איזה לחץ (דם)

(0)
לדרג

ל-20% מהאוכלוסייה הצעירה לחץ דם גבוה; כמחצית מהאוכלוסייה הצעירה סובלת מעודף משקל המגביר נטייה ליתר לחץ דם

מאת: מערכת zap doctors

בעיר ירושלים למודת הפיגועים, שתושביה חוו בשנים אחרונות את מספר האירועים החבלניים הגדול ביותר בישראל, נמדד לחץ הדם הנמוך ביותר בהשוואה לאזורים אחרים בארץ. זהו אחד הנתונים המעניינים שעלו מ"יום להגברת המודעות לנושא יתר לחץ דם", שקיים מגן דוד אדום בנובמבר 2005. יום יתר לחץ הדם נערך ביוזמת החברה ליתר לחץ דם בישראל, בשיתוף הפורום הישראלי למניעת מחלות לב וכלי דם, משרד הבריאות ומגן דוד אדום.

לחץ דם גבוה עלול להעלות את הסיכון להתקף לב, אי ספיקת לב, אירוע מוחי, אי ספיקת כליות ועיוורון. לכן, שמירה על לחץ דם תקין היא קריטית.

מתנדבי מגן דוד אדום נפרסו במקומות ציבוריים בכל רחבי הארץ ומדדו את לחץ הדם של למעלה מ-10,000 בני אדם. הנבדקים נשאלו לגבי גילם, גובהם ומשקלם, האם ידוע להם כי הם סובלים מיתר לחץ דם והאם הם מטופלים בתרופות להורדת לחץ דם. לאחר מכן נמדד לחץ דם בישיבה בעזרת מכשירים דיגיטאליים. רוב המדידות נעשו בקניונים ובמקומות עבודה (כך שמראש יש הטיה של הנתונים, כי מדובר באוכלוסייה בריאה, עובדת ומבלה בקניונים).

ל-6,483 מהנבדקים נרשמו נתוני לחץ הדם, מתוכם 39% נשים והשאר גברים. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 44 ורוב הנבדקים (62%) היו מתחת לגיל 50. כ-12% מהנבדקים דיווחו שהם סובלים מיתר לחץ דם, כ-62% דיווחו שלחץ דמם תקין והשאר לא ידעו מה מצב לחץ דמם. לא היה הבדל במודעות ליתר לחץ הדם בין נשים לגברים.

ממצאים

מחצית מהאוכלוסייה הנבדקת סובלת מעודף משקל ולחץ דם גבוה.

מתוך הנבדקים שלחץ הדם שלהם נמדד ושנתנו מידע על גובהם ועל משקלם, 48% סבלו מעודף משקל. 20% סבלו מעודף משקל חמור ו-28% סבלו מעודף משקל קל. נמצא קשר ישיר בין יתר לחץ דם ועודף משקל - ככל שהמשקל היה גבוה יותר כך גם לחץ הדם שנמדד היה גבוה יותר. לחץ דם גבוה נמצא אצל כ-43% מהנבדקים עם עודף משקל, לעומת 21% מהנבדקים עם משקל תקין.

עוד התברר כי גם החולים היודעים, כי הם סובלים מיתר לחץ דם אינם מקפידים על שמירה על ערכיו וגם להם נמצאו ערכים גבוהים. מניתוח הנתונים הסתבר, כי מבין אלו שדיווחו שהם סובלים מיתר לחץ דם, אצל 52% מהנשים ו-58% מהגברים נמדדו ערכי לחץ דם חריגים - כלומר בקרב החולים שיודעים שהם סובלים מיתר לחץ דם אין מודעות לחשיבות איזון לחץ הדם, ולכן ערכי לחץ הדם שנמדדו אצל מחציתם היו עדיין גבוהים.

מבין אלו שדיווחו שלחץ דמם תקין, אצל 18% מהנשים ו-28% מהגברים נמדד לחץ דם גבוה. מבין אלו שלא ידעו מה מצב לחץ דמם, לכ-30% נמדד לחץ דם גבוה.

נתון נוסף: לחץ הדם עלה עם הגיל. אצל אנשים מעל גיל 60, שיעור הסובלים מיתר לחץ דם הגיע ל-50%.

בנוסף, הממצאים הראו כי תושבי המרכז שמנים יותר ולחוצים יותר. עוד עולה מהנתונים כי היו הבדלים בערכי לחץ הדם ב-4 אזורים שונים בארץ - ירושלים, מרכז, צפון ודרום. באזור ירושלים, הייתה שכיחות יתר לחץ דם נמוכה יותר מאשר באזורים אחרים בארץ. אצל 29.2% מהנבדקים בירושלים ערכי לחץ הדם היו תקינים (פחות מ-120/80 ממ כספית(, לעומת 12.9% בלבד במרכז הארץ.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, מברך על התגייסות המתנדבים למבצע חשוב זה וקורא לציבור למדוד לחץ דם באופן קבוע. "כל מי שסובל מחום יודע על מחלתו על פי הסימנים של דופק מהיר, נשימה מהירה, עור חם והרגשה כללית רעה.

למרות זאת, בכל בית בישראל יש מד חום. יתר לחץ דם, המכונה גם הרוצח השקט, הוא הרבה יותר מסוכן ואין לו סימנים מזהים, ועדיין יש בתים רבים בישראל שאין בהם מד לחץ דם ואינם מקפידים למדוד לחץ דם בצורה נכונה", אמר בין. מנכ"ל מד"א קורא לציבור להצטרף לסדנאות המניעה שמפעיל מד"א ולשמור על אורח חיים בריא.

מסקנות

המודעות לחשיבות איזון יתר לחץ הדם נמוכה - בקרב מחצית מהסובלים מיתר לחץ דם נמדדו עדיין ערכי לחץ דם גבוהים.

באוכלוסייה צעירה, שיודעת, לכאורה, על לחץ דם תקין - יש שכיחות גבוהה יחסית של יתר לחץ דם.

שיעור הנבדקים בעלי לחץ דם תקין, גבוה באזור ירושלים ונמוך במיוחד באזור המרכז.

כמחצית מהאוכלוסייה הצעירה סובלת מעודף משקל.

לחץ הדם היה גבוה ככל שמשקל הגוף עלה.

פרופ' אהוד גרוסמן, מנהל מחלקה פנימית והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי שיבא תל השומר ציין: "איתור מוקדם וטיפול מתאים יכולים להציל חיים", פרופ' גרוסמן מוסיף ומדגיש: "יש להגביר את המודעות ליתר לחץ דם, למדוד לחץ דם לעיתים קרובות יותר, לשפר את הטיפול ולחנך את האוכלוסייה לאורח חיים בריא יותר, על מנת להביא לאיזון טוב יותר של לחץ הדם והקטנת הסיכון לתחלואה ממחלות לב וכלי דם".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום