייעוץ, מידע וכתובות של מרפאות מקצועיות המטפלות בבעיה (1800-30-37-37).

הכותב הנו אורולוג בכיר ביחידה לאורודינמיקה, הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום בריחת שתן וריצפת אגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום