מדור טיפים מס' 3

(0)
לדרג

דכדוך לאחר לידה, גב וצוואר תפוסים ואלרגיות באביב. כיצד להימנע מבעיות אלו? כל התשובות במדור הטיפים

מאת: מערכת zap doctors
דכדוך לאחר לידה

דכדוך לאחר לידה או בשמה הלועזי ''Postpartum Blues'' היא תופעה שכיחה המתאפיינת בעצב, דכדוך, בעיות שינה, בכי ללא כל סיבה ואפילו מדי פעם תחושה שלילית כלפי התינוק המלווה בתחושת אשם. תופעה זו מופיעה מספר ימים לאחר הלידה ולהבדיל מדיכאון לאחר לידה, עוברת לרוב תוך ימים ספורים.

להלן מספר עצות שיסייעו להתמודד עם הדכדוך:

1. זכרי שאינך לבד! כל יולדת שנייה סובלת בצורה זו או אחרת מתופעה זו.

2. קרוב לוודאי שהתופעה קשורה בשינויים הורמונליים נרחבים שעוברים על גופך לאחר הלידה. אל תדאגי, כל המרה השחורה הזו תעבור תוך זמן קצר ללא טיפול.

3. הקפידי על מנוחה מרובה.

4. גייסי תמיכה רחבה מצד בני המשפחה. תמיכה זו תעזור לך לעבור את הימים הקשים.

להבדיל מדכדוך לאחר לידה, דיכאון לאחר הלידה, מופיע אצל פחות מ-5% מהיולדות. בדרך כלל, בקרב נשים צעירות מאוד ונשים שאינן נמצאות בסביבה תומכת. חלקן אף סבלו לפני הריון מבעייה נפשית. הדיכאון יכול להופיע גם עד חצי שנה לאחר הלידה ומאופיין בסימפטומים הדומים לאלו של הדכדוך, אולם קשים יותר ושאינם חולפים ללא טיפול. אם ישנו חשד לדיכאון לאחר לידה, מומלץ להיוועץ בפסיכולוג.

איך להימנע מגב וצוואר תפוסים

צוואר וגב תפוסים מסבים כאב ומוכרים לרבים מאיתנו. קיימות שתי סיבות עיקריות: הראשונה, חוסר גמישות כללית באזור חגורת האגן, והגפיים התחתונות, נוצרת כאשר שרירי האזור נוקשים. חיישנים בשרירים אשר תפקידם למנוע מתיחה וכיווץ יתר מאותתים על מצב של מתח תמידי, אשר יכול לגרום להם לסף גירוי נמוך. תנועה פתאומית או מתיחה לא צפויה של השריר תגרום להפעלת מנגנוני ההגנה הללו ולהתכווצות שאינה ניתנת לשחרור מיידי.

סיבה נוספת נעוצה בנעילת מפרק בעמוד השדרה כתוצאה מפעילות לקויה של שרירי עמוד השדרה. במצב זה יש לנסות לשחזר את התנועה בהדרגה תוך הרפיית השרירים.

להלן מספר ''טיפים''למניעת מצב של צוואר וגב תפוסים:

1. תרגילי הגמשה סדירים אשר נועדו לשמור על הגמישות, בגב, בגפיים העליונות ובגפיים התחתונות. הדרכה לתרגילים ניתנת על ידי פיזיותרפיסט.

2. לדאוג לכך שמערכת השרירים המייצבים הנה חזקה דיה ובעלת סיבולת נאותה.

3. לא לבצע שום פעילות גופנית, ולאו דווקא פעילות ספורטיבית, מבלי לבצע חימום והכנה לקראת הפעילות.

4. במידה שלא חל שינוי לאחר מספר ימים, יש להיבדק על ידי רופא.

אביב מהנה ונטול אלרגיות

האביב הגיע ועמו פריחה נפלאה. האלרגיים לפריחה יחושו בגרד בעיניים, באף ובלוע ויסבלו מגודש באף, התעטשויות ולעיתים גם מקוצר נשימה.

ישנן מספר פעולות מומלצות לנקוט למניעת האלרגיות:

מומלץ להימנע מטיולים וסיורים בטבע, במיוחד באזורי הפריחה.

יש להתקלח לאחר פעילות מחוץ לבית על מנת לנקות את העור מן האבקנים.

מומלץ לסגור את חלונות הבית, עד כמה שניתן, למזגו תוך שימוש במסננים.

מאחר והסתגרות מוחלטת בבית אינה אפשרית לאורך זמן, לאלה הסובלים מאלרגיות מומלץ להתחיל בטיפול תרופתי משולב הכולל כדורי אנטי היסטמינים, תרסיס לאף וטיפות לעיניים.

לטיפול ארוך טווח, מומלץ לשקול חיסונים בתום העונה כהכנה לעונה הבאה. הטיפול בחיסונים עשוי לפחית בצורה ניכרת את האלרגיה, ואף לגרום להיעלמותה כליל.

לטיפים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום חרדות מהריון ולידה - תמיכה, בפורום אלרגיה ואסתמה ובפורום פיזיותרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום