היפנוזות ופוריות

(0)
לדרג

בעיות של פוריות ניתנות לטיפול באמצעים אלטרנטיביים - היפנוזה, הומיאופתיה קלאסית, רפלקסולוגיה ועוד. ד"ר ליאנה סופר מסבירה כיצד

מאת: ד"ר ליאנה סופר

פוריות האישה כבר מזמן הפכה לתחום מחקרי שמדברים עליו, גם בעקבות התפתחות המדע ורמת החשיפה לנשוא. יש לציין כי מספר היבטים משפיעים על פוריות האישה:

1. פעילות הורמונלית תקינה - ביוץ, מחזור וכד.
2. מעבר תקין בחצוצרות וברחם.
3. בריאות נפשית.
4. שלמות פנימית עם ההחלטה להתעבר וללדת.


אתרכז בשני ההיבטים האחרונים: לפעמים מגיעות אלי נשים שלא הצליחו להתעבר או כאלה שהתעברו, אך לא הצליחו להמשיך את הריונן. מה עלול להיות הגורם המקשה על אישה בריאה להתעבר? ומהי בריאות נפשית?

בריאות נפשית הינה מצב בו אדם מרגיש מאושר, שמח, מרוצה מסביבתו הקרובה, אוהב את בן/בת זוגו ואת בני משפחתו ומתמודד עם קשיי היומ-יום. מצב השונה מהמתואר עלול לערער הבריאות הנפשית של האישה ומקשה עליה להתעבר.

לצערי, רובנו חיים את חיינו לא מתוך בחירה חופשית אלא מתוך הכרח, תוצאה של חינוך לקוי ולחץ חברתי. לעתים קרובות סטיגמות ודעות קדומות הן שמנהלות את חיינו. לרוב הלחץ החברתי משפיע על כולנו במידה כה רבה עד שאנו שוכחים מי אנחנו ולשם מה נולדנו. כדי להשתחרר מנוהלים המוכתבים ע"י החברה, עלינו להיות מחוברים ל´אני הגבוה´ שלנו (להקשיב ללבנו) ולהתנהג על פי רצוננו הפנימי.

בדורות קודמים לחץ חברתי היה בלתי נסבל. רק עם התפתחות הדמוקרטיה התאפשרה לבני אנוש בחירה של מסלול חיים. בדורנו קל יותר להיות חופשיים (לחיות לפי בחירת לבנו) מכפי שהיה בדורות קודמים. עלינו להיות קשובים לאינטואיציה שלנו ולנהוג על פיה, רק כך נוכל לזכות בבריאות נפשית.

מחשבות מודחקות

מוריה בת ה-26 הגיעה אלי לטיפול עקב קשיים בהתעברות, היא לא הצליחה להיכנס להריון. הבדיקות הרפואיות שעברה היו תקינות, לדבריה. בעקבות השיחה עימה גיליתי שמוריה אינה מאושרת בנישואיה. היא התחתנה עם בעלה לא מתוך אהבה, אלא בשל דחף לצאת מבית הוריה. היתה לה ילדות קשה, היא סבלה מאלימות מצד אביה, לכן מיהרה לעזוב את ביתה. אחרי שהתחתנה, הבינה שנחפזה להתחייב לחיי זוגיות. היא חשבה על גירושין, אך רצתה ללדת ולחוות אימהות. היא ניסתה להתעבר ללא הצלחה.

לי כמטפלת היה ברור שבנסיבות הקיימות למוריה יהיה קשה להתעבר. היא התנגדה להריון בתת הכרתה, כי חלמה על גירושין. במודע היא רצתה בתינוק, אלא שבתת המודע שלה היא פחדה מהעתיד.

מוריה עברה טיפול בהיפנוזה, באמצעותו למדה לתקשר עם תת המודע שלה. היא הבינה שעליה להחליט קודם על המשך יחסיה עם בעלה ולהתמודד עם העובדה שאינה אוהבת אותו. בעקבות הטיפול בהיפנוזה מוריה החליטה להשקיע ביחסי הזוגיות שלה וניסתה להתאהב בבעלה. היא השלימה עם נישואיה ואף למדה ליהנות מהם. לאחר כשלושה חודשים מוריה התעברה. מוסר ההשכל: לא ניתן להפריד בין חיי זוגיות לילידת תינוק. ככל שאישה לא מרוצה מנישואיה, קשה לה יותר להביא ילדים.

מתח נפשי

דפנה הגיעה אלי בעקבות בעייה של אכילת יתר. באותה עת עברה טיפולי פוריות שלא נשאו פרי. בהיפנוזה התמקדנו בעיקר בבעיית האכילה, אך ברקע עלו תכנים הקשורים להריון. באחד המפגשים השתמשתי איתה בשיטת 'כתיבה אוטומטית', בה המטופל כותב על דף דברים הנובעים מתת הכרתו בעודו שרוי בהיפנוזה. היא כתבה בכתב כמעט בלתי קריא שהיא תלד בת באפריל (בערך בעוד כתשעה חודשים). כשיצאה מהיפנוזה, דפנה לא זכרה כלום ממה שכתבה וטענה שאינה הרה. לאחר כחודש היא הודיעה לי שהיא בהריון.

בעקבות ההיפנוזה התמודדה דפנה עם בעיית האכילה שלה, הפכה להיות שלווה יותר, רגועה ושלמה עם עצמה. כתוצאה מכך הצליחה להתעבר בלי שהתכוונה לכך. עוד הוכחה לכך שמתח נפשי וחוסר איזון רגשי יכולים למנוע מאישה להתעבר.

אצל נשים שכבר ילדו ניכרת התופעה הבאה, הן חושבות שהן רוצות עוד ילדים (רק במודע), אך בתת המודע הן די מרוצות ממה שכבר יש להן, אלא שלפעמים מופעל עליהן לחץ מצד בני משפחתן והן מנסות להתעבר.

ללדת בעל כורחה

שמחה בת ה-35 הגיעה אלי עם חרדות ומתח נפשי שנבעו מבעיית אי פריון. היא עברה טיפולי IVFהפריה במבחנה ללא הצלחה. לשמחה היו שני ילדים, בת ובן. בעלה רצה מאוד ילדים נוספים, גם ילדיה ביקשו אחים. שמחה טענה שגם היא רצתה בכך. בשיחה התברר ששתי הלידות הקודמות היו קשות למדי, וגם במשך ההריונות היא סבלה מבחילות ומהקאות רבות.

בעקבות הטיפול בהיפנוזה הבינה שמחה שאינה מעונינת בעוד הריון. היא הסכימה לעבור טיפולי הפרייה רק כדי לרצות את בני משפחתה. בעצם היא התנגדה להריון. כאשר הבינה שלא רצתה ללדת עוד, היא נקטה עמדה והפסיקה את טיפולי הפריון. שמחה הודיעה למשפחתה על החלטתה, הם לא שמחו במיוחד אך כיבדו את רצונה. הטיפולים נפסקו והכל חזר למקומו בשלום. החרדות התפוגגו ושמחה חזרה למיטבה.

המקרה של שמחה הוא דוגמא לדברים שאנו נוהגים לעשות בניגוד לרצוננו. זה קורה כאשר אנו מדחיקים את רצונותינו האמיתיים ומנסים לרצות את הסובבים שלנו. כדאי לחשוב על דפוס זה שחוזר על עצמו בגרסאות שונות.


לסיכום: רוב הבעיות של פוריות ניתנות לטיפול הן באמצעים קונבנציונליים והן באמצעים אלטרנטיביים (היפנוזה, הומיאופתיה קלאסית, רפלקסולוגיה ועוד).

ניתן להיעזר בהיפנוזה גם בטיפולי IVF. היפנוזה עוזרת להוריד את רמת המתח והחרדה בזמן הבשלת ביציות ולעבור את שלב שאיבת הביציות ללא סיבוכים. מומלץ מאוד להיעזר בהיפנוזה כדי ליצור התכוונות חיובית ודמיון של הריון מוצלח.

למידע נוסף בנושא - לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום האשה והרחם - מיומות (שרירנים), בפורום הריון ולידה, בפורום מיניות האישה וכמובן פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום