סוכרת: מחסום פסיכולוגי מאינסולין

(0)
לדרג

דוקטורס שואל ומשיב: מדוע רבים מבין חולי הסוכרת חוששים מאינסולין? ולרגל פסח: איך מתמודדים עם ארוחות החג?

מאת: מערכת zap doctors

הידעתם? ישראל נמצאת במקום השלישי באירופה בשיעור הסובלים מהשמנת יתר הגורמת להתפתחות מחלות נלוות, כגון סוכרת, המהוות איום ממשי על בריאות הציבור גם בארצות מתפתחות. שכיחות מחלת סוכרת מבוגרים (מסוג 2) נמצאת במגמת עלייה. המספרים מגיעים עד כדי 15% מכלל האוכלוסייה המבוגרת. הסיבות לעליית מספר החולים כוללות בין היתר, עלייה בתוחלת החיים, תזונה ואורח החיים לקוי.

בארץ, ישנם 400 אלף סוכרתיים, מתוכם 40 אלף איש שאינם מודעים לכך. רבים מתביישים בכך שהם חולים, או נרתעים ממעבר לשימוש בזריקות אינסולין בשל העובדה כי בכך " שודרגה" מחלתם.

עד לפני כחמש שנים התחבטו באיגוד רופאי המשפחה בשתי שאלות מרכזיות: מדוע חולים חוששים להשתמש באינסולין כאשר הם זקוקים לכך, ומדוע ממעטים רופאי משפחה להמליץ על טיפול באינסולין. זאת, למרות שמחקרים מוכיחים כי התחלת הטיפול בשלב המוקדם של המחלה הינה קריטית למצבו הרפואי של המטופל.

ד"ר דוד זכרוביץ', יו"ר איגוד רופאי המשפחה, מבהיר כי מרבית הרופאים זיהו את אחת הבעיות המרכזיות בטיפול באינסולין כ"מחסום פסיכולוגי מאינסולין" (PIR- Psychological Insulin Resistance) . "ההכרה בבעיה בליווי הפגת חששו של המטופל הביאה לעלייה של 71% בהיענות החולים לטיפול באינסולין. במקביל אנו עדים למגמה חיובית נוספת, כאשר רופאי משפחה רבים (90%) מתחילים טיפול באינסולין כבר במרפאתם", מוסיף ד"ר זכרוביץ'.

ממחקר רב לאומי ורחב היקף (DAWN STUDY), שנערך על ידי חברת נובו נורדיסק וארגון הסוכרת העולמי אשר בחן את המחסומים הפסיכו-סוציאליים הפוגעים באיזון החולים הסוכרתיים, עולה כי 47% מהחולים בסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) ו-42% מחולי סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) העידו כי חוו קושי גדול להכיר בכך שמחלת הסוכרת בה חלו היא לכל החיים.

עבור חולי הסוכרת, המעבר מנטילת תרופות להזרקת אינסולין הוא מעבר טראומטי ומעורר התנגדות, אף יותר מן המעבר מההגדרה "בריא" ל"חולה", זאת למרות שסוכרת לא מאוזנת מקצרת את תוחלת חיי החולה בחמש עד עשר שנים.

"טיפ מתוק לפסח"

חולי הסוכרת מתמודדים מדי שנה עם השאלה: כיצד להתמודד עם ארוחות חג פסח, הכבדות ועמוסות הקלוריות. טלי גנץ, הדיאטנית של יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון, בשיתוף עם חברת נובונורדיסק, מספקים את התשובות:

1. אכילת מצות עלולה לגרום לעצירות הנובעת מאחוז מים נמוך במצה. רצוי להמעיט בהם ולהרבות בשתיה, 12 כוסות מים לפחות.

2. במקום מצה רגילה לאכול מצה קלה ועדיף כזו שעשירה בסיבים.

3. רצוי להרבות באכילת ירקות העשירים במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

4. מומלץ להמעיט בטיגון. העדף מאכלים מבושלים או אפויים.

5. כדאי לקבוע מראש: לא מחזיקים בבית עוגיות קוקוס/בוטנים/אגוזים.

6. בארוחת החג מומלץ לבחור מאכלים דלי שומן. בנוסף, כאשר פונים לאכול את המנה העיקרית, השתמשו בשיטת "צלחת אחת". כלומר: לשים בצלחת מעט מכל מאכל שאנו אוהבים על מנת שלא נסתובב בתחושה "שפספסנו" מאכל מסוים, ואז לשבת לאכול. אין לצרף אח"כ לצלחת תוספות.

7. בזמן הארוחות יש לאכול לאט, לתת לתחושת השובע להשפיע.

8. לפני הפסח כדאי לחסוך בקלוריות כדי שנוכל לאכול בפסח קצת יותר. אם נעבור את החג ונשמור על המשקל, זו הצלחה.

9. זה הזמן לטייל בחיק הטבע עם המשפחה. ניתן לפרגן לעצמכם ולרכוש מתנה לפסח: פדומטר - מד צעדים. זהו מכשיר קטן הנצמד לחגורת המכנס ומודד צעדים. ההמלצה ללכת כמה שיותר ולמדוד בין 8,000 ל-10,000 צעדים ביום (כמובן לאחר אישור רופא).

10 למאכלי הפסח ערך קלורי גבוה; רצוי להיות מודע אליהם:

1. מצה - 130 קלוריות
2. קניידלעך - 80 קלוריות (ליחידה)
3. גפילטע פיש - 150 קלוריות (לקציצה אחת)
4. כבד קצוץ - 100 קלוריות (2 כפות)
5. תפו"א - 140 קלוריות (לתפוח אדמה בנוני)
6. עוגית בוטנים - 130 קלוריות (ליחידה)
7. עוגית קוקוס - 90 קלוריות (ליחידה)
8. יין - 120 קלוריות (כוסית יין יבש. יין מתוק 160).
9. מצה מטוגנת - 220 קלוריות.
10. חרוסת - 110 קלוריות (2 כפות).

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום