צרכנות רפואית מס' 48

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: על אבחון הפרעות קשב וריכוז, על טיפול במחלות ופגיעות אורטופדיות ונוירולוגיות ועוד

מאת: מערכת zap doctors
בשורה חדשה לאבחון הפרעות קשב וריכוז?

מרפאת "קשר" בחיפה מציגה: בדיקה ממוחשבת חדשנית שפותחה באוסטרליה, זכתה לאישור ה-FDA האמריקאי ואושרה ככלי מחקר קוגניטיבי ע"י ה- NIH בארה"ב לאיבחון הפרעות קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומבוגרים.

הבדיקה החדישה, הנקראת בשמה המקצועי BRC -BRAIN RESOURCE COGNITION - כוללת אבחון נוירו-פסיכולוגי ממוחשב מקיף במיוחד ומקצועי. הבחינה מתאימה למבוגרים ואף לילדים קוראי עברית כשפת אם (כיתה ב' ומעלה).

התוכנה אשר פותחה על ידי חברת Brain Resource Company, מתבססת על מבחנים נוירו-פסיכולוגים מוכרים וידועים. עם שינוי המדיה - מנייר ועיפרון למסך מגע - הצטמצם משך המבחנים באופן משמעותי, וה- BRC שכולל 12 מבחנים - אורך רק 50 דקות. האבחון כולו מתנהל בשפה העברית ובודק מוטוריקה, קשב שמיעתי וחזותי, קשב מתמשך, יכולת דיכוי הסחה, יכולת העברת קשב ממשימה למשימה, זיכרון, ארגון ותכנון, שפה ותפקודים ניהוליים. התוכנה כוללת גם מבחנים שמיעתיים וניתן לאתר באמצעותה קשיים הן בתפישה השמיעתית והן בתפישה החזותית.

לטענת מפתחי התוכנה, בסיום המבחנים מקבל המאבחן פרופיל קוגניטיבי מקיף ומפורט של היכולות האישיות של הנבדק. פרופיל זה מציג את יכולות הנבדק בהשוואה לנורמה (על פי גיל, מין ושנות לימוד), וכן מצביע על נקודות החוזק של הנבדק בצד נקודות הקושי שלו. אבחון זה בודק את כל פונקציות הקשב ותואם את התפיסה הרווחת היום בספרות ובקליניקה על מידת ההטרוגניות של הפרעה זו.

בנוסף, מסד הנתונים הבין לאומי של החברה מאפשר השוואת הנבדק הן לנורמות באוכלוסייה הכללית והן לנורמות ספציפיות להפרעת קשב. השוואה זו נותנת מידע גם על מידת החומרה של הפרעת הקשב ובאיזה מתפקודי הקשב היא באה לביטוי אצל כל נבדק ונבדק.

פריצת דרך בטיפול במחלות ופגיעות אורטופדיות ונוירולוגיות?

מערכת אפוס, המיועדת לטיפול במחלות ופגיעות בתחום האורטופדיה והנוירולוגיה, טוענת כי חוללה פריצת דרך עולמית בטיפול בכאבי ברכיים על רקע שחיקת סחוסים. מחלה זו (אוסטאוארטריטיס - Osteoarthritis) הפוגעת ב-65% מהאוכלוסייה מעל גיל 60, מופיעה גם בגילאים צעירים יותר והינה אחת מהסיבות השכיחות לנכות בגיל המבוגר.

המערכת, פרי מחקר ופיתוח של דר' עמית מור ודר' אבי אלבז, עתידה, כך מעדכנים אותנו, לשנות את פני תחום הטיפול והשיקום של מחלה קשה זו בארץ ובעולם וכן של מחלות ופגיעות אורטופדיות ונוירולוגיות נוספות.

המערכת מבוססת על פטנט עולמי וקיבלה אישור לשיווק מטעם רשויות הבריאות האמריקאיות (FDA). הטיפול באמצעותה מיועד לשיקום השליטה העצבית-שרירית ויציבות המפרקים והגוף על-פי עקרונות ביו-מכאניים. הטיפול הינו פרי מחקר רפואי-מדעי בן שבע שנים בתחום תפישת המרחב המפרקית (פרופריוספציה).

מתודולוגית, הטיפול של המערכת, המבוססת על התערבות ביו-מכאנית דינאמית במהלך כל שלבי הדריכה, מיושמת ע"י שתי יחידות ביו-מכאניות הממוקמות תחת כל כף רגל ביחס לנקודות נשיאת המשקל האסטרטגיות של המטופל. התערבות ביו-מכאנית זו משנה את כיוון ועוצמת הכוחות הפועלים על המפרקים ובכך מושגים: הסטת עומס מהמדור הפגוע במפרק, הפחתת כאב, שיפור התפקוד (הליכה, טיפוס וירידה במדרגות, מעבר מתנוחה לתנוחה וכו'), שיפור תבנית ההליכה, שיפור היציבה, שיפור אסטרטגיית התנועה הכללית של המטופל.

מערכת זו עונה על צרכים טיפוליים הקיימים בתחום האורטופדיה: כאבי ברכיים וירך של הגיל המבוגר והצעיר, טיפול בכאבי גב ופריצות דיסק, שיקום וטיפול בנפגעי תאונות דרכים, שיקום לאחר נקעים ושברים בקרסול, שיקום לאחר קרעים ברצועות הברך וקרעים במניסקוס, טיפול לפני ואחרי ניתוחי החלפת מפרקים. בתחום הנוירולוגיה מאפשרת המערכת לשפר את תנועתם ויציבותם של חולים לאחר אירועים מוחיים, חולי פרקינסון וחולים הסובלים מטרשת נפוצה.

והרי התחזית

בי"ח בילינסון מבשר: תוכנה ייחודית וראשונה מסוגה בעולם, אשר פותחה במעבדה לסיווג רקמות, תחזה את הסיכוי לדחיית שתל במושתלים. התוכנה מיועדת להקל על הקשיים הכרוכים בביצוע שגרתי של בדיקות 'כימריזם' למעקב אחרי מצבם של מושתלי מח-העצם.

ההנחה היא כי תוכנת ChimerTrack מסוגלת לבצע למעלה מ-13 פעולות אוטומטיות ובכללן חישובים ביו-מתמטיים, תצוגות גרפיות וטבלאיות, בדיקת איכות של הנתונים ואף הפקה מושלמת של דו"ח קליני לרופא המטפל.

השיטה הנפוצה בעולם על מנת להעריך את הצלחתה של השתלת מח-עצם או השתלת תאי-גזע, מבוססת על חישוב היחס בין תאי-דם של התורם ושל המושתל עצמו (כימריזם). עד-כה נעשו חישובים אלו באופן ידני ומיושן, דבר אשר פגע באופן משמעותי בסיכוי ההצלחה של ההשתלה, וכתוצאה מכך, אף למות החולה.

השימוש בכלי ביו-טכנולוגי ייחודי זה מאפשר למעבדה לשמר מעקב ארוך-טווח של מצב ה'כימריזם' של החולה, יחד עם הטיפול הנחוץ לכל בדיקה ובדיקה באופן פרטני בזמן אמת. זיהוי שינויים דינאמיים מסוגל להצביע על מגמת החלמה של המושתל, ובמידת הצורך להתריע על הצורך בטיפול.

התוכנה פותחה על ידי פרופ' דון קריסט מהמעבדה לסווג רקמות בבי"ח בילינסון, אשר נמצאת תחת ניהולה של ד"ר תרזה קליין ובשיתוף עם פרופ' איתן מור, מנהל המחלקה להשתלות בבי"ח בילינסון.

קישוטי גוף

בני נוער רבים יבקשו בחופשת הקיץ הקרובה אישור מאחד ההורים על מנת לבצע בגופם קעקוע ולקשט את אחד מאיברי גופם. רותי ומרי ליאור, מקימות "ביו-לוגי" המאבחנות באמצעות שיטת ה-B.e.s.t, מסבירות מהם הדברים שחשוב לזכור רגע לפני המחט.

בריאותו של האדם מושפעת במידה רבה מיכולתו של הגוף לסלק רעלים. הרעלים הם חומרים החודרים לרקמות הגוף הן ממקור חיצוני והן ממקור פנימי, ועשויים להפריע לתפקוד הנורמלי של מערכות הגוף השונות. הרעלים שהגוף אינו מצליח להפרישם, נשארים בדם וברקמות ועלולים לגרום לדיכוי מערכת החיסון ולהפחתת יכולת הגוף להתמודד עם השפעתם המסוכנת.

"קיימים מקורות חיצוניים רבים אשר גורמים להצטברות רעלים", מסבירה מרי ליאור, "כגון מזון, תוספי מזון, חומרים מסוימים אשר מצויים במים, באוויר וכמובן בצבעי הקעקוע - בהם נמצאות כמויות גדולות של מתכות כדוגמת עופרת.

"חשוב לזכור", מוסיפה ליאור, "שגוף האדם הוא מערכת אוטונומית ואינדיווידואלית. בעוד גוף אחד יגיב למתכות הנמצאות בצבעי הקעקועים בצורה פשוטה ויגליד במהרה, גוף אחר עלול להגיב בצורה אחרת עד כדי זיהומים. חלקנו מאמינים כי תופעות של גרד ואדמומיות, רגישות עורית ואלרגיה מסביב לאזור הקעקוע - הם הסימנים המעידים על כך שהגוף, בדרכו, דוחה את החומרים השונים מהם בנויים צבעי הקעקועים - שהמרכזי בהם היא העופרת".

חשוב לדעת, כי גם סימפטומים נוספים יכולים להעיד על התופעות אותם מעוררת העופרת, כדוגמת ריח פה חזק ומתכתי, בעיות קשב וריכוז, מגרנות, רעד ועוד.

פיגמנט הצבע שבקעקועים מכיל רעלנים המעורבבים ביסודות נוספים. הצטברותם עלולה לפגוע במערכת העצבים ובתפקודי הכליות. במספר ארצות בעולם נאסרו לשימוש מספר סוגי צבע לקעקועים, כיוון שנמצאו בהם רמות רעלנים מזיקות באופן מיוחד.

מערכת ה-B.E.S.T, אשר פותחה ביוטה, ארה"ב, בשנות התשעים, מודדת מאפיינים חשמליים על פני העור בצורה לא פולשנית ומנתחת אותם באופן אוטומטי. על ידי חיקוי מאפיינים אלקטרו מגנטיים של חומרים טבעיים ומלאכותיים, כגון מזון וכימיקלים היא מסוגלת לבודד ולזהות רגישויות לאלפי חומרים שונים.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה, בפורום רפואת ילדים, בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ובפורום לקויות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום