העשן מתפוגג

(0)
לדרג

בקליפורניה נחקק חוק שאוסר על עישון באוויר פתוח; ובנורבגיה נערך מחקר על תוצאות הגבלת עישון במקומות עבודה

מאת: מערכת zap doctors
לראשונה בעולם: איסור עישון באוויר הפתוח

חוק חדש שהתקבל לפני כשבועיים בעיר קלבסס במדינת קליפורניה בארצות הברית, קובע כי אסור לעשן בכל מקום ציבורי, לרבות באוויר הפתוח. על פי החוק החדש, העישון מותר רק בבית או ברכב שחלונותיו סגורים. העירייה פרסמה לציבור התושבים מידע נרחב בנושא ואף ברחבי העיר החלו בתליית שלטים.

נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן מסרה בתגובה כי: "היסטוריית המאבק בעישון רצופה בהצלחות בזכות חקיקה יצירתית המגבילה לכאורה את צעדי המעשנים אך מצילה את חיי רוב הציבור שאינו מעשן מפני חשיפה לעישון פסיבי. חוקים רבים שנחקקו בארץ ובעולם עלולים להיתפס כפגיעה בחופש הפרט, אולם יש מאחוריהם חשיבה בריאותית מרחיקת לכת וארוכת טווח".

ענבר הוסיפה: "חשוב להבין כי עישון פסיבי, הוא בעצם עישון כפוי הגורם לאדם שאינו מעשן לשאוף לריאותיו עשן סיגריות שמעשנים אחרים, הנמצאים בקרבתו. העשן הנפלט לחלל האוויר מהסיגריה ומפיו של המעשן, מכיל כמות כימיקלים דומה לזו שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר הפתוח. מי שנמצא בקרבת אנשים מעשנים, נאלץ לשאוף לקרבו עשן בדומה למעשנים עצמם, ובכך להפוך כביכול, למעשן. חוק זה אומנם מגן על הציבור שאינו מעשן אך על פי ניסיון העבר יש ביכולתו גם לגרום לירידה באחוז המעשנים עצמם. כך למשל בישראל בשנת 1970, בתקופה שלפני ההגבלות החוקיות השונות עמד שיעור המעשנים על 42%. בשנת 1992 ירד שיעור המעשנים ל-31%, וכיום על פי דו"ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל הוא עומד על כ-24%. מדובר על שיעור המעשנים הנמוך ביותר בתולדות מדינת ישראל".

מחקר: החוק להגבלת עישון במקומות עבודה תורם לבריאות העובדים

מחקר חדש שנערך על ידי המכון לבריאות תעסוקתית בנורבגיה מצא כי מאז נכנס לתוקפו החוק שאוסר על עישון במקומות ציבוריים, ביוני 2004, חל שיפור בתפקודי ריאות העובדים בעסקי האירוח. המחקר כלל 93 עובדים מ-13 מקומות עבודה שונים בעיר אוסלו, שנבדקו במקום העבודה בתחילת המשמרת ובסופה, לפני ואחרי כניסת החוק לתוקף.

כמו כן, נבדקו רמת הניקוטין וזיהום החלקיקים באוויר של מקום העבודה. רמת הניקוטין שהעובדים נחשפו אליה ירדה פי 50 לאחר כניסת החוק, ורמת הזיהום החלקיקים באוויר ירדה פי 3.5. כשנבדקה מידת החסימה בדרכי האוויר של העובדים, נמצא כי אצל 69 מהם חלה ירידה של בין 35% ל-67% במדדים לאחר כניסת החוק. בקרב 26 עובדים שאינם מעשנים ו-11 חולי אסטמה, השינויים היו גדולים אף יותר.

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה מסר בתגובה כי: "תוצאות מחקר זה מחזקות ידע ההולך ומצטבר בידי אנשי המדע, המוכיח כי לחוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים יש השלכה ישירה על בריאותם של אנשים שאינם מעשנים. ממסקנות המחקר אנו למדים כי יישום החוק תורם לשיפור משמעותי בתפקודי הריאות של העובדים, אשר עד לחקיקת החוק נחשפו לעישון פסיבי בעל כורחם".

בואו לדבר על זה בפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום