שינה נודדת

(0)
לדרג

במחקר שנערך בארה"ב, נמצא כי נשים שישנות פחות מ-5 שעות ללילה מגדילות את סיכוייהן לסבול מהשמנת יתר

מאת: אתר מלב"י

עוד סיבה להקפיד על כמות מספקת של שעות שינה: מחקר רחב-היקף שנערך בארה"ב גילה כי נשים שישנות מעט מגדילות מאוד את סיכוייהן להעלות במשקל.

המחקר נערך באוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב באוהיו (CWRU), ובמהלכו עקבו החוקרים אחר כ-70 אלף נשים במשך 16 שנים. מדובר במחקר הנרחב ביותר שנערך עד כה בתחום.

ממצאי המחקר, שהוצגו בכנס האגודה הבינלאומית לניתוחי בית החזה בסן דייגו, העלו כי סיכוייהן של נשים שישנו 5 שעות שינה (או פחות) ללילה להעלות במשקל - היו גדולים בכשליש משל נשים שנהנו משנת לילה ארוכה יותר.

נוסף על כך גילו החוקרים כי אלו שישנו מעט, הגדילו ב-15% את סיכוייהן לסבול לא רק מעודף משקל, אלא גם מהשמנת יתר קיצונית של ממש (ובמילים אחרות, מאינדקס מסת גוף שגדול מ-30).

המתאם שמצאו החוקרים בין שינה מועטה לבין השמנת יתר היה מובהק ובלתי תלוי בכמות האוכל שממנו ניזונו הנשים או בהיקף הפעילות הספורטיבית שלהן.

החוקרים דיווחו בכינוס כי בבדיקה שערכו בראשית המחקר, הם גילו כי נשים שישנו 5 שעות או פחות ללילה, שקלו בממוצע 2.5 קילוגרמים יותר מאשר אלו שנהנו מ-7 שעות שינה בכל לילה. לאחר 10 שנים כבר עלה הפער בין שתי הקבוצות ל-3.5 ק"ג.

"הבדל של 3.5 ק"ג או עלייה של קילוגרם אחד בתוך 10 שנים אולי לא נשמע הרבה", ציין מוביל המחקר, ד"ר סנג'יי פאטל, "אבל חשוב לזכור שמדובר בממוצע. חלק מהנשים העלו הרבה יותר מקילוגרם אחד, וכל תוספת של קילו מגדילה את הסיכויים ללקות בבעיות בריאות כמו סוכרת מבוגרים ויתר לחץ דם".

"מחקרים קודמים הראו כי אפילו ימים בודדים של מניעת שינה משנים את מאזן ההורמונים שאחראים על התיאבון, וגורמים לנו להיות רעבים יותר", הוסיף פאטל.

"לכן חשבנו בתחילה שאותן נשים שישנו פחות - פשוט אכלו יותר. אולם במחקר שלנו גילינו שהן אכלו אפילו פחות מאשר קבוצת הנשים שישנה 7 שעות ללילה. הדבר מרמז על כך שלא מדובר בתיאבון מוגבר אצל נשים שישנות פחות, אלא שהמחסור בשינה הוא שגורם בעצמו להשמנה".

הילד ישן פחות? הוא יאכל יותר

ככל שהילד שלכם ישן פחות - כך גדל הסיכוי שהוא יהיה שמן יותר. כך עולה ממחקר חדש שנערך באחרונה, ופורסם בכתב העת International Journal of Obesity.

במחקר נטלו חלק 422 ילדים בגילאים 5 עד 10. החוקרים מצאו כי אחד מתוך 5 בנים ואחת מכל 4 בנות סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר.

הילדים שהשתתפו במחקר ישנו בממוצע בין 12 ל-13 שעות שינה מדי לילה. הילדים שישנו פחות שעות (בין 10.5 ל-11.5) הגדילו את סיכוייהם לסבול מעודף משקל או השמנת יתר ב-40%. הסיכוי של אלו שישנו פחות מכך (8-10 שעות שינה ליליות) להשמין - כבר עלה פי שלושה.

מפרסמי המחקר, מאוניברסיטת "לבאל" בקוויבק, בקנדה, אומרים כי שעות שינה מעטות הן גורם בלתי תלוי שיש לו קשר ישיר להשמנה. זאת נוסף על הגורמים המוכרים והידועים שתורמים לכך, כמו שעות צפייה מרובות בטלוויזיה, היעדר פעילות ספורטיבית והורים שסובלים בעצמם מעודף משקל.

"הממצאים הללו הם חשובים", מדגישים החוקרים, "מפני שמשך השינה בלילה הוא משהו שאפשר לשנות אותו, ויש לו חשיבות רבה במניעת השמנת יתר בקרב ילדים".

החוקרים תיארו את ממצאיהם כ"מעוררי מחשבה", וציינו את הפרדוקסליות בכך שדווקא הפעילות הרגועה ביותר, כמו שינה, היא זאת שתורמת לשמירה על משקל גוף תקין.

"למרות שההמלצות לעשות יותר פעילות ספורטיבית וגם לישון יותר עשויות להיראות כמו שילוב מעט מוזר ואפילו סותר", אמרו, "ייתכן ששני הצעדים הפשוטים הללו יהפכו לחלק מהכלים הבסיסיים למניעת השמנה בעתיד".

בניסויים אחרים כבר הוכח הקשר שבין שעות שינה מעטות לבין רמות מופחתות של הורמון הלפטין, ורמות מוגברות של הורמון הגרלין. לשני ההורמונים הללו תפקיד מפתח בוויסות מנגנוני הרעב והשובע בגוף.

לכתבות נוספות בנושא - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום