סיגריה? זה מגעיל אותי

(0)
לדרג

לקראת יום ללא עישון: מספר נתונים על מצבו הבריאותי של הנגמל מעישון, וסקר על אחוז המעשנים בעבודה

מאת: מערכת zap doctors

בסוף החודש (31 במאי) יצוין בישראל "יום ללא עישון". יום זה מתקיים במקביל בכל שנה, בכל מדינות העולם החברות בארגון הבריאות העולמי ה-WHO. מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום הציבורי העולמי את נגע העישון ולהגביר את המודעות לגמילה מעישון, למניעת מוות ומחלות הנגרמות מעישון, וכן לצמצם את מספר האנשים המתחילים לעשן, אשר רובם בני נוער וצעירים.

מגפת העישון גובה כ-10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בתאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד. כ-1,500 מהם מתים בעקבות חשיפה לעישון פסיבי. על פי נתוני דו"ח שר הבריאות האחרון, אחוז המעשנים בני 18 ומעלה עומד בממוצע על 24%, 32% מקרב הגברים ו-18% מקרב הנשים. בקרב האוכלוסייה היהודית, 30% מהגברים מעשנים וכ-21% מהנשים מעשנות, ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית אחוז המעשנים הגברים גבוה פי 7 מאשר נשים, 42% גברים מול 6% נשים.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתים כ-5 מיליון בני אדם בעולם כתוצאה מעישון. עישון הורג 560 איש מידי שעה, 13,400 איש מידי יום. התחזיות צופות כי עד שנת 2020 במידה ומספר המעשנים לא יפחת, יגדל מספר המתים כתוצאה מעישון ל-8.4 מיליון בני אדם מדי שנה! התחזיות אף צופות כי עד שנת 2025 יעשנו 1.7 ביליון איש בעולם, לעומת כ-1.3 ביליון איש כיום.

נפש בריאה בגוף בריא

כבר מרגע הפסקת העישון, הגוף מתחיל לתקן את הנזקים שנגרמו לו בעקבות העישון. חברת נובארטיס העולמית, המשווקת מסטיקים של ניקוטינל לגמילה מעישון, מציגה במדריך מיוחד לרופאים המסייעים למטופלים בגמילה מעישון, את השיפורים החלים בגוף המעשן מרגע שהפסיק לעשן במהלך הדקות, השעות, הימים, השבועות, החודשים והשנים הבאות:

תוך 20 דקות: לחץ הדם וקצב הלב חוזרים למצב נורמלי.

תוך 8 שעות: רמות הניקוטין והפחמן החד חמצני בדם יורדות בחצי, ורמות החמצן חוזרות לרמה נורמלית.

כעבור 24 שעות: הגוף מתנקה מהפחמן החד חמצני, הריאות מתנקות מהליחה ומהזיהום כתוצאה מהעישון.

כעבור 48 שעות: לא נשאר ניקוטין בגוף. חוש הטעם והריח משתפרים.

כעבור 72 שעות: הנשימה הופכת קלה יותר. דרכי הנשימה מתחילות להירגע ורמות האנרגיה מתחילות לעלות.

כעבור שבועיים עד 12 שבועות: שיפור במחזור הדם.

כעבור 3-9 חודשים: בעיות של שיעול, חרחור/צפצוף בנשימה משתפרות ותפקוד הריאות עולה בלמעלה מ-10%.

כעבור שנה: הסיכון להתקף לב יורד למחצית מהסיכון של התקף לב אצל אדם מעשן.

כעבור 10 שנים: הסיכון לסרטן הריאות יורד למחצית מהסיכון של סרטן ריאות אצל אדם מעשן.

כעבור 15 שנים: הסיכון להתקף לב מגיע לאותו הסיכון אצל אדם שלא עישן מעולם.

עובדים יותר, מעשנים פחות

חוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נחקק כבר בשנת 1983, אך רק 11 שנים לאחר מכן ב-1994, הורחב החוק גם למקומות עבודה, ולמעשה, רק בשנתיים האחרונות ניתן לחוש בהקפדה על אכיפתו. למרות כל אלה, אין ספק כי ההגבלות על העישון, כמו למשל במקומות עבודה, מפחיתות את העישון לא פחות מחוקים ואכיפה.

סקר שנערך על ידי אתר www.alljobs.co.il, המרכז את כל המשרות המתפרסמות במשק, בנושא עישון במקומות עבודה עולה, כי כ-55% מעשנים פחות במקום העבודה! מתוכם, כ-35% טענו כי הם מעשנים פחות בעבודה מאחר שהם עסוקים יותר, וכ-20% נוספים טענו שזה נובע מהצורך לצאת מהמשרד לצורך "הפסקת סיגריה".

לעומתם כ-45% מהמעשנים טענו, כי הם מעשנים דווקא יותר בעבודה. כ-32% טענו שזה נובע מכך שבעבודה הם עצבניים יותר, כ-11% העידו כי הם מעדיפים לעשן יותר בעבודה, מתוך התחשבות בבני הבית ובעיקר בילדים, וכ-6% נוספים טענו כי הם מעשנים בעבודה כתוצאה מסוג של לחץ חברתי כי כולם יוצאים ל"הפסקת סיגריה".

בואו לדבר על זה בפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום