צרכנות רפואית מס' 40

(0)
לדרג

בשורה לחולי סרטן; הגנה מפני הידבקות בשפעת העופות; וטיפול תרופתי לתפקוד הכליה - כל זאת ועוד במדור הצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
בשורה לחולי סרטן

פריצת דרך בתחום הטיפול לחולי סרטן? חברת רוש הודיעה כי תרופת הניולסטים, Neulastim העוזרת במניעת זיהומים העלולים להיות מסכני חיים אושרה בארץ.

ניולסטים, כך מספרים לנו, הינה תרופה מהדור החדש, המעודדת ומאיצה ייצור תאי דם לבנים המהווים חלק עיקרי במערכת החיסון וביכולתם להילחם בזיהומים.

אחת הבעיות בהם נתקלים חולי סרטן המקבלים כימותרפיה היא ירידה בספירת כדוריות הדם הלבנות, וכתוצאה מכך ישנה החלשות המערכת החיסונית וחשיפה לזיהומים ומחלות. עד היום, חולי הסרטן נזקקו לזריקות יומיומית לחיזוק מערכת החיסון. הצורך בזריקות יומיומיות פוגע קשות באיכות חיי החולים, הן בגלל הדקירות החוזרות ונשנות, והן בגלל העיסוק המתמשך במחלה.

פריצת הדרך של התרופה החדשה מתבטאת במתן חד פעמי למחזור טיפולי, והערך המוסף למטופלים הינו השיפור הגדול באיכות חייהם . אבי דנציגר, מנכ"ל חברת רוש, אמר: "ניולסטים היא תרופה הניתנת זה מכבר בארה"ב ובאירופה, ומהווה הקלה משמעותית לחולה בהתמודדותו עם הסרטן"

אודות הטיפול בניולסטים:

הטיפול ניתן פעם אחת בכל מחזור כימותרפיה, בזריקה עצמית, תת עורית ובמינון אחיד לכל טווח המשקלים. התרופה מוכנה לשימוש במזרק חד פעמי וניתנת להשגה באמצעות מרשם דרך בתי המרקחת בישראל.

נערכים להידבקות בני אדם בשפעת העופות

חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) הודיעה למשרד הבריאות כי לאור ההתפתחויות של הימים האחרונים בענין שפעת העופות בישראל, החברה תחיש את אספקת תרופת הטמיפלו לישראל.

ד"ר דודי גולינסקי, המנהל הרפואי של חברת רוש ישראל, שאף נטל חלק בתהליך הפיתוח של תרופת הטמיפלו, מסביר: "טמיפלו הינה התרופה היחידה שהוכחה מחקרית כיעילה בטיפול בשפעת העופות. היא מכסה את כל טווח הגילאים באוכלוסיה, החל מתינוק בן שנה ועד לקשישים; היא ניתנת הן בצורת תרחיף והן בקפסולות; ויש לה עמידות וחיי מדף של 5 שנים. חשוב לציין, כי על פי בקשת משרד הבריאות, כל אריזות והוראות השימוש של התרופה הינן במארז ישראלי (בשפה עברית, ערבית ואנגלית), על מנת להקל על האזרחים ולמנוע בלבול".

מחקר: טיפול תרופתי משפר תפקוד הכליה

התקדמות נוספת בטיפול בתפקוד הכליה? יתכן. ממחקר שנערך לאחרונה התברר כי מטופלים שנטלו ליפיטורTM (LipitorTM), בין אם במינונים גבוהים (80 מ"ג) או נמוכים (10 מ"ג), הראו שיפור משמעותי בקצב המוערך של סינון בכליה. קצב הסינון בכליה הוא המדד המקובל לתפקוד הכליה. ניתוח תוצאות המחקר, שכלל 7965 מטופלים מתוך ניסוי TNT[2] הוצג באירוע ה-55 של האמריקן קולג' לקרדיולוגיה ופורסם ב-Journal of the American College of Cardiology.

בנוסף התגלה במחקר כי חולים שנטלו 80 מ"ג חוו שיפורים משמעותיים יותר בתפקוד הכליות. נמצא כי קצב הסינון הממוצע בחולים שנטלו 10 מ"ג עלה ב-5.6% בסוף המחקר. קצב הסינון הממוצע בחולים שנטלו 80 מ"ג עלה בצורה משמעותית אף יותר, ב-8.4%.

גם בקרב החולים שסבלו הן ממחלת לב כלילית, והן מרמות גבוהות של כולסטרול, נראה שיפור בתפקוד הכליה. גם כאן, בקרב חולים שנטלו את המינון הגבוה יותר של התרופה, השיפור היה משמעותי יותר.

כמו כן, שליש מהחולים סבלו ממחלת כליות כרונית לפני הניסוי. אצל חלק גדול מהם השתפר תפקוד הכליות עד שהגיע לטווח הנורמאלי. 45% מהחולים שנטלו מינון גבוה של התרופה הראו שיפור עד לרמה הנורמאלית של תפקוד הכליות, וזאת בהשוואה ל-37% מהחולים שנטלו את המינון הנמוך.

מתוך המטופלים שלא סבלו ממחלת כליות כרונית, פחות חולים בקבוצה שנטלה את המינון הגבוה של התרופה נטו לפתח מחלת כליות כרונית עד סוף המחקר. לטענת החוקרים, ייתכן והשיפור בתפקוד הכליה בחולים שנטלו את המינון הגבוה של ליפיטורTM מנע התפתחות מחלת כליות כרונית.

מוערך כי כ-10% עד 15% מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממחלת כליות כרונית, וזאת לטענת פרופ' אליעזר הולצמן, מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בביה"ח שיבא תל השומר. מס' החולים במחלת כליות כרונית גדל מדי שנה ב-8%, בעקבות גידול במספר חולי הסוכרת, יתר לחץ דם, השמנה ומחלות כרוניות אחרות.

שקט, אני צריך להתרכז

הורים הנשלחים מבית הספר לאבחון, נכנסים למעין סחרור בין אנשי המקצוע השונים - המאבחן, פסיכולוג, רופא הילדים ובין נוירולוג הילדים. בירור ואבחון מקיף מחייב שיתוף מספר גורמים מקצועיים, כל אחד בתחומו.

ב'אריאל מרכזים רפואיים' נפתח מכון ייחודי לאבחון וטיפול בליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז. מדובר, כך נראה, במרכז ראשון מסוגו בארץ, כיוון שהוא מאפשר לקבל את כל שרותי האבחון הטיפול והמעקב תחת קורת גג אחת, תוך קשר רציף בין כל בעלי המקצוע ותחת פיקוח רפואי של פרופ' יהודה שפירא, נוירולוג ילדים בכיר.

מדובר במכון המלווה בטיפול ופיקוח צמוד של נוירולוג ילדים. ליווי זה הוא חשוב, כיוון שבמקביל לאבחון והטיפול יש לשלול הפרעות נוירולוגיות אחרות. במכון מאובחנים ומטופלים ילדים, נוער ומבוגרים בהפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות וליקויי הלמידה השונים.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות, בפורום סרטן השד ובפורום לקויות למידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום