חיים חדשים

(0)
לדרג

גורמים שונים משפיעים על ההתפתחות המוטורית של התינוק בשנת החיים הראשונה. על שלבי ההתפתחות והסיבות לעיכובים

מאת: אודליה אונגר

ההתפתחות המוטורית מתרחשת על פי סדר מסוים, המבוסס על מנגנון מולד, אך הזמנים אינם קבועים אצל כל הילדים ומושפעים מהסביבה. מושג ההתפתחות כולל בתוכו שינויים איכותיים ותפקודיים של התנהגות, תלויי גיל וסדירים - כלומר השינויים חלים ברצף הגיוני בו כל שלב הוא הכנה לשלב הבא, וכן מצטברים - כל שלב כולל את השלבים שקדמו לו.

ישנם הבדלים בין ילדים בני ארצות שונות בקצב ההתפתחות. שלושה גורמים משפיעים על ההתפתחות:

1. פוטנציאל גנטי.
2. היסטוריה התפתחותית (למשל, בריאותה של האם בהריון).
3. תנאי הסביבה.

שני הגורמים הראשונים אינם נשלטים בהווה. הגורם השלישי חשיבותו ביכולת של ההורים המגדלים את התינוק להעניק לו סביבה המאפשרת התפתחות באופן מיטבי.

חשוב להבין שההתפתחות המוטורית אינה נפרדת מההתפתחות הרגשית, השכלית וההתפתחות הכוללת של התינוק. לשם המחשה: תינוק בן 3 חודשים מתחיל להיות פעיל יותר, מתעניין בסביבה ומתחיל לנסות לתפוס חפצים. בשלב זה הוא אמור להרים את ראשו בקלות ולהתחיל להתהפך באופן רצוני. ההתהפכות הינה מרכיב ראשוני בתנועה המאפשר ניידות.

אם לא נאפשר לתינוק לשחק בשכיבה על הבטן וניקח אותו על הידיים ברוב שעות הערנות שלו, נגיע במקומו אל החפצים בהם הוא מתעניין וגם נושיב אותו על ברכינו ונאפשר לו לשחק בישיבה. כך מבלי להתכוון, נשלול ממנו את האפשרות לפתח את התנועה העצמית שלו.

כשנשכיב את התינוק על הבטן, לאחר שהתרגל למצב של ישיבה, ונצפה שירים את ראשו ויסתכל סביב, קרוב לוודאי שיגיב במחאה ובבכי כדי שנרים אותו ונאפשר לו את נקודת המבט המעניינת יותר אליה התרגל ואותה הוא מעדיף.

יתכן שהתיאור הזה נראה מוגזם, אבל בהרבה מקרים זה לא רחוק מהמציאות. זה מתכון כמעט ודאי לעיכוב בהתפתחות ולפעמים אף לדילוג על שלב הזחילה.

מכיוון שכולנו הורים שמתכוונים לטוב, ואם ארע שכך נהגנו כי חשבנו שזו הדרך הנכונה, ועכשיו אנחנו מבחינים באיחור התפתחותי או דילוג על שלב, עדיין יש מה לעשות. חשוב להבין שאין תינוק עצלן. הרצון ללמוד ולהתקדם הינו תכונה מולדת, ואנחנו כהורים ומטפלים רק צריכים לספק את התנאים לכך.

במקרה של עיכוב התפתחותי כדאי מאוד לפנות למומחים להתפתחות הילד, אם בשיטת שלהב או בשיטות אחרות כדי לעזור לתינוק לעבור את כל השלבים ההתפתחותיים באופן המיטבי.

שלבי ההתפתחות המוטורית

בשיטת שלהב אנו תומכים בהתפתחות התינוק ועוזרים לו להתקדם ע"פ הקצב האישי שלו.

השלבים הבאים מותאמים לגילו של התינוק:

מיד אחרי הלידה - היילוד נמצא בתנוחה עוברית, מעין המשך לתקופה שלפני הלידה.

חודש - בשכיבה על הבטן התינוק מתחיל בהרמת הסנטר לקראת הרמת הראש.

חודשיים - התינוק מרים את הראש ובית החזה ומתחיל להסתכל סביבו.

3 חודשים - התינוק מתחיל להיות פעיל יותר. מנסה לתפוס חפצים, לרוב מחטיא כיוון שהקואורדינציה עדיין לא מפותחת.

4 חודשים - התינוק מתחיל להתהפך מהבטן לגב או מהגב לבטן, מסוגל לשבת כשתומכים בו. המלצה שלי - לא להרבות בישיבה עד שיתיישב בעצמו בשלב מאוחר יותר.

5 חודשים - התינוק מסוגל להושיט ידיים ולתפוס חפצים באופן רצוני. דבר המשקף רמה גבוהה יותר של תיאום ותכנון.

7 חודשים - התינוק מסוגל לשבת בכוחות עצמו. אם עדיין לא הגיע לישיבה בכוחות עצמו, עדיף להימנע מלהושיב אותו לעיתים קרובות.

8 חודשים - התינוק זוחל ומגלה עניין רב בסביבה.

9 חודשים - התינוק מסוגל לעמוד כשהוא נשען על חפצים. המלצה שלי - לא לעודד אותו עדיין להליכה, אלא לאפשר לתינוק לזחול כמה שיחפוץ.

11 חודשים - התינוק מסוגל לעשות כמה צעדים באחיזה של רהיטים (למשל, סביב שולחן).

12 חודשים - התינוק עולה במדרגות בזחילה. זהירות - התינוק המטפס במדרגות לא תמיד יודע לרדת. אסור להשאירו לבד.

14 חודשים - התינוק קם בכוחות עצמו לעמידה, ולאחר מכן הולך בכוחות עצמו.

הנתונים מבוססים על שלבי ההתפתחות המוטורית ע"פ Shirley 1933. חשוב לציין כי לכל ילד קצב התפתחות משלו וגם בהתפתחות תקינה יכולה להיות סטייה משמעותית מהזמנים המצוינים בטבלה.

אודליה אונגר היא מנהלת פורום לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב לעבודה עם תינוקות באתר דוקטורס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום