התשובות לכאב ראש

(0)
לדרג

באילו מקרים ניתן לזהות כאבי ראש עם מיגרנה? כל התשובות להקלת הכאבים, מהם סובלת מרבית האוכלוסייה

מאת: אתר טבע

כאבי ראש עלולים להיות ''כאב ראש'' אמיתי למרבית האוכלוסייה מאחר שהם נפוצים מאוד ומקשים בהופעתם על התפקוד היומיומי. חשוב להדגיש כי כאב ראש חזק המופיע לראשונה בחיים או בעוצמה חזקה במיוחד מחייב פניה מיידית לבדיקת רופא. אבל, מרבית כאבי הראש הם כמו ''חבר ישן'' - באים לבקר מדי פעם, בלי התראה ולאו דווקא בזמן המתאים.

מרבית האוכלוסייה סובלת מכאבי ראש כרוניים - כאבים החוזרים ונשנים מדי תקופה, בעיקר בזמנים של מתח נפשי, עייפות, רעב או לאחר פעילות מחשבתית או גופנית מאומצת. כאבים אלה מכונים בשם "כאבי מתח" (Tension Headache) ומקורם במתח מוגבר של שרירים ורצועות באזור הצוואר. כאבי המתח גורמים לכאב המדמה רצועה המהודקת לרוחב המצח, והם עלולים להופיע אפילו בתדירות יומיומית. מאחר ובמרבית המקרים אין אפשרות להפגת המתח הנפשי והפיזי, הם מחייבים שימוש בתרופות נוגדות כאבים.

איך מאבחנים מיגרנה?

קיימים סוגים של כאבי ראש המופיעים אחת לתקופה ומאופיינים בסימפטומים הנלווים לכאב: בחילות, רצון להימנעות מאור חזק או קולות רמים מדי והפרעות ראיה. כאשר הכאבים הללו מופיעים בצד אחד של הראש, הם בעלי אופי "פועם" ונמשכים מספר שעות ברציפות בכל פעם - ייתכן ומדובר במחלת המיגרנה. התקפי מחלת המיגרנה מחייבים על פי רוב שימוש בתרופות המיועדות באופן ספציפי לטיפול במחלה זו. מי שחושד שכאבי הראש שלו הם מיגרנה - מומלץ שיפנה לבדיקת רופא משפחה או רופא נוירולוג, על מנת להחליט באם להתחיל ולעשות שימוש בתרופות ייחודיות אלה.

חולים רבים (20%) הסובלים ממיגרנה עם הילה, אאורה (aura), מתארים הפרעות ראיה כגון אורות בוהקים, קווי זיגזג וכדורים, או קווי אור חדים. אנשים רבים הסובלים ממיגרנות קשות מגלים כי כל מה שהם מסוגלים לעשות לשיכוך התסמינים בעת התקף הוא לשכב בחדר חשוך. במידה והתקף המיגרנה לא מטופל כהלכה, הוא עלול להימשך עד 24 שעות או אף יותר.

אין סיבה פשוטה ומובנת מאליה לכך שאדם מסוים סובל ממיגרנות. ניתוח מקיף של מחקרים קיימים (מטא-אנליזה) מצביע על המאפיינים הקליניים החשובים באבחון מיגרנה; התסמינים הבולטים ביותר מביניהם הם בחילות, ורתיעה מאור ומרעש.

בשנות הגדילה המוקדמות, עלולים התקפי מיגרנה להתרחש אף אצל ילדים מתחת לגיל 10. מרבית הסובלים ממיגרנות חווים את התקפם הראשון לפני הגיעם לגיל 30. התקפים ראשונים המתרחשים לאחר גיל 40 הם נדירים יחסית, ובמקרים רבים, מהווים תוצאה של מעורבותה של מחלה אחרת.

דרכי טיפול

כאמור, מרבית כאבי הראש אינם בעלי תבנית ברורה של מיגרנה וקיימים גם התקפים של כאבי ראש שמופיעים אחת לתקופה ממושכת. על מנת להיאבק בכאבי ראש אלה, מומלץ להצטייד באופן קבוע בתרופה יעילה ובטוחה שאינה מחייבת מרשם רופא ואינה כרוכה בתופעות הלוואי המאפיינות את מרבית התרופות נוגדות הכאב. התרופות נוגדות הכאבים הנפוצות ביותר משתייכות ברובן לקבוצת התרופות הפועלות כנגד תהליכים דלקתיים וכאבים (תרופות משפחת ה-NSAIDs).

חלק מתרופות אלה פועלות להפגת הכאב רק במערכת העצבים המרכזית, ולכן אינן גורמות לגירוי של רירית הקיבה, וחלקן פועלות בכל רקמות הגוף ולכן עלולות לגרום, אצל אנשים רגישים, גירוי של רירית הקיבה ואף כיב קיבה אם יעשה בהן שימוש ממושך. מרבית התרופות הללו בטוחות לשימוש למשך תקופה מוגבלת של 7 עד 10 ימים, ולכן כאשר משתמשים בהן באופן נקודתי להקלת כאב כמעט שאינן גורמות לתופעות לוואי.

הכתבה פורסמה במקור באתר טבע.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום