האם כל ניתוח אכן הכרחי?

(0)
לדרג

ניתוחים אינם בהכרח מרפאים ולעיתים אף מזיקים. פרופ' משה שטרנפלד ממליץ לשקול היטב את הכורח בקיומם

מאת: פרופ' משה שטרנפלד

משחר ההיסטוריה הרפואית נעשו ניתוחים שונים, כולל ניתוחי מוח. מובן שטכניקת הניתוחים השתפרה במאה האחרונה והסיבוכים הפכו ליותר ויותר נדירים. ברם, מרגע שנעשה ניתוח הוא בלתי הפיך.

החתך בבשר החי עם הפגיעה ברקמות, הוצאת איברים ו/או תיקון מפגעים משנים את הגוף לעד. לאחר הניתוח חייבת להתחולל החלמה של הרקמות ובעקבות כך נוצרת צלקת. הרקמה הזו שונה ביסודה מהעור הרגיל וכך גם מהרקמות האחרות הממוקמות לאורך הצלקת הניתוחית. לעיתים מתפתחת צלקת עבה ביותר הנקראת בעגה המקצועית - תגובה קלואידית.

הצלקת איננה חיצונית בלבד, אלא גם פנימית על כן יתכנו סיבוכים בגין כך. לדוגמא, בחלל הבטן הצלקת יכולה להביא להידבקויות של פיתולי המעי ועד לחסימת מעיים. מבחינה גניקולוגית, ההידבקויות יכולות לגרום להפרעות פריון.

הצלקות יכולות להקטין את נפח הריאה הנושמת ובכך לגרום לקשיי נשימה. גם הלב יכול לזוז ממקומו הטבעי בגין הידבקויות, דבר אשר יגרור הפרעות שונות. הצלקות של קרום הלב ושל הלב עצמו יכולות להוות מוקדים להפרעות קצב שונות ופגיעה ביכולת ההתכווצות של הלב עצמו.

תקצר היריעה מלתאר את כל האפשרויות של סיבוכי הניתוחים, וטרם מנינו את סיבוכי ההרדמה עצמה שגם זה מהווה נפח סיבוכים לא מבוטל.

דרך עוקפת ניתוח

ממעט הסיבוכים אותם מנינו, אפשר להבין את הסינים, אומה גדולה אך לא עשירה. היכולת להעניק שירותי רפואה לכל נצרך מהווה נטל כבד על קופת המדינה. על כן חיפשו הסינים משחר ההיסטוריה שלהם, דרכים עוקפות ניתוחים. נוסף על כך האלחוש היה ברוב המקרים בדיקור, מה שהביא לירידה ניכרת בסיבוכי האלחוש בכל ניתוח. כיום מעל 30% מכל הניתוחים כולל אלו הגדולים, נעשית באלחוש של אקופונקטורה. אז כיצד פועלים הסינים בדרכם המיוחדת, למנוע ניתוחים?

מניעה מוקדמת

נציג כמה דוגמאות של ראיית העולם הסינית ואז נבין יותר לעומק מדוע וכיצד הם פעלו. כל חולה אשר מגיע עם סימני דלקת בתוספתן, מטופל בדיקור. רוב האנשים מגיבים היטב לטיפול וכל התסמינים חולפים לגמרי. ובכן מדוע זה קורה? ברפואה הרגילה ידוע כי 1/3 מסך אלו המופנים לניתוח כריתת תוספתן נמצא תוספתן "לבן".

זהו תוספתן לא מודלק אשר מסיבות לא ברורות לגמרי, חיקה דלקת בתוספתן. כלומר, הרפואה הסינית משתלטת על עוד 1/3 מסך המקרים הללו. זהו אחוז גבוה של הצלחה בהתחשב בסך הניתוחים של כריתת התוספתן.

אבנים בכיס-מרה מסתיימים בניתוח כריתה. כיום חלק מהניתוחים הללו נעשה דרך לפרוסקופיה, אך עדיין האיבר ניכרת. ידוע ברפואה הסינית כי אבנים בקוטר של עד 1/2 ס"מ בטיפול בדיקור יכולים להתפנות דרך המעי, ובכך נמנע הצורך בניתוח. במרבית המקרים האבנים הן קטנות, ולמעשה הן אלו היותר בעייתיות בעטיין נעשה הניתוח.

כאבי-גב אשר בחלקם מסתיימים בניתוח משביתים את האדם לאורך זמן רב. חלק לא מבוטל מהם ממשיך לסבול מכאבים גם לאחר הניתוח ונאלץ ליטול משככי כאבים ולחלופין ניתוח חוזר. הסיבוכים של ניתוחים אלו יכולים להיות מאד קשים. בדיקור מצליחים להשיג תוצאות טובות ביותר בכ-87% מכלל המקרים. לגבי היתר, בעזרת מניפולציות טיפוליות נוספות ניתן להגיע להטבה אצל הרוב הגדול.

כאבי ברכיים ו/או מפרק ראש הירך, שכיחים מאד ויותר בקרב האוכלוסיה הבוגרת. חלק מהחולים הללו מגיע להשתלת מפרק מלאכותי וחלק אחר נעזר במשככי כאבים, בזריקות סטרואידים ובפיסיותרפיה. החלק היותר גדול מהם יגיב היטב לטיפול בדיקור ובמיוחד כאשר הוא נעשה בשלבים מוקדמים.

ניתוחי עיניים כולל על רקע ירוד (קטרקט), מלווה בהשתלת קרנית. גם במקרה דנן הניתוח לא זול ומלווה בסיבוכים לא מעטים. הסינים מטפלים בעזרת דיקור וצמחי-מרפא עם תוצאות מרשימות ביותר.

אנשים הסובלים מהפרעות קצב חשמליות של הלב, חלקם נזקק לניתוח בו שורפים את מערכת ההולכה החשמלית של הלב (אבלציה). בדיקור אנו משיגים ב-90% הצלחה שזה מצב כמעט חסר תקדים ברפואה הרגילה. הטיפול הזה ניתן בהפרעות קצב מסוג דופק לב על-חדרי מהיר. פרפור הפרוזדורים מגיב רק ב-50% מסך המקרים. גם זו הצלחה לא מבוטלת בהתחשב מה כרוך הטיפול בחולים אלו.

ניפוץ השמרנות הרפואית

אין כמעט תחום ברפאה הכירורגית בה לא ניתן לעזור ולמנוע את הצורך בניתוח. כיום גם הרופאים מאמינים כי מניעת ניתוחים היא חשובה, וחיוני בכל מקרה לנסות ולמנוע את הצורך בניתוח.

הרפואה הסינית מציגה דרך טיפולית יעילה בת אלפי שנות ניסיון על אין-סוף אנשים, המונעת את הצורך בניתוח. הרווח הגדול הוא של האנשים עצמם ושל הציבור בכלל זה. כל אשר עלינו לעשות הוא לפעול נכון. להשיג את מה שמגיע לנו ומה שיכול להואיל לנו יותר. המערכת כדרכה של מערכת גדולה, תעשה כל מאמץ לשמור על הקיים ולא להשתנות. רק הציבור יכול להביא לשינוי המדיניות.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב, וחזה, בפורום כירורגיה ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום