שומרי הסף

(0)
לדרג

הם בודקים חולים לפני ניתוח, אחראים על תהליך ההרדמה ומפקחים על תהליך ההתאוששות. על חשיבות הרופאים המרדימים

מאת: פרופ' עזריאל פרל, יו"ר איגוד הרופאים המרדימים בישראל

רוב ציבור המטופלים בישראל ובני משפחותיהם אינם מודעים לתפקיד המרכזי של הרופא המרדים בהצלחת הניתוח. עם זאת, שיתוף פעולה בין ציבור המטופלים לרופאים המרדימים מהווה מפתח להשגת המטרה המשותפת של המטופל והרופא המרדים - לעבור את הניתוח בשלום.

לרופא המרדים תפקיד מרכזי בכל אחד משלבי הניתוח, החל מבדיקת המטופל לפני הניתוח, דרך תהליך ההרדמה עצמו, וכלה בשלב ההתאוששות והטיפול בכאב לאחר הניתוח. הרופא המרדים הוא רופא מומחה המכיר היטב את כל מערכות הגוף החיוניות, והוא בעל ידע נרחב בתחום הטיפול התרופתי, הרפואה הפנימית, הפיזיולוגיה והאנטומיה של גוף האדם. הרופא המרדים שולט בכל טווח תגובות הגוף להרדמה ולניתוח עצמו, והוא בעל מומחיות רבה בטיפול במצבי חירום. על מנת למלא תפקיד אחראי זה כראוי עובר הרופא המרדים התמחות של 5 שנים נוספות לאחר תום לימודי הרפואה, אשר בסיומן הוא חייב לעמוד בהצלחה בבחינות ההתמחות.

על מנת להעריך כראוי את מצבו הבריאותי של המנותח, לזהות גורמי סיכון אפשריים ולהכין את המטופל להרדמה ולניתוח, זקוק הרופא המרדים לכל הפרטים הרפואיים הנוגעים למצבו הבריאותי של המטופל, מידע זה כולל פירוט כל הניתוחים בעבר, מחלות כרוניות, נטייה לדמם, תרופות שבשימוש, רגישות ואלרגיות לתרופות או לגורמים אחרים. שיתוף הפעולה של המטופל ובני משפחתו יאפשר לרופא המרדים לקבל מידע חיוני זה, אשר לו חשיבות עליונה בתכנון מהלך ההרדמה ובמניעת סיבוכים אפשריים.

הרדמה? לא מה שחשבתם

תהליך ההרדמה עצמו אינו כולל רק השראת "שינה", שהיא לכשעצמה מהווה תהליך מסובך ומורכב המותאם בכל רגע לצורכי החולה והניתוח. היות וההרדמה והניתוח גורמים לשינויים רבים בתפקוד מערכות חיוניות בגוף, הרי בכל עת הניתוח, הרופא המרדים נמצא צמוד למטופל ודואג ליציבות ולתקינות התיפקוד של כל המערכות החיוניות בגוף: הלב (כולל החזרת נוזלים ודם), כלי הדם (כולל שמירה על לחץ הדם), הריאות (כולל שמירה על דרכי הנשימה והנשמה מלאכותית), הכבד, הכליות, חום הגוף ועוד. ללא שמירה וטיפול קפדניים ומקצועיים אלה עלולים להופיע סיבוכים חמורים במהלך ולאחר הניתוח.

לידיעתכם, מחלקת ההרדמה מהווה את אחת המחלקות הגדולות בבית החולים, שכן מערכות מרובות נוספות תלויות בשירותים המקצועיים של מחלקה זו. הרופאים המרדימים הם אלה האחראים על שיכוך הכאב בלידה, על השירות לטיפול בכאב חריף לאחר הניתוח, על מרבית מרפאות הכאב ועל רוב היחידות לטיפול נמרץ. הרופאים המרדימים הם "השחקנים הראשיים" בהחייאה ברחבי בית החולים ובטיפול בפצועים בחדר המיון ובמקרים של פיגועים רבי-נפגעים. ברור אם כן כי לא ניתן כיום לנהל פעילות תקינה בבתי החולים ללא תרומתם המקצועית של הרופאים המרדימים.

איגוד הרופאים המרדימים בישראל בתאריכים 15 במאי עד 15 ביוני 2006 חודש מודעות למקצוע ההרדמה. במסגרת זו החל לפעול אתר אינטרנט חדש, אשר הוקם כמקור מידע לציבור על ידי איגוד הרופאים המרדימים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום