מוטב להקדים תרופה למכה

(0)
לדרג

מחלות לב שכיחות יותר משאר המחלות הקטלניות. ספרו של פרופ' ארדון רובינשטיין, "הכל על הלב", מסביר מדוע

מאת: מערכת zap doctors

"הכול על הלב", מאת פרופ' ארדון רובינשטיין (הוצאת אריה ניר), הוא מדריך לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם שיוצא ממש בימים אלה לאור. מחלות לב וכלי דם הן גורם התמותה העיקרי באוכלוסיית העולם המערבי, וישראל בכלל זה. לאור חשיבות הנושא, מציגה מערכת דוקטורס שני פרקים מספרו של פרופ' רובינשטיין פרק ההקדמה והפרק על גורמי הסיכון למחלות לב. תחילה, נביא בפניכם את ההקדמה לספרו, ובשבוע הבא נפרסם את החלק השני.

יותר ממחצית הנפטרים בגילאים 35-70 מתים ממחלות הקשורות בטרשת העורקים: התקפי לב ואירועים מוחיים - שיעור גבוה יותר מכל גורמי המוות האחרים גם יחד: תאונות, מלחמות, פשיעה, התאבדות, סרטן וכל שאר המחלות. מלבד שיעורי התמותה העצומים, מחלות אלה פוגעות באופן קשה באיכות החיים ובכושר העבודה של הלוקים בהן, בתקופה הפורה ביותר של חייהם.

התהליך הגורם להתפתחות מחלות הלב וכלי הדם הוא טרשת העורקים (אתרוסקלרוזיס), תהליך שמתחיל אצל כל אחד כבר בילדות, וממשיך ומתקדם עם הגיל, עד שהוא גורם לאירוע חד כמו התקף לב או שבץ מוחי. קצב ההתקדמות של התהליך הטרשתי הזה משתנה מאדם לאדם ומושפע מגורמי הסיכון השונים.

יצויין כי רוב גורמי הסיכון ניתנים למניעה ולטיפול. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלות לב וכלי-דם היא לפני התפרצותן כאירוע חד, כלומר במניעתו של אירוע כזה. הופעת אירוע שכזה כשלעצמה הינה גורם סיכון בעל משקל רב. אי לכך, המצב הטוב והקל ביותר לטיפול הוא כאשר המטופל בריא. יחד עם זאת, גם אנשים שלקו בהתקף יכולים לשפר את איכות חייהם ולהאריך את תוחלת חייהם באופן ניכר.

מדריך לכלל האוכלוסייה

ספרו של פרופ' רובינשטיין מיועד לכלל האוכלוסייה ולא רק למי שעבר התקף לב או רואה עצמו בקבוצת סיכון. כולנו, למעשה, משתייכים לקבוצת סיכון בדרגה זו או אחרת, וכדי לטפל נכון במניעת אירוע, טוב נעשה אם נתייחס לעצמנו כאל חולים פוטנציאלים. גם אנשים צעירים, ואפילו ילדים, אם יסגלו לעצמם אורח חיים בריא, יוכלו להשפיע על בריאותם בעתיד וגם ליהנות כמבוגרים מההרגלים הטובים שרכשו.

מטרותיו של הספר הן להעלות את מודעות הציבור לנוכחות של מחלות כלי הדם ולשכיחותן, לשפוך אור על שורש הבעיה ועל גורמי הסיכון שלה, ובעיקר להציע פתרון של עקרונות והמלצות לאורח חיים בריא, שבכוחם להפחית במידה ניכרת, או לדחות באופן משמעותי, את הסיכון לחלות במחלות כה שכיחות אלו.

אם כל אחד מאיתנו יכיר את גורמי הסיכון, ידע כיצד ניתן להקטינם וידרבן את הרופא להתייחס אליהם כראוי, אזי תגבר המודעות למניעת מחלות הלב באוכלוסייה.

סיכוי מול סיכון

ראש ממשלת בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה, וינסטון צ'רצ'יל, ניהל אורח חיים לא בריא: הוא היה שמן, עישן הרבה, לא עשה פעילות גופנית ולא הקפיד על דיאטה. למרות כל זאת, הוא מת בגיל 89, ומעולם לא סבל מבעיות בלב.

גם בסביבה הקרובה לנו אנו נתקלים באנשים כאלה, אולם הם אינם מייצגים את המקרים והשכיחים. הם המקרים הנדירים והיוצאים מן הכלל, המזכירים לנו בנדירותם את הכלל. ייתכן שבריאותו של צ'רצ'יל עמדה לו בזכות חייו מלאי התוכן והסיפוק, אולם אין ספק שגם המזל האיר לו פנים. גם אם חיינו מלאי סיפוק ותוכן כמו אלה של צ'רצ'יל, אם ננהל אורח חיים לא בריא כפי שהוא ניהל, הסיכון שנחלה במחלת לב או שנלקה בשבץ גבוה מאוד.

גם אם לא נוכל למנוע לחלוטין הופעת מחלות טרשתיות, נוכל להוריד באופן משמעותי את הסיכון לחלות בהן או לדחות את התפרצות המחלה בשנים רבות, העשויות להיות מהנות, בריאות ופוריות עבורנו.

המודעות למחלה

לצד המודעות האישית, רצוי שתהיה גם מודעות ציבורית, שעשויה להביא בעקבותיה ייצור של מאכלים בריאים יותר, עריכת יותר מחקרים בנושא, ביצוע יותר בדיקות שגרתיות ומיומנות לטיפול מונע בכלל האוכלוסייה.

הרוב המכריע של הרופאים מכיר היטב את גורמי הסיכון המאיצים את התקדמות טרשת העורקים; יש טבלאות ולוחות המתווים את הטיפול בגורמי הסיכון השונים, וכל רופא בארץ מקבל באופן תקופתי מסמך המזכיר לו את חשיבות הטיפול המונע ומעדכן אותו בהתפתחויות המחקריות בנושא. אבל מסתבר שלמרות זאת, העברת הידע הזה לכלל האוכלוסייה מתעכבת. הדבר נובע בין השאר מכך שהמערכת הרפואית בארץ אינה ערוכה לטיפול מניעתי ומתמחה בעיקר בטיפול במחלות לאחר התפרצותן.

היה רופא לעצמך

כל אחד מאיתנו יכול להיות רופא לעצמו אם יתייחס אל גורמי הסיכון של מחלות הלב וכלי הדם ויפעל לצמצומן על ידי מודעות להן, מעקב בריאותי ועריכת שינויים בהרגלים ובאורח החיים. אם ברצוננו לצמצם את הסיכון לחלות במחלות לב, עלינו להכיר את גורמי הסיכון ולדעת לזהותם אצל עצמנו: עישון, סוכרת, עודף בכולסטרול ושומנים, השמנה, חוסר פעילות גופנית, יתר לחץ דם. בהתאם לכך עלינו לשנות הרגלים: לבצע פעילות גופנית קלה, לטפח הרגלי אכילה בריאים, להפחית במשקל, להפסיק לעשן.

התייחסות לגורמי הסיכון הניתנים למניעה ולטיפול, מעקב אחריהם וטיפול תרופתי במקרה הצורך, עשויים להאריך את חיינו באופן משמעותי ולשפר את איכותם בצורה ניכרת. אפילו מודעות והתעדכנות בערכי הכולסטרול שלנו, ברמת לחץ הדם שלנו ובמשקל גופנו, יש בה כדי לתרום למלחמה בטרשת העורקים ובהשלכותיה, שהן כאמור הרוצח מספר אחד בקרב אוכלוסיית העולם המערבי.

בואו לדבר על כך בפורום ניתוחי לב וחזה, בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית ובפורום קרדיולוגיה בשיתוף בית-חולים אסותא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום