מקרה בוחן: איך משמרים תאי גזע?

(0)
לדרג

תאי הדם הטבורי מהווים מקור יעיל לתאי גזע וריפוי מחלות. דוקטורס מציג התכונות הייחודיות של הדם הטבורי

מאת: ד"ר ליויה תאודור, מנכ"ל טבורית

עד לפני מספר שנים לא ידענו מספיק על החשיבות שבשמירת הדם הטבורי. כיום, בעקבות התפתחות מרשימה בתחום המחקרי, אנו ניצבים בפני הצלחות מוכחות של הצלת חיים באמצעות שימוש בתאי גזע. כמו כן, אנו חשופים לגילויים מדעיים חדשים על שימוש אפשרי בתאי הגזע לטיפולים רפואיים נוספים. מספר השתלות תאי הגזע גדל בהתמדה, וברור כי לא ניתן עוד להתעלם מהערך הרב של שימור תאי הגזע. ראה כמה אנו יודעים היום בהשוואה למה שידענו רק לפני חמש שנים, ושער כמה עוד נדע בחמש השנים הבאות. על מנת לקדם את המחקר, צריך להתחיל לשמור על המשאב החשוב הזה עוד היום.

בדם הטבורי מצויים תאי גזע, המשמשים לריפוי מחלות שונות כבר 40 שנה. ההכרה בסגולותיהם המיוחדות של תאי הגזע גדלה בעקבות שיעורי ההצלחה הטיפולית, הרחבת טווח המחלות הניתנות לטיפול בתאי גזע המטופויאטים (כולל מחלות ממאירות ומחלות שנחשבו כחשוכות מרפא), והפוטנציאל העתידי לאפליקציות נוספות של תאי גזע כתקוות הרפואה העתידית.

תכונות ייחודיות

תאי הדם הטבורי מהווים מקור יעיל לתאי גזע בשל תכונות ייחודיות להם:

תאי הדם הטבורי הנם תאים "ראשוניים" (פלוריפוטנטים) ובעלי יכולת התחדשות ודיפרנציאציה (Plasticity) לסוגים שונים של רקמות בגוף.

לתאי הגזע מדם טבורי יכולת גבוהה לרפא מחלות חשוכות מרפא (כמו גידולים המטולוגיים ומחלות גנטיות).

ניתן לשמר את תאי הגזע מחבל הטבור לזמן ממושך מאד.

תאי הגזע מחבל הטבור נשמרים בהקפאה והנם זמינים לשימוש מיידי. השימוש בתאי הגזע מחבל הטבור מונע את הצורך באיתור תורם ובפרוצדורות נוספות הנדרשות במקרה של תרומת תאי גזע מתורם בוגר.

בהשתלה עצמית (השתלת תאי גזע לאדם ממנו נאסף הדם הטבורי) תאי הגזע מדם טבורי יתאימו ב-100% לילוד, ונמנעת דחיית שתל, שעלולה להתרחש כשמתבצעת השתלה מתורם זר.

שתל תאי גזע מדם חבל הטבור אינו מזוהם בוירוסים או בתאי גידול.

הסבירות להתפתחות סיבוכים לאחר השתלת תאי גזע מדם טבורי קטנה יותר, מכיוון שהמערכת החיסונית של התינוק ממנו נאסף הדם צעירה מאד.

מקובל להשתיל תאי גזע מדם טבורי גם כשקיימת התאמה חלקית בלבד של סיווג הרקמות (3-4 מתוך 6 מולקולות), בניגוד להשתלת מח עצם המחייבת התאמה מושלמת בסיווג הרקמות (6 מתוך 6 המולקולות).

השתלת תאי גזע מדם טבורי מאפשרת אם כן, להרחיב בצורה משמעותית את מאגר התורמים הפוטנציאלים. הסיכוי להצלחת השתלת תאי גזע מדם טבורי בין אחים (וקרובי משפחה מדרגה ראשונה) הינו 25%-50%.

בהשתלת תאי גזע מתורם זר, הסבירות ל-GVHD נמוכה יותר, גם בהעדר התאמה מלאה של סיווג הרקמות בין התורם לחולה.

תאי גזע מדם טבורי נאספים בהליך רפואי פשוט, לא מכאיב ונטול סיכון ליולדת ולתינוק.

תאי הגזע מדם טבורי דומים בתכונותיהם לתאי גזע עובריים (תאי גזע של עוברים ברחם אמם), אולם השימוש בתאי גזע מדם טבורי אינו כרוך בלבטים אתיים האופיינים לאיסוף תאי גזע מעוברים במהלך ההריון.

יש לאן לשאוף

השתלת מח עצם מדם טבורי היא הליך רפואי מקובל. עד היום בוצעו בעולם כ-6,000 השתלות מח עצם של תאי גזע מדם טבורי לרפוי מחלות ממאירות וגנטיות בילדים ובמבוגרים (המהווים 33% מהמטופלים).

שימור דם הטבור של היילוד עשוי להציל בעתיד את חייו וחיי בני משפחתו הקרובים. מחקרים מגלים כי תאי הגזע הטבוריים יכולים להתפתח in vitro לסוגים שונים של תאי-רקמה. ולכן נראה כי בעתיד ישמש הדם הטבורי למטרות רפואיות נוספות כגון: תיקון ויצירת רקמות שנפגעו מפציעות או מחלות (Tissue Regeneration) וכתחליף (חלקי או מלא) להשתלת איברים כגון: תאי לב, תאי עצב, תאי כבד ותאי לבלב מייצרי אינסולין.

הזדמנויות חדשות אלו העלו את קרנו של המחקר, וכיום, מוקצים לחקר תאי הגזע תקציבי פיתוח ומחקר של מכונים מדעיים, חברות תרופות וביוטכנולוגיה, ושירותים רפואיים מובילים.

בואו לדבר על כך בפורום הריון ולידה ובפורום מיכשור רפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום