סרטן המעי הגס: מחקרים חדשים

(0)
לדרג

לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס, דוקטורס ממשיך לעדכן. והפעם: על הקשר בין עישון ואספירין למחלה ועוד

מאת: מערכת zap doctors
עישון גורם להישנות סרטן המעי הגס

מחקר חדש קובע כי עישון עלול לגרום לחזרה של סרטן מעי גס אצל חולים שהבריאו. המחקר בוצע באוניברסיטת אוהיו וערך מעקב אחר 1,872 חולי סרטן מעי גס, במשך ארבע שנים. במחקר נמצא כי הסיכוי להתפתחות גידולים באזורים שונים של המעי הגס אצל מעשנים היה גבוה פי 3 עד 3.5 לעומת לא מעשנים. אצל מעשנים גם נצפתה הופעתם של גידולים קטנים רבים. המחקר הופיע בגיליון נובמבר של כתב העת המדעיCancer causes & control, והוא מתפרסם לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס המצוין בישראל ובעולם במהלך חודש מרץ.

עישון מגביר את הסיכון לפוליפים במעי הגס:

בכנס ה-69 של האסיפה המדעית של הקולג' האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה הוצג מחקר חדש אשר הצביע על כך שעישון מעלה את הסיכון להתפתחות גידולים טרום סרטניים (פוליפים) במעי הגס. חוקרי"Our Lady of Mercy Medical Center" בדקו אצל 157 איש, בגילאי 55, את הקשר בין פוליפים במעי הגס לבין תזונה, הרגלי שעות הפנאי, עישון ונטילת תרופות.

במחקר נמצא כי מעשנים נמצאו בסיכון גבוה יותר לפתח פוליפים טרום סרטניים, רבים וגדולים יותר במעי הגס מאשר לא מעשנים. על פי חישוב מיוחד שנעשה במהלך המחקר הוכח, כי בכל שנה נוספת של עישון, עולה רמת הסיכון לפתח גידול טרום סרטני ב-4% נוספים!

החומרים בעשן הסיגריות גורמים להתרבות תאים סרטניים:

מחקר נוסף קובע כי החומרים בעשן הסיגריות גורמים להתרבות תאים סרטניים. המחקר נערך במעבדה, על תאי סרטן מעי גס, שנחשפו למרכיבי עשן סיגריות. מתוצאות המחקר עולה כי החומרים הכימיים בעשן הסיגריות גורמים להתרבות התאים ולייצור מוגבר של חלבונים שונים המאפשרים יצירה והתפשטות של כלי דם חדשים בגידולים ובסביבתם. המחקר הופיע בגיליון ספטמבר של כתב העת המדעי European Journal of Pharmacology ובוצע בפקולטה לרפואה באוניברסיטת הונג-קונג.

על הקשר בין צריכת אספירין לתחלואה בסרטן המעי הגס

מחקר חדש קובע כי צריכת אספירין במינון נמוך במשך חמש שנים לפחות תורמת לירידה של 43% בסיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס.

פרופ גדי רנרט, אשר עומד בראש המחקר, מציין כי: "בשנים האחרונות הוסטה תשומת לב רבה לדרכים למניעת סרטן המעי הגס. בנוסף להתנהגות שהוכחה כמונעת ואשר במרכזה ריבוי פעילות גופנית, ריבוי צריכת ירקות ופירות והמעטה בצריכת בשר אדום, נעשה מאמץ לזהות תרופות אשר ביכולתן למנוע את סרטן המעי".

פרופ' רנרט אומר כי "אחת התרופות החשובות בתחום זה היא האספירין, תרופה המוכרת לרפואה מזה עשרות שנים וניתנת כיום במינון נמוך במיוחד למניעת מחלות לב. במחקר אפידמיולוגי המתבצע בצפון הארץ נמצא כי צריכת אספירין במינון נמוך במשך חמש שנים לפחות תורמת לירידה של 43% בסיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס. במחקר זה משתתפים כיום כבר למעלה מ- 6,000 איש, כמחציתם חולים בסרטן המעי ומחציתם בריאים. ההשפעה המגנה של אספירין נמצאה גם בכלל האוכלוסייה וגם בפלחים של האוכלוסייה שבהם ניתן לזהות תופעות גנטיות המעלות את הסיכון לסרטן המעי".

לדברי פרופ' רנרט, "בניתוח נתוני המחקר נמצא כי אנשים שצרכו גם אספירין וגם תרופות להורדת שומנים בדם, וכן צרכו כמות גדולה של ירקות ועסקו בפעילות גופנית סדירה, היו בעלי סיכון נמוך בכ-80% לחלות בסרטן המעי לעומת אנשים שלא נקטו בהתנהגויות אלו".

מחקר ישראלי: נמצא גן חדש המעודד התפתחות תאים סרטניים במערכת העיכול

מחקר ישראלי חדש של פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז למניעת סרטן במרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי, אשר בוצע בסיוע אייל שגיב דוקטורנט לרפואה ולמחקר, באוניברסיטת תל אביב ומספר סטודנטים נוספים במעבדה של פרופ' ארבר, מצא גן חדש המעודד את גדילתם של תאים סרטניים חדש במערכת העיכול.

פריצת דרך זו מהווה תקווה חדשה לטיפול ביולוגי חדשני כנגד גידולי מערכת העיכול, לסיוע במעקב אחר קצב גדילתם וכן באבחונם בשלב מוקדם. עבודת המחקר זכתה להיבחר כתקציר מצטיין בכנס השנתי של החברה האמריקאית לגסטרואנטרולוגיה שיערך במאי 2006 זאת בלוס אנג'לס. מאמר מדעי אודות המחקר עתיד להתפרסם בקרוב באחד מכתבי העת המובילים בעולם.

על המחקר:

במעבדה פותחה מערכת ייחודית של תאים בריאים וממאירים של המעי הגס. בעזרת מערכת זאת ותוך כדי שימוש בטכנולוגיה של אנליזת ביטוי גנים (צ'יפים של DNA affimetrix) נמצא אונקוגן, גן המעודד הליך סרטני, המשחק תפקיד חשוב במעבר של רקמה נורמאלית ותקינה למצב של רקמה טרום ממאירה (פוליפ), וממצב זה למצב של רקמה סרטנית, במערכת העיכול בכלל, ובסרטן המעי הגס והחלחולת בפרט.

מהלך המחקר:

לאחר שנמצא הגן באמצעות המערכת הייחודית במבחנה, אוששו הממצאים במחקר שכלל 400 דגימות אנושיות מגידולים של מערכת העיכול. במחקר זה ניתן היה לראות כי הגן החדש, 24 CD, מתבטא ביותר מ-86.6% מן הגידולים בשלב הממאיר (adenocarcinoma), ב- 90.7% בשלב השפיר (adenoma), ורק ב-16.6% מהרקמות הבריאות הסמוכות לגידול. 24CD הינו גן המתקשר לקולטן המוצג על פני התא. שורות תאים אנושיות של גידולי המעי הגס והלבלב נבחנו בתגובתם לנוגדנים חד-שבטיים כנגד ה 24 CD. התגובות שנצפו הוכיחו באופן מרשים עיכוב בגדילה (של עד 90%) כתלות במשך ומינון הטיפול, ובתלות ישירה ברמת ביטוי החלבון על פני שטח התא. תאי HT29 (תאים אנושיים של סרטן המעי הגס) הראו ירידה במאפיינים ממאירים, ובמיוחד בקצב הגדילה שלהם.

מסקנות החוקרים:

מחקר חדשני זה החושף לראשונה גן חדש שקשור בסרטן המעי הגס. גן זה, 24 CD יכול לשמש כפריצת דרך לטיפול ביולוגי חדשני בגידולי מערכת העיכול והחלחולת, כמו גם כבדיקת דם שתשמש לאבחון מוקדם של גידולים אלו, וכן לשם ביצוע מעקב רפואי אחריה.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול ובפורום פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום