דיקור כתחליף לגרידה

(0)
לדרג

במקרה של צורך בהפלה יזומה של העובר - כל היתרונות בדיקור: קל, נטול סיבוכים ונעדר צלקות פנימיות

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

קיימים מצבים ברפואה בגינם חייבים ליזום הפלה מוקדמת. אחד מן המצבים הללו הינו עובר מת ברחמה של האישה. כיום הניטור אחר אישה הרה הוא צמוד ומשתמשים באמצעי הדמיה מתוחכמים ומדוייקים ובבדיקות דם עוקבות. כידוע הריון מביא לעליית רמת ההורמון בטא HCG. אחת מדרכי המעקב היא אחר עליית רמת ההורמון. במידה ולא מוצאים עליה תואמת לגיל ההריון, יש חשד לבעיה עם העובר.

בד בבד, נעזרים באולטרה סאונד, דרכו ניתן לראות כיצד העובר מכפיל את מידותיו ככל שההריון מתקדם. הואיל ומידות העובר בכל שלב של ההתפתחות מוכרות היטב, ניתן לאתר עוברים שלא מתפתחים. במעקב אחר הדופק ניתן לדעת מי מהעוברים חסר דופק. הדופק הפועם מבטא חיות של עובר, וכך גם קצב הגדילה. בהיעדר שני המדדים הללו, העובר לא חי ויש מקום לסיים את ההריון.

בשלבים מוקדמים של ההריון, עד לחודש השלישי, הדרך המקובלת להפסקת הריון היא גרידה. בחודשים יותר מתקדמים, אין מנוס מפני לידה מוקדמת, ומוכרות כמה דרכים יעילות לצורך זה. הגניקולוגים אמונים על הנושא היטב ופועלים כמתחייב.

תיאור מקרה של צעירה בת 29:

האישה נשואה עם ילד אחד מהריון ולידה תקינים. האישה נכנסה להריון באופן טבעי. בדיקת אולטרה סאונד ראשונה הצביעה על כך שההריון תקין, אולם בבדיקה חוזרת בשבוע השמיני התברר שלעובר אין דופק ולא נרשמה כל צמיחה שלו. נאמר לה כי אין מנוס מפני ביצוע גרידה בכדי לפנות מהרחם את העובר המת. האישה סירבה לעבור פעולה זו והחליטה לפנות לטיפול בדיקור.

בבדיקתה נראתה האישה במצב תזונתי תקין וללא סימני מצוקה כלשהם. בעברה סבלה מבצקות קלות ברגליים, כאבי-גב תחתון, עייפות של אחר הצהריים, תחושת קור המתחלפת בחום, היסטוריה של מחזור קצר ותסמונת קדם וסתית, וכן סבלה גם מהתקפי פעימות לב מהירות. הדופק הראה כי הטחול לבלב חלש אנרגטית. הכליות היו חלשות ביותר והאנרגיה של היין בכבד הייתה ירודה. הלשון הייתה אדומה וללא חיפוי.

החולה דוקרה בידיים, ברגליים ובבטן. המסלולים שנבחרו היו המעי-הגס, מסלול ההתעברות, הטחול והכבד. בכדי להגביר את השפעת הדיקור נעשה שימוש במכשיר חשמלי בעל תדירות גבוהה ובעוצמה נסבלת. האישה קיבלה שני טיפולים עוקבים בתוך יומיים. חלפו חמישה ימים בלבד, וטרם ביצוע הגרידה, היא התבקשה לעבור בדיקת אולטרה סאונד. הממצא היה כי אין שק עוברי. לא היה צורך בגרידה והאישה שבה לביתה.

דיקור - זה כל הסיפור

המסקנה ממקרה זה היא כי ישנן דרכים נוספות אחרות אשר יכולות לגרום להתכווצות הרחם ולהפלה מוקדמת. לא תמיד חייבים לבצע גרידה כפעולה ראשונה. הגרידה אינה פעולה נטולת סיבוכים, אין ספק כי נשארות צלקות פנימיות אשר יכולות לגרום לבעיות הצמדות עובר בעתיד. לעיתים רחוקות יתכנו סיבוכים יותר קשים, אך זה לא השכיח.

הטיפול בדיקור היה קל, נטול סיבוכים, וגרם להתכווצות הרחם, וזה אשר הביא להפלה המוקדמת. משום כך נקודות אלו אסורות לטיפול בהריון וכל מטפל מוסמך אמון על ידע חיוני ובסיסי זה.

המענין במקרה הזה שלא סתם כך ההריון כשל והעובר לא התפתח. האנרגיה של הכליות הייתה כה ירודה, ובגיל כה צעיר זה מצביע על בעיה קשה. האישה הייתה חייבת הכנה טובה טרם ההריון ובכל מהלך ההריון. בסין מקובל לתמוך בשני ההורים טרם ההתעברות בכדי להמעיט ככל האפשר תופעות הדומות למקרה דנן. לא פלא שאישה צעירה זו סבלה ממחזור חודשי קצר, תסמונת טרום וסתית, כאבי גב ועייפות של אחה"צ. הצעתי לנשים צעירות המתעתדות להרות ויש להן תופעות דומות, לשקול הכנה טובה טרם התעברות. זה חוסך הרבה עוגמת נפש, תסכול והוצאות רבות לנפגעת ולמערכת.

לתגובות על המאמר: meravmos@zahav.net.il

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום הריון ולידה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום