סרטן? לא מה שחשבת

(0)
לדרג

האם מספר חולי הסרטן נמצא בעלייה? איזה סוג סרטן שכיח יותר במקומות שונים בעולם? המספרים מדברים

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הוא שם כולל לקבוצת מחלות המאופיינת על ידי גידול פרא, בלתי מרוסן, של תאים. התאים שהם מבנים זעירים מהם מורכבים האיברים והרקמות בגוף, נראים ומתפקדים באופן שונה זה מזה, אולם מתחדשים בצורה דומה, על ידי חלוקה, במטרה לרפא או לבנות רקמות שניזוקו. חלוקת התאים הרגילים היא לרוב סדורה ומבוקרת. בתאים הסרטניים, להבדיל מתאים בריאים, יוצא התהליך מכלל בקרה והם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא צורך.

כמה חולי סרטן יש בישראל?

בישראל חיים כיום כ-100,000 חולי סרטן, מדי שנה מאובחנים כ-25,000 חולי סרטן חדשים.

האם נרשמת עליה במספר המחלימים ממחלות הסרטן?

ההתקדמות במחקר הסרטן הביאה לכך שניתן לרפא חולים רבים, ולאפשר להם להמשיך בחיים רגילים. היום מרפאים אחד מכל שני חולי סרטן, בהשוואה לאחד מכל ארבעה בשנות החמישים. סיכויי הריפוי תלויים במידה רבה בסוג הסרטן, ובשלב שבו התגלתה המחלה.

האמצעים החדשניים לאבחון וטיפול, התרופות החדישות ואפשרויות התקדמות בתחום הכירורגיה, תורמים רבות להארכת חייהם של חולים, שנחשבו בעבר חשוכי מרפא. לדוגמא: אבחון בשלב מוקדם של סרטן השד ומלנומה (סרטן ממאיר של העור) מאפשר ריפוי בשיעור של 90 אחוז ויותר.

לוקמיה לסוגיה המופיעה בגיל הילדות או מחלת הודג'קין הן דוגמאות למחלות שבהן סיכויי ההבראה המלאה השתפרו במידה ניכרת בשנים האחרונות. סיכוי הריפוי במחלות אלו מגיעים לכ-80 אחוז ואף יותר, בהתאם לסוג הסרטן והשלב בו אובחן.

בסוגי סרטן אחרים הושגו שינויים משמעותיים בתוחלת החיים של החולים הודות לטיפולים חדשניים שהוחדרו לשימוש בשנים האחרונות. יש היום כבר מקרים רבים בהם ניתן לראות במחלת הסרטן כרונית מתמשכת, שניתן לשלוט בה ולהמשיך בתפקוד בחיי היומיום.

מהו מספר הנפטרים מסרטן מדי שנה?

אחד מכל חמישה מקרי מוות בישראל נגרם על ידי מחלת הסרטן.

האם מספר חולי הסרטן הולך וגדל?

מחלת הסרטן שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים, ומאחר שתוחלת החיים עלתה אנו שומעים יותר ויותר על חולים. השכיחות הגדלה בתחלואה נעוצה בעובדה שיש גם עליה בשיעור מקרי הסרטן המאובחנים מוקדם.

השיעור הכללי של החולים החדשים המתגלים בישראל בשנה הוא כ-250 ל-100,000. בשנים האחרונות נרשמת יציבות במגמת התחלואה בסרטן בקרב נשים, בעוד אצל הגברים מסתמנת עליה קלה.

האם יש סוגי סרטן השכיחים יותר במקומות מסוימים בעולם?

סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הריאות שכיחים יותר בארצות מפותחות, בעוד שסרטן השד נדיר למדי אצל נשים יפניות. סרטן הקיבה נפוץ ביפן יותר מאשר בארצות מערביות אחרונות. סרטן הכבד, סרטן הרחם וסרטן הקיבה שכיחים ביותר בארצות מתפתחות.

מהן ההמלצות לגילוי מוקדם בישראל?

ההמלצות העיקריות מתייחסות למחלות הסרטן השכיחות בישראל. המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישראל ממליצה על הבדיקות הבאות המאפשרות גילוי מוקדם של:

סרטן השד - מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים לנשים בגיל 50-74. מומלץ שנשים בסיכון גבוה, שלהן קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אם, אחות), שחלתה בסרטן השד - תבצענה בדיקת ממוגרפיה החל מגיל 40 מידי שנה. כמו כן מומלצת בדיקת שד על ידי רופא. חשוב שכל אשה מגיל 20 תלמד להכיר את שדיה, כך שתוכל לאתר כל שינוי ולפנות בהקדם לרופא, כדי לברר את טיבו.

סרטן המעי הגס - מומלצת בדיקת דם סמוי בצואה לגברים ונשים מגיל 50-74 אחת לשנה. אנשים בסיכון גבוה, להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אח, ילד) שחלה במחלה - חייבים להיות במעקב קבוע, ולהיוועץ ברופא מומחה לגבי הבדיקות לאבחון מוקדם המתאימות להם.

סרטן הערמונית - מומלץ שגברים מגיל 50 הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, שאחד מבני משפחתם (אב, בן) חלה בסרטן הערמונית לפני הגיעו לגיל 70 - יעברו בדיקות משולבות של בדיקות דם ל-PSA, בדיקה רקטאלית ובדיקת אולטרה סאונד, אחת לשנה. לאוכלוסייה שאינה בסיכון גבוה, אין המלצות לבדיקות סריקה המונית לגילוי מוקדם (כולל PSA), מפני שעדיין לא הוכחה יעילותן כמפחיתות תמותה מסרטן הערמונית. כל אדם יכול להיוועץ עם רופא ולשקול את היתרונות והחסרונות של ביצוע בדיקות לאבחון מוקדם לגביו.

סרטן צוואר הרחם - אינו שכיח בישראל. מומלץ לבצע לנשים מגיל 20 הנמצאות בסיכון גבוה, אחת ל-3 שנים בדיקות משטח מצוואר הרחם (PAP SMEAR). נשים בסיכון גבוה הן אלו שקיימו יחסי מין לא מוגנים עם בני זוג רבים, או עם גברים שהיו להם בנות זוג רבות. בדיקת צוואר רחם תבוצע אחת ל-3 שנים רק לאחר שהתקבלו תשובות תקינות משתי בדיקות שנערכו במרווח של שנה.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד, בפורום האשה והרחם - מיומות (שרירנים), בפורום מחלות הערמונית ובפורום גינקואונקולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום