צרכנות רפואית מס' 45

(0)
לדרג

שיטת טיפול חדישה בשיניים, תכשירים לפטרת העור, שירות חדשני לסובלים מכאב בעמוד השדרה - זאת ועוד במדור הצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
מפחדים מזריקת ההרדמה אצל רופא השיניים?

לפני מספר שנים החלה מהפכה שקטה בתחום רפואת השיניים בזכות מערכות לייזר חדשות מסוג ERBIUM המאושרות לשימוש על ידי ה-FDA. מכשירי הדור הראשון היו יחסית מוגבלים ביעילותם.

המכשיר החדיש מסוגל לטפל ביעילות הן ברקמה הקשה (שן, עצם) והן ברקמה הרכה (חניכיים, רירית), זאת הודות לטכנולוגיה החדישה היכולה לשנות את צורת ואורך הפולס של קרן הלייזר: ככל שהפולס קצר יותר, הלייזר יעיל יותר ברקמה הקשה וככל שהפולס ארוך יותר גוברת יעילותו ברקמה הרכה. זהו השינוי המרכזי בהשוואה למכשירים המיושנים, אשר כללו שתי מערכות לייזר וסרבלו את תהליך הטיפול. בעזרת הלייזר, פעילות כירורגיות רבות הופכות לפשוטות וקלות בהרבה לביצוע, הרעש המעצבן של המקדח מוחלף בצליל של מכונת פופקורן ו-80% מטיפולי השיניים מבוצעים ללא צורך בהרדמה מקומית - המרתיעה מטופלים רבים.

"קרן הלייזר מאדה בעדינות ובדייקנות את הרקמה הפגועה בלבד ללא צורך בפגיעה מיותרת ברקמה הבריאה. האזור המנוקה נשאר מחוטה (תכונה ייחודית לקרן הלייזר) ולא נותרים חיידקים בשן לאחר הטיפול", אומר ד"ר אמיל ליטבק, רופא שיניים בעל הסמכה מתקדמת בלייזר מטעם האקדמיה האמריקאית לרפואת שיניים בלייזר.

"זמן הטיפול מתקצר ב-50%-30% בהשוואה לשיטת הטיפול הישנה. בידיו של רופא מיומן, מכשיר הלייזר הוא בטוח ביותר, הרבה יותר מאשר המקדחה המסורתית, אשר מסתובבת במהירות עצומה ומופעלת על ידי דוושה, וכך אם המטופל מזיז את הראש או קופץ בגלל כאב יכול להיגרם נזק לרקמות בסביבת אזור הטיפול. לעומת זאת, יעילותה והתאמתה של קרן הלייזר לרקמה המטופלת נקבעת בצורה ממוחשבת על פי הפרמטרים הנדרשים לטיפול - אורך הפולס, זמן הפעולה, ועוצמתה ולכן היא מדויקת יותר".

למי מתאים הטיפול בלייזר?

לחוששים מזריקות הרדמה, מבוגרים וילדים - 80% מטיפולי השיניים בלייזר אינם דורשים זריקה - ניקוי עששת השן, הסרת רקמה מיותרת בלשון או בלחי, ביצוע סתימה, חשיפת שן כלואה לצורך יישור שיניים, חשיפת שתלים.

לסובלים מריקבון גדול בחלל השן אשר עדיין לא הגיע לשורש. בטיפול קונבנציונאלי בעזרת מקדחה לא ניתן להגיע לאותה רמת דיוק כמו בלייזר, ולכן בהרבה מהמקרים מטפלים גם בשורש, שלא לצורך. בעזרת הלייזר ניתן למנוע 50% מטיפולי השורש וכך לחסוך זמן יקר, טיפולים כואבים וכסף רב.

לזקוקים לטיפולים כירורגיים מורכבים אשר בעבר היו מופנים לכירורג פה ולסת, ניתן היום להציע טיפול פשוט יחסית וזמן ריפוי מקוצר משמעותית.

לסובלים מסדק בשורש השן - הטיפול היחיד לפני הלייזר היה עקירה. היום אפשר במקרים מסוימים בעזרת הלייזר להלחים את הסדק בתוך שעה - 1/2 שעה.

לסובלים מפיגמנטציה בחניכיים המתבטאת בכתמים חמים מולדים, אותם ניתן להסיר בקלות בתוך 20-10 דקות.

נלחמים בפטרת העור והציפורניים

30 עד 40 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים מפטרת וימים אלה של האביב, החום והלחות הם קרקע פורייה להתפרצות פטרת העור והציפורניים. הפטרת אינה נעלמת מאליה אלא מתפשטת ומחמירה, בהיעדר טיפול הולם.

ד"ר זהבה לבר, מומחית ברפואת עור ומין ולרפואת עור קוסמטית מסבירה כי הסימנים המעידים על זיהום פטרייתי הם: עור יבש בכפות רגליים או ידיים, שינוי צבע או התעבות הציפורניים, אודם ונפיחות סביב הציפורניים, ו"ריח רע" מהרגליים.

טיפים לשמירת כפות הרגליים ומניעת פטרת הרגל:

יש לשמור על כפות רגליים יבשות, להקפיד על ניגוב אצבעות כף הרגל במגבת אחרי הרחצה ולהימנע מהליכה ברגליים יחפות; עדיף להתקלח במים פושרים - שימוש במים חמים מייבש את עור כף הרגל; שימוש בתכשירים קוטלי פטרת, בעלי תכונות מניעה, דוגמת "פונגימון".

התכשיר "פונגימון" של חברת התרופות "תרימה", הינה אבקה המשלבת מרכיבים אנטי פטרייתיים וחומרים מונעי זעה (אנטי-פרספירנטיים), היעילה למניעה וטיפול בפטרת כף הרגל. האבקה בעלת ריח לבנדר עדין ומתאימה גם לפטרת באזור המפשעה והגב. התכשיר מפחית את החיכוך בעור, מונע לחות והזעה וכן הדבקה חוזרת. מתאים במיוחד לחיילים, בני נוער ולעוסקים בפעילות גופנית.

האבקה נמכרת ללא מרשם רופא במחיר 28.35 ש' לאריזה המכילה 60 גרם אבקה בבתי המרקחת והפארמים.

תכשיר נוסף לטיפול בפטרת הנו ה"ציקלודרם". תכשיר זה (המוצע בקרם או בתמיסה) פעיל נגד קשת רחבה של סוגי פטריות. יתרונו בטיפול בפטרת הרגליים בשל יכולת חדירה מצוינת לעור דרך השכבה הקרנית של העור. התרופה משווקת לפי מרשם רופא.

להיות בעל חוט שדרה

שירות חדש, הכלול בסל הבריאות, לטיפול מונחה הדמייה בכאבי עמוד שדרה ומפרקים נפתח לאחרונה במרכז הרפואי תל-אביב, בניהולו של ד"ר סטפן בן שושן, רנטגנולוג אבחנתי, שעלה מצרפת לפני מספר חודשים. השירות מאפשר שיטה חדשה לשיכוך כאבים באמצעות הזרקת סטרואידים וחומר אלחוש לעמוד השדרה ולמפרקים תחת שיקוף CT, שיטה המיושמת לראשונה בישראל.

השיטה, שפועלת מזה מספר שנים בארה"ב ובאירופה, מבוססת על התפיסה כי כאב בעמוד השדרה והמפרקים נובע מתהליך דלקתי המלווה את המחלה ולאו דווקא מעצם השינויים המבניים, דהיינו הגורם לכאב הינו הדלקת שנוצרה מסביב לשינויים המבניים ולא השינויים המבניים עצמם.

נושא זה הוכח במחקר שבוצע בארה"ב ודגם באופן אקראי 100 אנשים בריאים שלא סבלו מכאבים, אך בבדיקת CT אובחנה פריצת דיסק בקרב 30% מהם שלא הסבה כאב, כי לא נוצרה דלקת סביבה.

השירות החדש מיועד לסובלים מכאבי גב ומפרקים שלא נמצאה פתרון לבעייתם באמצעות תרופות לשיכוך כאבים, כירופרקטיקה, הזרקות, ועם זאת לא מעוניינים בניתוח, בשל תהליך ההחלמה הארוך, האשפוז והסיכונים הרבים הכרוכים בכל ניתוח. כמו כן, השירות מיועד לכאלה שאינם יכולים לעבור ניתוח בשל מחלות רקע כגון מחלות לב, נשימה, שימוש במדללי דם וכו', ו/או מיקום הכאב באזורים בעיתיים לביצוע ניתוח כמו עמוד שדרה צווארי בשל הקרבה לכלי הדם של המוח.

ההזרקה המתבצעת לאחר קורלציה בין תלונות החולה לבין ממצאי ה-CT, מבטיחה דיוק מרבי בזמן ההזרקה לאזור הנגע ומאפשרת פגיעה ישירה בו. חומר ההרדמה המוזרק משכך מיידית את הכאב והשפעת הסטרואידים ניכרת כעבור 24 שעות ועד לתקופה של שבועיים.

שיטה זו נבדלת מקודמותיה מבחינת רמת הדיוק שהיא מבטיחה ולרוב מספיקה הזרקה אחת על מנת להקל באופן משמעותי על תחושת הכאב. הטיפול אורך כ- 20 דקות.

לאחר הפעולה, המטופל נשאר להשגחה לחצי שעה, במהלכה נבדקים ערכי לחץ דם ודופק, והוא משתחרר לביתו ללא תופעות לוואי עם הוראות מנוחה ליומיים. ב-70% מהמקרים, המטופל לא ירגיש יותר כאב, וב-30% הנותרים יזדקק להזרקה אחת או שתיים נוספות.

השירות מציע גם פתרון לא ניתוחי לאנשים הסובלים מספיינל סטנוניס, היצרות של תעלת עמוד השדרה הגבי או הצווארי. היצרות זו, הנפוצה בקרב בני 60 ומעלה, מתבטאת בכאבים המקרינים לרגליים או לידיים ומקשים על התפקוד. באמצעות איתור מוקד הכאב והזרקות ממוקדות אליו, ניתן מענה יעיל ומספק לכ-70% מהפונים.

במסגרת השירות ניתן גם לעבור טיפולים זעיר פולשניים לתיקון חוליות שבורות (ורטברו-קיפופלסטי), כתוצאה מאוסטאופרוזיס (בריחת סידן), גרורות או מחלות המטולוגיות. קשישים רבים הסובלים משברים בחוליות כתוצאה מבריחת סידן, סובלים לא רק מכאב חריף אלא גם מחוסר תנועתיות, גיבנת, ואפילו הפרעות שינה וירידה משמעותית בתפקודי ריאות, דבר המעלה את סיכויי התמותה ב-25%.

במהלך הטיפול לתיקון החוליה השבורה אותו עובר המטופל בערות מלאה ובהרדמה מקומית בלבד, מוחדר בלון לתוך המרווח הבין חולייתי, על מנת לשחזר אותו. לאחר קבלת הצורה המקורית מוצא הבלון ומוחדר חומר מיוחד (צמנט) לתוך החוליה על מנת לקבע ולשמר את המבנה שלה. פעולה זו מתבצעת ע"י נוירו כירורגים ורדיולוג תחת שיקוף CT ומבטיחה טיפול מיטבי ולא פולשני בעיקר במבוגרים הסובלים ממחלות רקע שונות שניתוח רגיל עלול לסכן את חייהם.

פיתוח ישראלי מסייע בבדיקות אולטרה סאונד

ציון דרך נוסף להון האנושי בישראל: 'ארטיסן סוניקס', חברת היי-טק מהוד השרון, אחראית על פיתוח מערכת חדשנית המסייעת לרופאים לבצע סקירות אולטרה סאונד ביסודיות וביעילות. המערכת מתריעה בזמן אמת על חריגות מהנורמה, ופותחה בעיקר על מנת להקל על הרופאים לבצע את רוטינת הבדיקות הנדרשת מהם, תוך הימנעות מטעויות אנוש.

המערכת החדשה מפיקה תקליטור DVD/CD לכל נבדקת - עליו צרובה הסקירה בשלמותה, וכן סרטונים ותמונות שתועדו במהלכה. התקליטור מכיל גם את התוצאות המלאות של הסקירה, שסופקו עד היום בנפרד. בין השאר מעמידה המערכת לרשות הרופאים ארכיון ממוחשב העשוי לשמש אותם כהגנה מול תביעות עתידיות.

"עד היום העניקו רוב הרופאים בישראל את קלטות הסקירה לנבדקות עצמן, ולא נותר להם שום תיעוד לביצוע תקין של הסקירה", אומר ד"ר יורם אלפרוביץ', ראש צוות הפיתוח של המערכת. "במקרים של תביעות מצד הנבדקת, לא היו מסוגלים רוב הרופאים להתגונן כיאות - מפני שלא היו להם מספיק ראיות התומכות בגרסתם. הארכיון הממוחשב יענה בין השאר גם על צורך זה".

המערכת החדשה מאפשרת לרופאים לבצע רוטינת בדיקות סיסטמטית, ומהווה כלי עזר חיוני לטכנאים ורופאי אולטרה-סאונד בכל הרמות. בנוסף, היא עונה על צרכי נבדקות המעוניינות במידע רב יותר ממה שניתן להם עד היום.

הרופאים שכבר משתמשים כיום במערכת החדשה מעניקים לנבדקות תקליטור המכיל תיעוד מלא של הסקירה, תצלומי סטילס, קליפים קצרים, דו"ח אלקטרוני וכמובן הקלטה אודיו-ויזואלית מלאה של הסקירה. בימים אלה משלימה החברה שייצרה את המערכת תרגום מקיף של התוכנה לעברית. התרגום ישולב בתקליטור המוגש לכל נבדקת בסיום הסקירה. כך יתאפשר לראשונה לנבדקות לא רק לדעת את תוצאות הבדיקות אותן עברו, אלא גם להבין את משמעותיהן.

עד היום שווקה המערכת לעשרות רופאים בארץ ובחו"ל ורבים מהם מדווחים על הקלה משמעותית בעבודתם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים, בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ובפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום