מדור טיפים מס' 12

(0)
לדרג

חדש במדור הטיפים: 10 דרכים מוכחות לחידוד הזיכרון והמלצות לשמירה על העיניים מפני צריבת מדוזות

מאת: מערכת zap doctors

שינויים נורמליים במוח עקב הגיל יכולים להאט את יכולתנו ללמוד דברים חדשים או לזכור דברים. החדשות הטובות הן שתודות לעשרות שנים של מחקר רובנו יכולים לחדד את היכולת הקוגניטיבית והזיכרון בעזרת אסטרטגיות של "עשה זאת בעצמך". להלן 10 דרכים מוכחות לחידוד הזיכרון:

האמינו בעצמכם

מיתוסים הקשורים בהזדקנות תורמים לכשלים בזיכרון. אנשים בגילאי הביניים וקשישים עומדים פחות טוב במשימות של זיכרון, כאשר הם נחשפים לסטראוטיפים שליליים בהקשר של גיל וזיכרון, מאשר כשהם נחשפים למסרים חיוביים על שימור הזיכרון בגיל המבוגר.

חסכו בשימוש במוח

היעזרו ברישום ביומן, בלוח תכנון, רשימת קניות, תיוק בקלסרים, ופנקס כתובות כדי שהאינפורמציה הנחוצה לכם תהיה נגישה. ארגנו מקום קבוע לחפצים שימושיים, כגון משקפיים, מפתחות וכדומה.

ארגנו את מחשבותיכם

קל יותר לזכור אינפורמציה חדשה, כאשר מחלקים, מפרקים אותה לחלקים כמו, למשל, מספרי טלפון המחולקים במקף, מאשר לזכור מספר אחד ארוך או רשימה שלמה.

השתמשו בכל החושים

ככל שתשתמשו ביותר חושים לצורך הלמידה, יותר חלקים במוח יהיו מעורבים בשמירת הזיכרון. ידוע למשל כי ריחות מזכירים לנו נשכחות, בעיקר כאלה שיש להם תוכן רגשי חזק כמו ריח העוגיות שנאפו בבית בילדותנו.

"הרחיבו" את המוח שלכם

הרחיבו את אזורי המוח המעורבים בלמידה על ידי קריאה בקול רם, ציור, או כתיבה של האינפורמציה אותה רוצים לזכור (גם אם אף פעם לא תסתכלו ברשימות לאחר מכן). עצם הכתיבה או היצירה הוויזואלית של מה שרוצים לזכור גורמת לזכור ולהבין טוב יותר את החומר הנלמד. זה גם מאלץ אתכם לארגן את האינפורמציה בצורה יותר מדוייקת.

חזרו אחרי

כאשר הנכם רוצים לזכור דבר ששמעתם זה עתה, חזרו עליו בקול רם. למשל, כאשר מישהו שאינכם מכירים אמר לכם את שמו זה אתה, חזרו בשיחה מייד על השם.

שננו במרווחים של זמן

במקום לחזור על משהו פעמים רבות תוך זמן קצר, שננו שוב את האינפורמציה אותה אתם רוצים לזכור במרווחים - בתחילה במרווחים של כשעה ואחר כך כל מספר שעות, ולאחר מכן כל יום. דבר זה הוא בעל ערך מיוחד, כאשר מנסים לזכור אינפורמציה מורכבת.

סייעי זיכרון

סייעי זיכרון הם דרכים יצירתיות לזכירת רשימות. למשל, ראשי תיבות. עצה שימושית במיוחד למבוגרים: המציאו סיפור או משפט קצר שבו כל פריט ברשימה יזכיר לך את הפריט הבא.

אתגרו את עצמכם

עסקו בפעילויות הדורשות מכם להתרכז ולהשתמש בזכרונכם. אלה יעזרו לכם לשמר את הכישורים האלה בגיל המבוגר. דונו בספרים שקראתם, עשו תשבצים, נסו מתכונים חדשים, טיילו וקחו על עצמכם פרוייקטים או תחביבים, אשר דורשים כישורים שאינכם מורגלים בהם.

קורסים לשיפור הזיכרון

קורסים לשיפור הזיכרון הופכים להיות יותר מקובלים. בחרו קורס המנוהל על ידי איש מקצוע מתחום הרפואה או הפסיכולוגיה. הימנעו מקורסים על המחשב שאינם עוזרים להתמודד עם בעיות הזיכרון בחיים האמיתיים. בחרו קורס המתמקד בדרכים מעשיות לשימור הזיכרון.

הטיפים נלקחו מהאתר של מרכז רפואי הדסה.

איך להגן על העיניים מפני צריבת מדוזות

הקיץ בפתח ואחד מהבילויים המועדפים בישראל על ילדים, בני נוער ומבוגרים הינו חוף הים. על פי דיווחי מזג האוויר, עונת המדוזות החלה ובחופי הארץ כבר ניתן למצוא את ה"אורחות הבלתי קרואות" האלו שמאיימות על שלוות הבילוי של הרוחצים בים.

ד"ר אורי מלר, מומחה לרפואת עיניים מהמרכז הרפואי "עיניים", מספק מספר עצות לשמירת העיניים מפני צריבת מדוזות:

- במידה שקיימת תחושת צריבה בעיניים כתוצאה מחשיפה לרירית המדוזה, יש לשטוף את העיניים במים מלוחים מספר פעמים. שטיפה במים מתוקים עלולה לגרום להתבקעות תאי רירית המדוזה המכילים את הארס הצורב ולגרום להתפשטות הצריבה. שטיפה במי-ים עלולה לצרוב בפני עצמה בשל המליחות, אולם היא מסייעת לסלק את רירית המדוזה.
אין לשטוף את העיניים בחומץ! החומץ טוב רק להרגעת עור שנצרב.

- לאחר סילוק רירית המדוזה מהעין, ניתן לשטוף את המלח במים מתוקים ולהרגיע את העין בעזרת מגבת נקייה טבולה במים קרים על גבי העפעפיים כשהעניים עצומות. קירור המקום ירגיע את העיניים הצורבות ויאפשר לתחושת הצריבה לפוג.

- אם צריבת המדוזה פגעה בעור העפעפיים סביב העיניים, אין צורך לחשוש: כמו בכל מקום אחר בעור הגוף, הצריבה אינה מסוכנת והיא תחלוף כעבור זמן. ניתן להרגיע את העור, כאמור, בעזרת מי-ים, ולאחר מכן בעזרת קומפרסים קרים.

- בכל מקרה של הרגשת עקצוץ או גרד, אין לשפשף את העיניים. השפשוף עלול להחמיר את האודם ותחושת הגרד.

- בכל מקרה של פגיעה בעיניים עצמן או במקרה שהצריבה נמשכת מעבר לסביר, יש לגשת לרופא העיניים או למיון עיניים בבית החולים, על-מנת לקבל טיפול מתאים.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום