תזונה ודיאטה: גזירת הגיזרה

(0)
לדרג

התמודדות עם הפרעות אכילה היא מלחמה בתרבות הרזון, שעיצבה את דמות האישה. האלטרנטיבה, מסתבר, צריכה לבוא מהבית

מאת: ד"ר יעל לצר

רוב הנשים הצעירות והנערות בישראל אינן שבעות רצון ממשקל גופן ומהופעתן החיצונית. כשליש עד כמחצית מהנשים הישראליות עסוקות באופן משמעותי בדיאטה, כאשר מרביתן נמצאות למעשה במשקל הולם.

הסיבות להיווצרות הפרעות האכילה אינן ברורות עדיין ונוטים לראותן כרב סיבתיות. הן קשורות בתחלואה רבה ובאחוזי תמותה גבוהים. הסטטיסטיקה, בכל מקרה, מפחידה ומאיימת: כ-85% מהנערות בגילאים 18-13 צפויות לפתח הפרעת אכילה כלשהי, שתיים מתוך מאה תחלנה בבולימיה ואחת ממאה בנות תחלה באנורקסיה.

גילאי ההתבגרות 18-13, הם הגילאים החשופים ביותר ללקות בהפרעות אכילה, כאשר החמורות שבהן הן אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה. אנורקסיה נרבוזה מאופיינת בירידה דראסטית במשקל עקב צמצום אכילה, פחד מאכילה ועליה במשקל. בולימיה נרבוזה, לעומת זאת, מאופיינת באכילה של כמות מזון רבה מאד בפרק זמן קצר, עקב אובדן שליטה על האכילה. לאחר מכן באה הקאה יזומה של המזון שנאכל ושימוש במשתנים, משלשלים ודומיהם. נשים הלוקות בבולימיה הן לרוב בעלות משקל נורמלי.

שכיחותן של השתיים נמצאת בעליה מתמדת מתחילת שנות השישים, והיא מגיעה כיום לממדים של מגיפה.

הזדהות עם הנורמות החברתיות של דימוי ותפיסת הגוף, נחשבת כתנאי הכרחי (אם כי לא בלעדי) ליצירה של הפרעת אכילה. נשים צעירות ובמיוחד מתבגרות, מושפעות יותר מכל קבוצה אחרת מנורמות חברתיות, הקשורות למשקל והופעה חיצונית. מדובר כאן על השפעה חוצה מעמדות, שלא מכירה בפערים חברתיים- כלכליים.

כיום, כבר ידוע על מספר תכונות אישיות, שקיומן עלול לתרום להתפתחות של הפרעת אכילה: תחושת ערך עצמי נמוכה, קשיי זהות, חשיבה דיכוטומית (בשחור לבן או הכל או לא כלום), התנהגות וחשיבה כפייתיים, נוקשות, קושי בביטוי עצמי, קונפורמיות והצורך לרצות אחרים ולהסתמך על אחרים. גם כאן, מדובר בעיקר בנערות מתבגרות. נערות אלו יצמדו באופן נוקשה וטוטאלי יותר, למסרים חברתיים, המדגישים את אידיאל הרזון.

כמה שעות הם בוהים בטלוויזיה?

יש קשר ישיר בין חשיפה לאמצעי התקשורת והתפתחות של הרגלי אכילה מזיקים. ילדים ובייחוד בני נוער, מקדישים יותר זמן ותשומת לב לטלוויזיה והם מפנימים בקלות יחסית מסרים לגבי יופי, מבנה גוף ודיאטה, כמדדים להצלחה ולהנאה. המדיה בכללותה מעבירה לצעירים מסר, שיופי וגזרה דקה חשובים יותר מאינטליגנציה, קריירה ואפילו בריאות. אגב, אחוז לא מבוטל של נערות ונשים שפיתחו בולימיה נרבוזה, למדו על השימוש בהקאות ובמשלשלים, מתוך ספרים, עיתונים או טלוויזיה.

הורים היזהרו בדבריכם

הורים ובני משפחה שימו לב! יש לכם תפקיד חשוב בכל הנוגע להפרעת אכילה אצל ילדיכם. התייחסות לא נכונה מצדכם או ביקורת שלא במקום, בנוגע לאוכל, צורת הגוף, ויסות משקל ואכילה יכולה להשפיע במידה רבה על ההערכה הגופנית והרגלי האכילה של הילדים.

עם חברות כאלה...

התגרויות והעלבות מצד בנות אחרות, כמו גם ע"י בנים, באשר למשקל והופעה חיצונית, קשורים קשר ישיר לתחושות של אי-שביעות רצון מהגוף, הרגלי אכילה שגויים וירידה בתחושת הערך העצמי. מכאן הדרך ללקות בפרעות אכילה אצל אלו הנמצאות בסיכון, קצרה ומסוכנת.

מה אנו יכולים לעשות?

להציג אלטרנטיבה למסרים המעודדים את תרבות הרזון.

להיות מודעים להשפעה השלילית של אמצעי התקשורת.

להיעזר בתקשורת תוך הכוונתה לכיוון של העצמת נשיות ומסרים חלופיים.

לפתח יכולת זיהוי והתייחסות הולמת למסרים העולים מהמדיה.

להשקיע בצפיה מבוקרת ומודרכת במדיות השונות, בעיקר מחשבים וטלוויזיה.

חינוך הילדים לבניית הערכה עצמית שאינה קשורה רק להופעה חיצונית.

להקנות הרגלי אכילה ופעילות גופנית הולמים החל מגיל צעיר.

להפחית כל התיחסות ביקורתית של בני משפחה למשקל ולהופעה החיצונית.

לפתח כישורים יעילים להתמודד עם המשברים של גיל ההתבגרות.

ההורים הם לא בהכרח הגורמים להיווצרות המחלות, אך הם החולייה העיקרית בתהליך ההבראה והמניעה.

לעזור לנערות ונשים צעירות לקבל את גופן על פי תכונותיו הטבעיות.

הכותבת הינה מנהלת המרפאה להפרעות אכילה, חטיבה פסיכיאטרית, הקריה הרפואית רמב"ם.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה - תמיכה ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום