ילדים בכל גיל

(0)
לדרג

לאישה בריאה הזוכה לטיפול רפואי נאות יש סיכויים מצוינים (כ-90%) להריון ולידה תקינים, גם מעבר לגיל 40

מאת: ד"ר אריה דרוגן

אם עברת את גיל 35 ואת חושבת להרות, יש כמה נתונים שחובה עלייך לקחת בחשבון. גיל 35 מוגדר בספרות הרפואית כגיל מבוגר יחסית להריון ולידה ועל פי הסטטיסטיקה, הסיכוי ללידת חי יורד ונמצא ביחס הפוך לגיל האם. אולם, מספר הנשים היולדות שעברו את ה-35, נמצא כל הזמן בעליה. בשנים האחרונות מהוות יולדות מעל גיל 35 כ-16% מכלל היולדות, לעומת כ 10% בלבד לפני עשור.

עליה זו מוסברת ע"י הנטייה להתחתן מאוחר יותר, לדחות את הילודה עד להשלמת הלימודים ו/או ביסוס הקריירה המקצועית ואחוז הגירושין העולה, המביא חלק מהזוגות לנסות ולהעמיק את הקשר החדש ע"י הבאת ילד לעולם.

הריון בגיל המאוחר עלול להיות מסובך ומסוכן יותר, לאם וליילוד. נשים מעל גיל 35 נוטות יותר ללחץ דם גבוה, סוכרת והשמנת יתר. סיבוכי הריון שכיחים יותר בגילאים אלו וכוללים רעלת הריון (פי 2.7), סוכרת הריונית (פי 4.5) וסוכרת גלויה מטופלת באינסולין (פי 3.2). כתוצאה מכך, בקרב נשים מבוגרות יהיו יותר הפעלות לידה לסיום ההריון (פי 1.8-2.3), יבוצעו יותר ניתוחים קיסריים (פי 2) ויוולדו יותר ילדים גדולים (פי 1.6), מאשר באוכלוסייה הכללית. כמו כן, חשוב לציין, כי תמותת האמהות גדולה פי שניים בקרב נשים היולדות מעל גיל 35.

נשים מבוגרות נמצאות גם בסיכון יתר להפלה, בעיקר עקב הקשר בין גיל מתקדם והסיכון לבעיות כרומוזומליות בעובר. גם אי סדירות הורמונלית, הגורמת לביוץ לא תקין ותפקוד לקוי של הגופיף הצהוב בשחלה, ומחלת כלי דם או סוכרת לא מאוזנת בתקופת ההפריה, מעצימים את הסיכון להפלה. ככלל, השפעת גיל האם על התפתחות העובר, נגזרת מהמצב הרפואי של האם לפני ובמהלך ההריון.

נתונים שכדאי לדעת

בעיה כרומוזומלית בעובר - יש קשר ישיר בין גיל מתקדם של האם והסיכון לבעיות כרומוזומליות בעובר. הוא עולה מ-1 ל-200 לידות בגיל 35, ל-1 מתוך 100 לידות בגיל 38 ועד1 מתוך 20 לידות בגיל 45 שנים. אולם, זהו פגם הניתן לזיהוי בודאות ע"י בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה.

הפרעה לגדילת העובר - השכיחות של עובר קטן לגיל ההריון גבוהה פי 2 מזו שבאוכלוסייה הכללית, בעיקר בקרב נשים עם יתר לחץ דם. סיבוך נוסף מתבטא בגדילת יתר של העובר, בשכיחות פי שתיים מכלל האוכלוסייה, בעיקר בקרב נשים עם סוכרת.

מות עובר - תופעה המתרחשת בשליש השלישי של ההריון בקרב נשים בגיל מתקדם פי 1.5 מאשר בנשים צעירות. הוא עשוי להיגרם עקב הפרדות שילייה, סיבוך השכיח פי 8 בהריון מעל גיל 40.

לידה מוקדמת - הסיכוי ללידה מוקדמת הנו פי 4 בהריון של נשים מעבר לגיל 35. חלק מהלידות המוקדמות מוסבר בצורך ליילד את האישה לפני המועד עקב סיבוכי ההריון.

העלות הכספית - הריון מעבר לגיל 35 הינו הריון יקר. הצורך בבדיקות דם ואולטרא-סאונד תכופות יותר, בדיקות מי שפיר או סיסי שיליה ומעקב צמוד עם אפשרות לאשפוז במהלך ההריון ואחרי הלידה, יכולים להפוך את ההריון למעמסה כלכלית.

הסטטיסטיקה אולי לא צובעת את הסיכויים שלך בוורוד, אבל זו בהחלט לא כל התמונה. למרות התוצאות הפחות טובות המדווחות בהריונות של נשים בגיל מתקדם, חשוב להדגיש שרוב הסיבוכים מתוארים בקרב נשים עם מחלה קודמת.

לאישה בריאה, במצב תזונתי ותפקודי תקין, עם גישה לטיפול רפואי ומעקב הריון נאות, יש היום סיכויים מצוינים (מעל 90%) להריון ולידה תקינים ולילד בריא, גם מעבר לגיל 40. בשנת 2002 עשו זאת בהצלחה כ-22 אלף נשים, שהן כשישית מכלל היולדות בישראל.

יתר על כן, גם נשים בשלהי גיל הפוריות עשויות להרות וללדת. היולדת המבוגרת ביותר בישראל, אשר הרתה בצורה טבעית, הייתה בת 51 בעת הלידה. טכנולוגיות הרבייה החדישות (תרומת ביציות, לדוגמא), מאפשרות למעשה הריון ולידה בכל גיל, גם בגיל 90, כמו שרה אימנו ...

מה מומלץ לעשות?

בדיקת הכרומוזומים של העובר - משרד הבריאות ממליץ לבצע בדיקת כרומוזומים של העובר, בכל הריון בנשים מגיל 35 ומעלה, בעת הוסת האחרונה.

בדיקת שקיפות עורפית - מבוצע באולטרא סאונד בשבוע ה-11-14 להריון. לבדיקת ההדמיה ניתן להוסיף גם בדיקת דם. השילוב של שתי הבדיקות מאתר כ-80% מכלל ההריונות עם תסמונת דאון.

אולטרא-סאונד לסקירת מערכות - מבוצע באופן נרתיקי בשבועות ה-14-16, או בגישה בטנית בין השבוע ה-18 לשבוע ה-24 להריון.

תבחין משולש ("חלבון עוברי") - מבוצע כבדיקת דם בשבוע 19-16 להריון. לבדיקה ניתן להוסיף מרכיב נוסף (אינהיבין), אשר מעלה את רגישות התבחין.

שלוש הבדיקות הללו בדם האם מומלצות בכל הגילאים ומאפשרות הערכה מדויקת יותר של דרגת הסיכון לבעיה כרומוזומלית בעובר. אלו אינן בדיקות פולשניות ובזה טמון היתרון שלהן, אך הן אינן יכולות לשלול באופן מוחלט סיכוי לבעיות כרומוזומליות.

בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה

אלו הן בדיקות פולשניות שקיים בהן סיכון להפלה, אך הן גם הבדיקות היחידות הנותנות תשובה אבחנתית ועשויות לשלול תסמונת דאון או בעיה כרומוזומלית אחרת בהריון. הסיכון להפלה מבדיקת מי שפיר הוא 1 מתוך 300 בדיקות ובבדיקת סיסי שליה 1 מתוך 120 בדיקות. נשים מעל גיל 35 זכאיות לבצע בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה על חשבון ובהמלצת משרד הבריאות.

ניתוח קיסרי

עוברים גדולים עשויים להיפגע בעת המעבר בתעלת הלידה, ולכן מומלץ ליילד בניתוח קיסרי כאשר הערכת משקל העובר גדולה מ-4,500 גרם. בקרב נשים עם סוכרת בהריון, הסף המומלץ לניתוח הורד למשקל עובר של 4,000 גרם, ללא תלות בתוצאות בדיקות הסקירה.

הערכה רפואית ומעקב

רצוי להעריך את מצב האם ולשלול מחלות כרוניות או לטפל בהן לפני ההריון, במיוחד בקרב נשים הסובלות מסוכרת, מיתר לחץ דם או מתפקוד לקוי של בלוטת התריס. בקרב יולדת מבוגרת נדרש מעקב הדוק יותר, ועל כן מומלץ לביצוע במרפאת סיכוני הריון או ע"י רופא מומחה לרפואת האם והעובר.

הכותב הנו מנהל חדר לידה ומרכז התכנית לאבחון טרום לידתי של מומים מולדים, בקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום