חדשות סרטן השד עדכונים נוספים

(0)
לדרג

מידע שבועי: על תרופת הטקסוטר שנמצאה יעילה בהפחתת הישנות המחלה, ועל סיכון גבוה לחלות גם בשד השני

מאת: נכתב בשיתוף עמותת אחת מתשע
טיפול תומך תרופות לאחר ניתוח מפחית שיעורי הישנות המחלה

מחקר חדש מצא שתרופת הדוסטקסל docetaxel (הנמכרת בשם טקסוטר) עולה על תרופת הוינורלבין vinorelbine (הנמכרת בשם נבלבין) בהארכת חייהן של חולות בסרטן השד לאחר ניתוח.

החוקרים הפינים, אשר פירסמו את תוצאות המחקר בגיליון ה-23 בפברואר של הניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, אף דיווחו כי הם מצאו שלחולות אשר טופלו בהרצפטין היה סיכוי נמוך יותר להישנות המחלה.

בקרב נשים שנטלו טקסוטר, היו 42% פחות הישנויות בשלוש השנים הראשונות של המעקב מאשר בקרב נשים אשר נטלו נבלבין", אמר ד"ר הייקי ג'ונסון מביה"ח האוניברסיטאי בהלסינקי. "עם זאת, השימוש בטקסוטר גרם ליותר תופעות לוואי קשות כגון תגובות אלרגיות, נפיחות וחום".

לצורך מחקר זה, נתנו ד"ר ג'ונסו ועמיתיו ליותר מ-1,000 נשים חולות סרטן השד, שנבחרו באקראי, שלושה מחזורי טיפול של טקסוטר או נבלבין, ולאחריהם שלושה מחזורי טיפול נוספים בתרופות אנטי סרטניות אחרות.

לאחר טיפול ראשוני זה, אותרה מקרב כלל הנשים קבוצה של 232 חולות סרטן השד שבגידול שלהם יש ביטוי יתר של 2HER, הידועים כגידולים אגרסיביים יותר, ולקבוצה זו ניתנו במשך 9 שבועות הרצפטין או תרופת דמה. מטרת החוקרים היתה לקבוע איזה אופן טיפול היה היעיל ביותר להישרדות נטולת הישנויות.

בקרב הנשים אשר קיבלו הרצפטין, אחוז ההישנויות בשלוש השנים הראשונות היה נמוך ב-58% מאשר בקרב הנשים שלא קיבלו הרצפטין. התוצאות לגבי טיפול בטקסוטר או בנבלבין היו במיוחד חשובות, לדבריו של ד"ר ג'ונסו, היות ושום מחקר קודם לא השווה בין טיפול בטקסוטר בלבד לעומת טיפול בנבלבין בלבד.

מחקר זה משתלב עם מחקרים קודמים, אשר גם הם הראו כי השימוש בהרצפטין מוריד את שיעור ההישנויות ב-50% בקבוצה הרלבנטית (2HER חיובי). עם זאת, מחקרים אלו אף גילו קשר בין ההרצפטין לבעיות בלב, מה שלא קרה במחקר הזה. יחד עם זאת, יש לציין שבמחקר זה ההרצפטין ניתן לתקופה קצרה בהרבה מאשר לפני כן - 9 שבועות לעומת שנה במחקרים הקודמים.

חוקר אחר טען כי המחקר מאשר מסקנות של מחקרים קודמים אך גם פותח אפשרויות חדשות לשימוש בהרצפטין. "זו הפעם הראשונה בה נעשה שימוש כה קצר בהרצפטין", אומר ד"ר פגרם, מנהל התוכנית לסרטן נשים במרכז ג'ונסון לסרטן, אשר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת UCLA. "איננו יודעים מהי התקופה האופטימלית לשימוש בהרצפטין - האם תשעה שבועות טובים כמו שנה?" זוהי שאלה שיש עוד לענות עליה, הוא אומר.

אם אכן יסתבר שהטיפול של תשעת השבועות הוא האידיאלי, אלו יכולות להיות חדשות מאוד משמחות למטופלות, היות וזה יחסוך להן הרבה זמן וכסף. שיעור מקרי המוות מסרטן השד ירד בשנים האחרונות, בין היתר כתוצאה מטיפול משלים (adjuvant) בתרופות כימותרפיות. המומחים ממשיכים לבדוק טיפולים חדשים על מנת להחליט איזה תרופות הן הכי יעילות בהפחתת אחוזי הישנויות המחלה.

סיכון גבוה לחולות סרטן שד תורשתי שאינן נשאיות BRCA לחלות בשד השני

לפי דיווחי חוקרים משוודיה בגליון ה-15 במרץ של כתב העת Cancer, לנשים עם סרטן שד תורשתי\משפחתי שאינן נשאיות BRCA1/BRCA2 יש הסתברות גבוהה יותר לגילוי המחלה גם בשד השני. נשים שאובחנו לראשונה לפני גיל 50 נמצאות בסיכון הגבוה ביותר, אולם טיפול הורמונלי תומך (adjuvant) יכול להפחית את הסיכון.

הההסתברות שנשים שחלו בעבר בסרטן שד ילקו במחלה גם בשד השני היא פי 2 עד 6 גבוהה יותר מאשר הסיכון של נשים באוכלוסיה הכללית לחלות בסרטן שד ראשוני.
בעוד שהסיכון הגבוה לפריצת המחלה בשד השני אצל נשאיות BRCA1/BRCA2 מוכר וידוע, מציינים החוקרים, ד"ר הנריק גרונברג ועמיתיו, שעד כה לא בוצעה הערכת ההסתברות לאבחון גידול בשד השני אצל נשים עם סרטן שד תורשתי\משפחתי שאינן נשאיות של BRCA1/BRCA2.

במהלך המחקר עקבו החוקרים אחרי 204 מטופלות מ-120 משפחות שחלו בסרטן שד ראשוני תורשתי שאינן נשאיות BRCA1/BRCA2. החוקרים מציינים שלא הבחינו ביעילות של טיפול כימותרפי תומך אצל נשים אלו, אבל מחקרים שהתייחסו למספרים גדולים יותר של נשים חולות הראו שטיפול תומך שיטתי היא אחת הדרכים להפחית את הסיכון לפרוץ המחלה בשד השני בקרב נשים שחלו בגיל צעיר.

לסיכום, מציעים החוקרים לנשים צעירות שאינן נשאיות BRCA את האופציה של כריתה דו צדדית פרופילקטית (מניעתית). יחד עם זאת הם מוסיפים שלגבי נשים חולות לאחר הפסקת המחזור, שהן בעלות סיכון מוגבר לפתח סרטן בשד השני, הטיפול ההורמונלי השמרני מהווה אסטרטגיה טיפולית סבירה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום טיפולים אלטרנטיביים בסרטן ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום