צרכנות רפואית מס' 43

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: תרופה נוגדת דיכאון, טיפול טבעי למניעת דלקות מפרקים, טיפול בטרשת נפוצה, ומד צעדים

מאת: מערכת zap doctors
תרופה נוגדת דיכאון - מתמצית צמחית

בשורה חדשה בתחום הטיפול בדיכאון? חברת "מעבדות רפא" קיבלה את אישור משרד הבריאות לשווק בישראל את התרופה "רמוטיב" (remotiv) - תרופה נוגדת דיכאון המופקת מתמצית צמח ההיפריקום.

תרופה זו מהווה אלטרנטיבה לחולים שנמנעו משימוש בתרופות מרשם המבוססות על חומרים סינתטיים. התרופה מופקת מתמצית צמח ה-St. Johns Wort הנקרא בלטינית Hypericum Perforatum ובעברית "פרע". צמח ה- Hypericum מוכר כצמח מרפא עוד מתקופת היפוקרטס ביוון הקדומה (בשנת 400 לפני הספירה) והחלו להשתמש בו לטיפול בדיכאון כבר משנת 1500.

בעשור האחרון נעשו מחקרים קליניים רבים על יעילותו הרפואית של הצמח, וכיום משתמשים בתמציות המופקות מצמח זה ברפואה הקונבנציונאלית במדינות אירופה אוסטרליה וארה"ב. בגרמניה, לדוגמא, תרופות המופקות מצמח ההיפריקום נרשמות נגד דיכאון פי 4 יותר מאשר פרוזק. בעולם, מוצרי ההיפריקום משווקים הן כתרופות מרשם, הן כתרופות OTC והן כתוספי מזון.

על צריכת התרופה:

רמוטיב ניתן להשיג עם מרשם רופא בכל בתי המרקחת והפארמים בישראל. מחיר אריזה של 60 טבליות לטיפול חודשי: 117.5 ש' בבתי מרקחת פרטיים. חברי מכבי, לאומית ומאוחדת יכולים לרכוש את רמוטיב במחיר מופחת בהתאם לנוהלי הקופה. מינון: טבלייה אחת פעמיים ביום. הפחתת סימפטומים התחלתית צפויה לאחר שבועיים של טיפול.

טיפול טבעי לריפוי ולמניעת דלקות מפרקים

צדפה השוכנת בניו זילנד נמצאה משמשת לטיפול בדלקת מפרקים ובמניעתה. נשמע מוזר, מפתיע? הטיפול המקורי משווק בארץ על ידי מפעל התרופות תרימה. התכשיר, ששמו ליפרינול (Lyprinol), יעיל במיוחד לנוטים ללקות במחלה ובהם ספורטאים ובעלי עודף משקל.

רבים מאיתנו, צעירים כמבוגרים, מכירים מקרוב את הבעיה הכואבת של דלקות מפרקים. גוף האדם מורכב מכ-200 עצמות המחוברות על ידי כ-143 מפרקים שונים. המפרק הוא מקום המפגש בין שתי עצמות. במקום המפגש מצופה העצם בשכבה סחוסית, הבנויה מ-80% מים וחלבון (קולגן) ומשמשת כבולמת זעזועים, ומקטינה את החיכוך בין העצמות. בין הסחוסים קיים נוזל המשמש כחומר סיכה. הנוזל מופרש ע"י הקרום הסינוביאלי ונמצא בתוך קופסית העוטפת את המפרק. המפרקים מחברים בין החלקים הנעים בגוף האדם ונושאים את רוב משקל הגוף.

מחלות מפרקים מכונות בשם הכולל א?ר?ט?ר?יט?יס (arthritis), והן כוללות מספר מחלות שונות. עד כה נבחנו מספר שיטות להקלה על הכאב, לא רק באמצעות משככי כאב, אלא על ידי תכשיר שיפתור את הבעיה, כלומר ירפא את הדלקת, ואף יפעל למניעתה באנשים בעלי סיכוי גבוה לחולת במחלת מפרקים.

התכשיר שמוצג כאן מציע פיתרון טבעי הן לטיפול והן למניעה של מחלות מפרקים שונות. הוא מכיל הרכב ייחודי של חומצות שומן המופק מן הצדפה green lipped mussel, החיה בשמורה מוגנת ונקייה ממזהמים בניו זילנד. חומצות השומן מופקות מן הצדפה בטכנולוגיה מתקדמת, במפעל תרופות בעל תקן עולמי. קיימות חומצות שומן רבות בטבע, שאת חלקן הגוף אינו מייצר, ויש לקלוט אותן מן המזון. החשובות לענייננו הן חומצות שומן מסוג אומגה 3 - הנמצאת בעיקר בדגי ים צפוני כגון סלמון וטונה, בזרעי פשתן ובעלים ירוקים, וחומצות שומן מסוג אומגה 6 - הנמצאות בעיקר בצומח: פירות, קטניות וסויה.

המבנה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 ו-6 דומה, משום כך הן מחליפות זו את זו, עם זאת הפעילות שלהן שונה: חומצות שומן מסוג אומגה 6 הן מקור לחומרים מעודדי דלקת, וחומצות שומן מסוג אומגה 3 הן מקור לחומרים מעכבי ומפחיתי דלקת.

חוקרים בעולם מניחים כי השינוי ביחס בין חומצות השומן בגוף, מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לעליה בשכיחות מחלות מפרקים.

ליפרינול, כך מספרים לנו, מכיל הרכב ייחודי הכולל את כל חומצות שומן מסוג אומגה 3 הקשורות באופן חד משמעי לדלקות מפרקים, ובמינונים שהוכחו כיעילים במניעה וטיפול בדלקות מפרקים.

התכשיר אמור להיות בטוח לשימוש, רכיבי הכמוסה טבעיים ומוכרים לגוף, ולכן אינם גורמים לכל נזק בכבד. בכל המחקרים לא נראתה השפעה על רמת לחץ הדם, על הקיבה ומערכת העיכול. הכמוסה נטולת מלח ומתאימה לחולי לב, ואינה גורמת לאלרגיה.

התכשיר נמכר ללא מרשם רופא, במבצע, באריזה של 100 טבליות ומחירו 197.35 ש' בכל בתי המרקחת והפארמים.

טיפול בטרשת נפוצה

מחקר ה"קוואזימס" העולמי המתפרסם בימים אלו קבע כי תרופת ה-"אבונקס", (AVONEX) לחולי טרשת נפוצה הינה המובילה מבין כל המדדים שנבחנו במחקר.

ה"קוואזימס" הנו המחקר הגדול ביותר שנערך עד היום בחולים בטרשת נפוצה, והוא מבוסס על נתונים שנלקחו מ-510 מרכזים ברחבי העולם (גרמניה, שוויץ, אוסטריה, ברזיל,אוסטרליה, איטליה, סלובקיה, יוון, פורטוגל, ספרד וארגנטינה). במחקר השתתפו למעלה מ-7,000 חולים בשלב ההתקפי-הפוגתי של טרשת נפוצה, אשר מטופלים באחד מהטיפולים האינטרפרונים.

החוקרים בדקו שוני ביעילות התרופות ולצורך כך בחנו מדדים כמו: ההתקדמות בנכות בכל תרופה, אחוז חולים ללא התקפים בכל תרופה וקצב ההתקפים השנתי בכל תרופה. "אבונקס", המשווקת בארץ ע"י חב' "מדיסון פארמה", הובילה על פי אותו מחקר בכל המדדים: ההתקדמות בנכות המועטה ביותר, כמות רבה יותר של חולים ללא התקפים וקצב ההתקפים השנתי הנמוך ביותר בהשוואה לכל שאר הטיפולים.

צעד קטן לאדם, צעד גדול לבריאות

למקפידים על אורח חיים ספורטיבי: חברת אגנטק, המתמחה בשיווק מוצרי בריאות וספורט, משיקה בימים אלו את מד הצעדים מדגם - Walking style ll, של חברת אומרון היפנית. מד הצעדים החדש עוקב אחרי פעילות הליכה יומיומית על ידי חישוב סך הצעדים שנעשו, זמן ומרחק ההליכה וכמות הקלוריות שנשרפו בעת הפעילות. הנתונים מוצגים בו זמנית וניתן לשלוף מהמכשיר נתונים של עד 7 ימים אחורה.

היתרון הגדול של מד הצעדים הוא הנוחות שהוא מציע בעת הפעילות היומיומית. גם אנשים שאינם מקפידים על אורח חיים ספורטיבי, צריכים רק להפעיל את המכשיר בבוקר כשהם יוצאים מהבית, ובסוף היום יוכלו לדעת כמה צעדים הם עשו במהלך היום.

המכשיר, כך מספרים לנו, מציג נתונים מדויקים, בין אם הוא מונח סביב הצוואר, בכיס המכנסיים או החולצה, או אפילו כשמפעילים ומניחים אותו בתוך תיק נשיאה. כדי להגיע לתוצאות מדוייקות ביותר, מומלץ לשאת אותו בכיס הקדמי כשהוא אנך לרצפה, לתלות אותו על הצוואר בזמן הליכה, או לשאתו בתיק. המכשיר קטן מגודל כף יד (66/47/16 מ"מ) ומשקלו 32 גרם בלבד.

המרכז לקידום וחקר הבריאות בפינלנד (UKK) בדק את המכשיר ומצא כי הוא מדוייק ביותר, הן בהליכה מהירה והן בהליכה מתונה. לאופי לבישת המכשיר - על הצוואר, בכיס או בתיק - לא נמצאה השפעה על המדידה.

כמה צעדים כדאי לצעוד בכל יום?

מומחים בתחום הבריאות והכושר מצאו שיש לצעוד 10,000 צעדים ביום כדי לשמור על בריאות תקינה. לצורך הורדת משקל, כך נאמר, יש לצעוד בין 12,000 ל-15,000 צעדים ביום. הליכה רגלית יומיומית מצמצמת את הסיכון לחלות במחלות כרוניות ושומרת על בריאות הלב. את המכשיר ניתן להשיג בכל חנויות הספורט ורשתות הספורט המובילות. מחיר מומלץ: 180 ש'.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני, בפורום תזונה טבעית, בפורום רפואה משלימה ובפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום