עישון ונזקיו: בין דמיון למציאות

(0)
לדרג

מה לא נאמר ונכתב על נזקי העישון והשפעותיו על הסביבה? אז זהו, שלא הכל. מומלץ להפנים

מאת: מערכת zap doctors

"העישון מזיק לבריאות" כבר מזמן הפך למטבע לשון מוכר ונכון. אולם לא רבים מודעים לחוסר הדיוק בקיומן של אקסיומות שונות ומשונות בנושא. לצורך כך מיקדנו מספר שאלות ותשובות עם נתונים מפתיעים במיוחד.

מהו שיעור המעשנים בקרב האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל?

נתונים מתוך דו"ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל לשנת 2003 - 2004 מראים כי 23.8% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מעשנים. שיעור המעשנים בקרב הגברים הוא כ-32%, ואילו בקרב הנשים הוא כ-18%. בעבר, שיעורי העישון בישראל היו גבוהים יותר. אחוז המעשנים הגבוה ביותר, 45%, נצפה בישראל בשנים 1973-1974, בשנת 1980 37% ובשנת 1992 היו 31% מעשנים. הנתונים מצביעים על מגמת ירידה מתמשכת בשלושים השנים האחרונות באחוז המעשנים במדינת ישראל. בפברואר 2005 פורסם סקר של חברת טלסקר המצביע על שיעור המעשנים הנמוך ביותר, 23%.

לגבי בני נוער, ממצאי מחקר שערך ד"ר יוסי הראל בשנת 2002 מצביעים על ירידה בשיעור הצעירים המעשנים בין השנים 1998 ו-2002, 10.5% לעומת 8.2%, בהתאמה. כמו כן, נמצאה ירידה בשיעור הצעירים שהתנסו אי פעם בעישון סיגריות, בין שנת 1998 לשנת 2002, 28% לעומת 34%, בהתאמה.

נזקי העישון

- האם יש הוכחות ברורות לכך שהעישון מזיק לבריאות?

מוזר ששאלה זו עדיין נשאלת, למרות שפע המידע המחקרי הקיים בנושא. לאכזבתם של מעשנים מובהקים, שהיו רוצים אולי לשמוע את ההיפך, מזה 40 שנה אין כל ספק בדבר הנזק הכבד שמסב העישון לבריאותם של גברים, נשים ובני נוער בכל הגילים. עישון הינו גורם המוות מספר 1 הניתן למניעה!

- מהי הסכנה העיקרית הנגרמת עקב עישון טבק?

העישון עלול לגרום למוות בטרם עת, למחלות סרטן שונות, הגורמות לנזק גופני חמור, ולירידה באיכות החיים של המעשן. לעיתים הנזק הגופני אינו ניתן לתיקון.

- האם נמצא במחקר קשר בין עישון לסרטן הריאה?

לפי נתונים סטטיסטיים מצטברים, הנאספים בשקידה מזה עשרות שנים במדינות רבות בעולם, שיעור התמותה מסרטן ריאה, בקרב המעשנים גדול פי עשרה עד עשרים מאשר אצל לא מעשנים. למעשה, למעלה מ-85% מכלל מקרי סרטן הריאה בגברים בישראל מופיעים אצל מעשנים, ולמעלה מ-50% ממקרי סרטן הריאה מופיעים אצל מעשנות.

קיימת הערכה, שהסיכון של נשים שאינן מעשנות וחיות עם גברים מעשנים, גדול ב-25% לחלות בסרטן ריאה, בהשוואה לנשים שאינן חיות עם גברים מעשנים. במרוצת 50 השנים האחרונות עלתה בצורה דרמטית שכיחות מחלה זו, וכיום היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בארצות המערב, והממיתה ביותר בישראל.

- אילו מחלות נוספות קשורות עם עישון מוצרי טבק?

מלבד סרטן הריאה, קשור עישון מוצרי הטבק לסוגי סרטן אחרים: סרטן הלוע, הגרון וחלל הפה, הושט, שלפוחית השתן, הכליה, הלבלב וצוואר הרחם. בנוסף לכך, מסתכנים המעשנים פי שניים ויותר מהלא מעשנים בפיתוח מחלות לב כליליות, מחלות של כלי-דם, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי.

המעשנים הם גם בעלי סיכויים גדולים יותר לפתח מחלות ריאה ודרכי הנשימה, שאינן גורמות למוות, כמו סרטן הריאה, אך פוגעות באיכות החיים של המעשן, ועלולות לגרום לנכויות קשות. שיעורי התמותה מסרטן בדרכי הנשימה העליות, בשפתיים, בלשון ובפה גדולים אצל מעשני סיגריות פי 10 ויותר מאשר אצל הלאמעשנים.

מחלות אחרות הקשורות לעישון: סיכון גדול יותר לאימפוטנציה (אין-אונות), בהשוואה ללא מעשנים. הוכח כי העישון והסיבוכים הנובעים ממנו משפיעים לרעה על החולים בכיב קיבה ומקשים על ריפויו. שיעור התמותה בקרב החולים במחלה זו גדול אצל המעשנים פי 2.9 מאשר אצל הלא מעשנים. כמו כן, על פי מחקרים רפואיים שנעשו הוכח, כי סיגריות גורמות להתמכרות, פוגעות בכושרך הגופני ומזרזות את הזדקנות עור הפנים.

- מהם נתוני התמותה והתחלואה כתוצאה מנזקי העישון בישראל?

על פי הערכות משרד הבריאות, כ-10,000 בני אדם מתים בישראל מדי שנה כתוצאה מנזקי עישון: כ-8,500 איש בעקבות עישון פעיל וכ-1,500 איש כתוצאה מעישון סביל (פסיבי). גורם זה אחראי ליותר מקרי מוות מאשר אלו הנגרמים מתאונות דרכים, פעולות איבה ואיידס גם יחד.

- האם מספר הסיגריות הנצרכות ליום ומשך העישון משפיעים על סיכויי ההיפגעות מסרטן הריאה?

בהחלט. הסיכון לחלות בסרטן הריאה גובר במקביל לריבוי שנות העישון ומספר הסיגריות הנצרכות. כל סוג המעשנים לוקים בסרטן הריאה יותר מהלא-מעשנים, פער זה הולך וגדל עד כי אצל המעשנים הכבדים, הצורכים 40 או יותר סיגריות ליום, הסיכון לחלות בסרטן הריאה גדל פי 20 מאשר אצל הלא-מעשנים.

- האם עישון ללא שאיפת העשן לריאות מזיק באותה מידה?

עישון ללא שאיפת העשן מזיק באותה המידה כעישון בו נשאף העשן לריאות. מעבר לכך, באופן עישון ללא שאיפת העשן לריאות הניקוטין נספג בפה, בשפתיים ובלשון ורב המעשנים שואפים לריאותיהם חלק מהעשן אפילו מבלי להרגיש בכך. לכן, רמת הסיכון לסרטן, כמו גם נזקי העישון למעשן הסביל, נותרים בעינם.

- האם סיגריות דלות ניקוטין, שנקראו בעבר "לייט", מסוכנות פחות מסיגריות "רגילות"?

סיגריות אלו פוגעות בבריאותו של המעשן באותה מידה כמו סיגריות אחרות, רגילות, וייתכן שאף יותר מהן. השימוש במונח סיגריות "לייט" הוא תרמית של יצרניות הטבק, כחלק משיטות השיווק המתוחכמות שלהן, שמטרתן מתן לגיטימציה להמשך עישון של מעשנים ותיקים, וגיוס מעשנים חדשים.

יצרניות הטבק בחרו במונח סיגריות "לייט" כדי לתאר סיגריות המכילות פחות ניקוטין, החומר הגורם התמכרות לסיגריה, ולכן אמורות להיות מסוכנות פחות למעשן. העובדה שסיגריות אלו מכילות פחות ניקוטין בהשוואה לסיגריות אחרות, גורמת למעשן לשאוף לריאותיו עשן רב יותר ו"להחזיקו" בריאותיו זמן רב יותר, כדי להשלים את כמות הניקוטין לה גופו זקוק. כפועל יוצא מהשינוי באופן העישון, המעשן סופג למעשה לריאותיו, בנוסף, כמויות גדולות יותר מ-4,000 הרעלים האחרים בסיגריה, בהם כ-43 חומרים מסרטנים.

יצרניות הטבק מטעות את ציבור המעשנים בדרך נוספת: כדי לדעת מהי כמות הניקוטין הקיימת בכל סיגריה, עושים שימוש ב"מכונת עישון", אליה מכניסים את הסיגריה, ובודקים את כמות הניקוטין והזפת הנפלטת ממנה. במחקר שנעשה בארה"ב, נמצא שחברות הטבק יצרו חורים מיקרוסקופיים בפילטר הסיגריה, שתפקידם להכניס אויר לסיגריה, ובכך להפוך את תרכובת החומרים לדלילה יותר. במציאות, המעשן אוחז בסיגריה בשתי אצבעותיו ולמעשה סותם חורים מיקרוסקופיים אלה. לכן, למעשה, העשן הנשאף לריאותיו של המעשן מרוכז יותר ומסוכן יותר, לעומת העשן הנבדק ב"מכונת העישון". נשאלת השאלה האם במצב בו המעשן אינו מניח את אצבעותיו על החורים המיקרוסקופיים וסותם אותם, סיגריות אלו בטוחות יותר? מסתבר שלא. כשהחורים המיקרוסקופיים פתוחים, הם יוצרים בסיגריות מערבולות אוויר אשר יוצרות תרכובת רעילה לא פחות מאשר בסיגריה רגילה.

האגודה למלחמה בסרטן ראתה הטעייה נוספת הכרוכה בשימוש במונח סיגריות "לייט", הטמונה בעובדה שציבור המעשנים נוטה להאמין כי ניתן לעשן יותר סיגריות מסוג זה. כיוון שהן נתפסות כמזיקות פחות מסיגריות רגילות, מרשה לעצמו להעלות את מספר הסיגריות שהוא נוהג לעשן.

- האם סיכוייהם של מעשני מקטרת וסיגרים טובים יותר מבחינה זו?

מקובל לחשוב כי מעשני המקטרת והסיגרים מסתכנים פחות במחלות הקשורות לעישון, אולם מתברר כין אין זה נכון כלל וכלל. מעשני סיגרים וסיגריות מסתכנים במידה רבה בתחלואה במחלת הסרטן בפה (שפתיים, חניכיים, לשון), בגרון ובוושט, בהשוואה ללא מעשנים.

מעשני סיגרים שאינם שואפים עשן לריאות מסתכנים פי 8.5 יותר בהשוואה ללא מעשנים בסיכוי לחלות בסוגי סרטן בפה, ויותר מפי 10 לחלות בסרטן בגרון. סיכון זה גדל במידה רבה כאשר מעשני הסיגר/המקטרת שואפים את העשן לריאות. מעשני סיגרים מסתכנים יותר בסיכוי לחלות בסרטן ריאה, סרטן גרון, מחלות לב ומחלות ריאה בהשוואה ללא מעשנים, ורק מעט פחות בהשוואה למעשני סיגריות.

כאמור, ההבדל בין מעשני סיגרים ומקטרות למעשני סיגריות נובע מכך שלרוב אינם שואפים את העשן לריאות, אולם יש לציין שהסיכון לחלות בסרטן ריאות כתוצאה מעישון של 5 סיגרים ליום, דומה לסיכון בעישון של 20 סיגריות ליום.

- האם עישון מריחואנה עלול לגרום לסרטן במידה שווה לעישון סיגריות?

מחקרים מצאו שבעשן סיגריות המריחואנה קיימים חומרים מסרטנים, בדומה לחומרים שבעשן הטבק. הוכח כי חומרים אלה עלולים לגרום לסרטן הריאה, ולמחלות באזור הראש והצוואר (סרטן הגרון, סרטן הלוע, סרטן חלל הפה, סרטן הוושט, סרטן חלל האף, סרטן קנה הנשימה, סרטן הצוואר).

לדוגמא: הסיכון לחלות בסרטן הצוואר והראש בקרב אלה שעשנו סיגרית מריחואנה מדי יום, אך לא עישנו סיגריות רגילות, היה גדול פי 2.1 בממוצע מהסיכון של אלה שמעולם לא עישנו מריחואנה. סיכון גדל עשרות מונים, במידה והאדם מעשן סיגריות טבק ובנוסף להן גם מריחואנה.

העישון הסביל (פאסיבי)

- מהם נזקי העישון הפסיבי?

עשן הסיגריה מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ-43 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הפסיבי, ובכך גורם לאותם נזקים בריאותיים כשל נזקי העישון האקטיבי. מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה ב-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים.

מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל מעשנים פסיביים. מחקר חדש שנערך בבתי חולים בלונדון ותוצאותיו נודעו ביוני 2004, קובע כי הסכנה ללקות במחלות לב ועורקים כתוצאה מעישון פסיבי אף כפולה ומוערכת ב- 50%-60%. נדרשים מחקרים נוספים וארוכי טווח על מנת לקבוע את האחוז המדוייק. עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול, ולכן מסוכן פי כמה לחולי סרטן.

- מהם העובדות הקיימות על עישון פסיבי?

מדי שנה מתים בישראל כ-1,500 איש כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי, הגורם למחלות כמו סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב, סרטן צוואר הרחם וכן מחלות לב, שבץ מוחי, מוות פתאומי ועוד.

- כיצד משפיע העישון על ילדים שגרים בבית שמעשנים בו?

במיוחד סובלים מעישון סביל ילדים שהוריהם מעשנים בבית. ילדים אלה מפתחים לעתים קרובות גירוי בעיניים, באף ובגרון. הסיכון לחלות במחלות דרכי הנשימה, אסטמה ודלקות אוזניים גבוה יותר אצלם מאשר אצל ילדים שלא חשופים לעישון סביל. אצל ילדים החשופים לעישון סביל קיימת נטייה תכופה יותר להצטננויות ושיעול, שיעור גבוה יותר של אשפוזים, והפסד ימי לימודים - בהשוואה לילדים שהוריהם אינם מעשנים בבית. קבוצה נוספת הנפגעת מעישון סביל הינה עוברים ותינוקות.

- מדוע מסוכן העישון לעובר ולתהליך ההיריון?

כיום, אין ספק בדבר ההשפעות המסוכנות של עישון אם, וכן עישון האב בנוכחות בת זוגו ההרה, בתקופת היריון. נמצא קשר ברור בין עישון סיגריות לשיעור מוגבר של סיבוכי היריון וביניהם שליית פתח והיפרדות שלייה. נמצא כי חמש דקות מרגע התחלת פעולת העישון של האם פוחתות תנועות הנשימה של העובר, ומשערים כי זוהי אחת הסיבות לכך שעוברים לאמהות מעשנות סובלים לעתים מפיגור בגדילה התוך-רחמית, וסיכון ללידה מוקדמת. כמו כן קיים סיכון מוגבר ללידת עובר מת.

ביום א' יתפרסם חלק ב' של הכתבה על גמילה מעישון

בואו לדבר על זה בפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום