ילדים לפני הרדמה וניתוח

(0)
לדרג

מה מייחד את תחום הרדמת הילדים ואילו שלבים מלווים את הוריו בדרך להרדמה וניתוח? כתבה ראשונה בסדרה

מאת: ד"ר אילן קידן

חרדה וחוסר ידיעה מלווים לעיתים קרובות הורים של ילדים לפני ניתוח והרדמה. הבנה של התהליכים העיקריים הצפויים בפני ילדים והורים בדרך לניתוח היא חיונית לשקט הנפשי שלהם.

בעשור האחרון חלה התקדמות רבה בהרדמה בכלל ובתחום הרדמת הילדים בפרט. הבנת ההבדלים הרפואיים והפסיכולוגיים בין ילדים למבוגרים בתחומים רבים הביאה להתפתחותה של תת-התמחות בהרדמת ילדים. בתחום זה עוסקים כיום רופאים מרדימים, אשר התמחו גם ברפואת ילדים או תת-התמחות בהרדמת ילדים, בנוסף להתמחותם בהרדמה כללית.

המידע הרב שנאסף בשנים האחרונות לגבי הבנת התהליכים הגופניים של ילדים לפני, במהלך ולאחר הניתוח מאפשרים לנו היום לבצע הרדמה בטוחה גם לניתוחים המסובכים ביותר לכל טווח הגילאים, כולל פגים קטנים. בתחום הרדמת הילדים מושם דגש רב על התהליכים הפסיכולוגיים הקשורים לניתוח והרדמה וננקטים אמצעים רבים למנוע אי-נוחות, כאב וחרדה מהילד ומהוריו. הכישורים המיוחדים של מרדימי הילדים הם מובילי הדרך בכל הקשור לטיפול בכאב חד או כרוני, בטיפולים תחת הרגעה בזמן פעולות מכאיבות ובטיפול במצבי החייאה וטיפול נמרץ.

שלב ההכנה לפני הניתוח

בשלב ההכנה לפני הרדמה וניתוח, הילד והוריו ייפגשו עם הרופא המרדים, שישאל שאלות לגבי מצבו הבריאותי של הילד. מידע נוסף אותו יבקש הרופא המרדים יהיה נתונים לגבי ניתוחים בעבר ובעיות, אם היו, לבני משפחה אחרים במהלך הרדמה. לאחר הבדיקה הגופנית, הרופא יסביר לילד והוריו את התוכנית ההרדמתית ואת הצפוי להם בכל שלב של ההרדמה והניתוח.

צום

כל הרדמה מחייבת צום. בשנים האחרונות למדנו שמשך הצום הדרוש הינו קצר - שש שעות לאוכל מוצק וכשעתיים לשתיה צלולה.

מניעת חרדה לפני ניתוח והרדמה

אחת הסוגיות הקשות בהן ניצבים ההורים לפני ניתוח היא כיצד ואיזה מידע עליהם להעביר לילדם לפני ההרדמה והניתוח? מניסיוננו יש להשתדל ולהיות כן ולספק את מירב המידע בהתאם כמובן לגילו של הילד. אחת הדרכים בהם הרופא המרדים פועל למניעת חרדה לפני הרדמה וניתוח הנה שילוב ההורים בתהליך. נוכחות אחד ההורים בכל השלבים עד להרדמות הראשונית של הילד מהוה חלק בלתי נפרד מהתהליך. בשלב ההמתנה לניתוח ניתן לחלק מהילדים תרופה המקטינה את החרדה ומסייעת ומקלה על השראת ההרדמה בחדר ניתוח. תרופה זו ניתנת בדרך כלל בשתייה או כטיפות אף.

איך "מרדימים"?

השראת ההרדמה בילדים נעשית בשתי צורות. האחת היא על ידי נשימה של חומר הרדמה באמצעות מסיכה, והשניה היא על ידי הרכבת עירוי ומתן תרופות לתוך הוריד. בתינוקות וילדים קטנים השיטה הראשונה היא השכיחה. הילד נושם דרך המסכה, אליה מחובר צינור המכיל חמצן וחומרי הרדמה נשאפים. תוך כדי נשימה רגילה הילד יירדם לאחר מספר דקות. בשלב הראשון לפני ההרדמות המלאה, הילד יחוש סחרחורת קלה ובריח מתקתק. בקרב ילדים גדולים יותר, השיטה של הרדמות לאחר הרכבת עירוי ומתן תרופות דרך הוריד יותר נוחה.

מה קורה לאחר ההרדמות הראשונית?

לאחר ההרדמות הראשונית ( במידה ואחד ההורים ליווה את הילד, זהו השלב בו הוא נפרד מהילד) ימשיך הרופא המרדים בהרכבת עירוי למתן נוזלים ותרופות נוספות. לאחר ההרדמה הרופא המרדים דואג לאבטחת נשימה תקינה שתעשה על ידי המשך השימוש במסכה או שימוש באמצעי הנשמה אחרים. הבחירה בכל אחד מהם תלויה בין היתר בסוג הניתוח ואורכו. הרופא המרדים ימשיך ויעקוב אחרי הילד במהלך כל הניתוח. תפקידו להבטיח שכל התפקודים החיוניים של גופו יפעלו כראוי, למרות השינויים שחלים עקב הניתוח וההרדמה. כדי להבטיח זאת, הרופא המרדים נעזר במיומנותו הקלינית ובאמצעי ניטור מתוחכמים המעבירים מידע לגבי מערכת הלב וכלי הדם, הנשימה, המוח והשרירים, חם ושתן ועוד באופן רציף.

התעוררות מהרדמה

ההתעוררות מהרדמה הנה תהליך הדרגתי. שלב ההתעוררות הראשוני נעשה בחדר הניתוח וממנו מועבר הילד לחדר ההתעוררות. בשלב זה ההורים יקבלו מידע ראשוני לגבי סיום הניתוח ויוכלו ברב המקרים להצטרף לילדם ברגע שיופיעו סימני התעוררות נוספים. חלק מהילדים מגלים סימני חסר התמצאות ובכי קל מיד לאחר ההתעוררות, אולם אלו חולפים לאחר זמן קצר. בחדר ההתעוררות ישהה הילד עד להתעוררות מלאה. אנו נוודא שלא קיימים כאב או בחילות וסימניו החיוניים תקינים. את החזרה לאכילה ושתייה אנו עושים בהדרגה, בשלב ראשון נוזלים ואחר כך מוצקים.

התמודדות עם כאב

למרדים הילדים תפקיד חשוב בטיפול בכאב לאחר הניתוח. הטיפול בכאב מתחיל כבר במהלך הניתוח, כאשר ניתנות תרופות נוגדות כאב שמשך השפעתן הוא ארוך או שמבוצעים חסמים עצביים בהזרקה ישירה לאזור הניתוח או לחלל האפידורלי, אשר מונעים את תחושת הכאב לאחר הניתוח. שיטות הטיפול בכאב לאחר הניתוח מגוונות ותלויות בסוג הניתוח. במקרים מסוימים הרופא המרדים ישתמש בשיטות מתקדמות ואלו ידונו בפגישה הקדם ניתוחית.

הכותב הנו מנהל היחידה להרדמת ילדים בבית החולים ספרא לילדים, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום