מה הסיבה להפרעות שינה?

(0)
לדרג

מה מדיר את השינה שלנו? מדוע היא נודדת? באילו נסיבות קשה לנו להירדם? לרפואה הסינית תשובות לשאלות

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

השינה חשובה לנו בכדי לאפשר לרקמות הגוף להשתקם לאחר יום של פעילות בלתי פוסקת ונלאית. הגוף זקוק להרבה אנרגיה בכדי ליצור תאים חדשים במקום אלו אשר סיימו את מחזור החיים, בה בעת על הגוף מוטלת המעמסה לפנות את התאים המתים. מנוחה לא מספקת, או שינה טרופה, מובילים את הגוף לפעילות עם הספק ירוד וצריכת אנרגיה רבה יחסית. הבלאי של הגוף יהיה הרבה יותר מהיר מהצפוי והביטוי לכך יהיה בהזדקנות מהירה, התפתחות מחלות רבות שהן במובן מסוים ביטוי להזדקנות המהירה.

השינה מחולקת לשלבים שונים ובכל שלב תיתכן הפרעה. במעבדת שינה ניתן לאתר איזה שלב שינה פגום ולטפל בהתאם. הטיפולים הנפוצים הם כדורי שינה הבנזודיאזפינים, דומים בהרכבם לואליום, כדורים בעלי עוצמה חזקה יותר, נרקוטיקה למיניהם, וגם תרופות כנגד דיכאון. במקרים נבחרים נעזרים בהורמון השינה מלטונין.

שינה בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית המסורתית רואה את הפרעות השינה בצורה שונה מזו המקובלת ברפואה המערבית. בכדי להבין יותר את ההסבר לכך, נחשוף עצמנו למונחים השונים מאלו המקובלים עלינו בחיי היומיום.

הפיזיולוגיה הנורמלית של השינה קשורה במחזוריות של אנרגיית החיים מהסוג האחראי על החיסוניות של הגוף. במשך שעות היום נעה אנרגיה זו במסלולי היאנג, שהם המסלולים הפעילים במשך שעות היום והם אלו החיצוניים, הזכריים, החמים, הפעילים, הגבוהים ועוד. תנועת האנרגיה הזו באותם מסלולי יאנג מביאה לערנות. בלילה, מחזוריות האנרגיה האחראית על חיסוניות הגוף נעה במסלולי היין, שהם המסלולים הפעילים טבעית בלילה. הם יותר פנימיים, קרים, מבטאים נקביות, מקום נמוך ועוד. כאמור, בזרימה נורמלית במסלולי היין - נישן.

באופן נורמלי יש מערכת שיווי משקל בין האנרגיות יין ויאנג. כאשר מתפתח חסר יין, היאנג יוצא מאיזון והוא נמצא בעודף. האנרגיה החיסונית זורמת במסלולי היאנג ומתקשה לעבור למסלולי היין, וכתוצאה מכך מתפתחת הפרעת שינה. חוסר איזון שבין יין ליאנג נובע מכמה סיבות שאותן נמנה ונסביר.

לב, שינה ומה שביניהם

בגישה הסינית הטחול אחראי בין היתר על ייצור דם, והלב אחראי בין היתר על הדם ועל הזרמתו בכלי הדם, והוא גם המאכסן של הנפש והרגשות השונים. במצבים בהם יש חסר אנרגטי של הטחול או הלב, הנפש תהיה חסרת מנוחה שביטוייה - הפרעות בשינה. הסיבה לכך שהנפש היא האחראית על השינה ומאפשרת לה להשתקם.

הלב בגישה הסינית הוא אש והכליות הן מים. חייב להיות שיווי משקל בין האש לבין המים, כלומר בין הלב לבין הכליות. הלב הוא האחראי על הרגשות והכליות הן המזינות את המוח ואחראיות על תפקודו התקין. על כן ביהדות נאמר "בוחן כליות ולב". הכליות לצורך העניין הן המוח. במקרים בהם המים חלשים, הווה אומר היין של הכליות חלש, האש של הלב תתפרץ בלא גורם מרסן. זה יביא לחוסר מנוחה, דפיקות לב והפרעות שינה. כמובן שלאותם אנשים יהיו תסמינים כלליים בגין אותה חולשה.

חולשה של הלב וכיס המרה גורם לחוסר מנוחה של הנפש המביא בין היתר להפרעות שינה. כאשר הנפש בחוסר מנוחה ישנה נטיה להתפתחות חרדה ופחדים שהם כשלעצמם מהווים גורם הפרעה לשינה. נוסף על כך סובלים מריבוי חלומות שגם הם מפריעים לשינה ופוגמים בערנות. כמו במקרים האחרים גם כאן יהיו תסמינים כלליים.

מה גורם להפרעות שינה?

מצבים של עודף יכולים גם הם להוות בעיה מפריעה לשינה. וכעת נדון באלו מצבי עודף תתפתח האינסומניה. הגורם הראשון הוא כליאה של אנרגיית החיים של הכבד ההופכת לאש. ננסה להבין מהי כליאת אנרגיה. נסו לדמיין כביש עמוס בכלי רכב ולפתע צוואר בקבוק והתנועה כולה עומדת ולא זזה. כלי הרכב הללו הם כליאת האנרגיה. ומדוע זה יהפך לאש? חישבו שמדובר בכלי רכב הנתקעים ביום קיץ חם, העמידה המתמשכת מעלה את הטמפרטורה בתוך כלי הרכב ואצל האנשים עצמם. על כן זה לא רק חם, אלא הופך לאש.

וכעת נשוב לכליאת האנרגיה הזו בכבד. הכבד מושפע מהתרגזות ניכרת. כתוצאה מכך מאבד הכבד את תפקודו בחלוקה ובוויסות אנרגיית החיים בגוף, אזי מתפתחת כליאת האנרגיה ההופכת כאמור לאש. האש הזו מכניסה את הגוף לחוסר מנוחה והפרעות שינה. האש בכבד נוטה להגיע לקיבה וזה גורם לתחושת צמא, המפריעה גם היא לשינה.

מצב עודף נוסף כולל את הכיח החם המפריע בפנים הגוף. מה קורה בפועל: מזון אשר נתקע בקיבה נוטה להתחמצן ולהפוך ללחות חמה. החום מטבעו נוטה לעלות למעלה ומגיע ללב ומפריע לתפקודו. הלב אחראי בין היתר גם על הנפש ועל השינה, על כן האנשים יסבלו מהפרעות שינה ואי שקט. תופעות נוספות כוללות כבדות בראש, מלאות בחזה, בחילות והקאות. כל אלו מהווים הפרעה נוספת לשינה. וכיצד זה קורה מעשית? בשכיחות גבוהה לאחר ארוחות כבדות בלילה, אז המזון נשאר בקיבה זמן ממושך, מתחמצן מהחיידקים והופך חומרים טובים לרעילים ובנוסף מדיף ריח רע.

הפרעות שינה כרוניות אינן מחויבות מציאות, ניתן לטפל בהן ולמנוע בכך את הנזקים הנגרמים מחוסר שינה מתמשך. אפשר, רצוי ומומלץ לטפל במצב זה ומוטב מוקדם מאשר מאוחר. ולפני שנגיע לכדורי שינה, מוטב לאתר את הסיבה ולטפל. איכות החיים, החיוניות וחדוות היצירה משתפרות.

לתגובות על המאמר - meravmos@zahav.net.il

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה ובפורום פסיכותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום