טיפול בעצירות: הגרסא הסינית

(0)
לדרג

רבים מאיתנו סובלים מעצירות. מסתבר שיש דרכים אלטרנטיביות לטיפול בבעיה. עוד בדוקטורס: הורים לילדים מעדיפים חלופות לאנטיביוטיקה

מאת: מערכת zap doctors

הרפואה הסינית רואה בבעיית העצירות סיבה מאוד מהותית להתהוותן של מחלות ובעיות רבות, בכל גיל. מערכת העיכול עשירה מאד בחיידקים ופטריות אשר תפקידם הוא לסייע בעבודת העיכול. הרמה הקבועה של חיידקי המעיים מאד חשובה, וכאשר חלה הפרה ברמה זו, כמו לאחר טיפול אנטיביוטי או אחרי שלשולים מכל סיבה שהיא, נגרם סבל לפעולת המעיים.

מדוע אם כן מתפתחת עצירות ובמיוחד עצירות כרונית? רבים מבני הגיל השלישי לוקים בעצירות כרונית מסיבות שונות. הסיבה השכיחה ביותר נובעת על רקע שימוש יתר במשלשלים לאורך שנים. השרירים הטבעתיים של המעיים כמעט ולא מתכווצים בצורה עצמית וצריך לתמוך בהם תרופתית. אצל רבים אחרים, התזונה דלת תאית ובהיעדר שארית, פעולת המעיים מופחתת באופן טבעי.

לא מעטים מבני הגיל השלישי נטלו אנטיביוטיקה לאורך שנים ארוכות, ונוצר שיווי משקל לא טבעי בין החיידקים והפטריות, ולכן כל עבודת העיכול לקויה ומכאן הדרך להתפתחות עצירות קצרה. אנשים לא מעטים נוטלים מינים שונים של תרופות, אשר משפיעות בדרך זו או אחרת על השרירים, ולכן השרירים הטבעתיים של המערכת לא פועלים כיאות.

לתרופות אחרות השפעה על משק המלחים בגוף, ומכאן הירידה ביכולת השרירית. תרופות אחרות משפיעות על יכולת החמצון התוך תאית ומכאן יותר חולשת שרירים. היכולת ללעוס מזון בהרבה מקרים היא בעייתית יותר בגיל המבוגר ואז עבודת העיכול קשה יותר. גם מרכיבי המזון אצל המבוגרים הם בעיתיים, כי לא תמיד יש למבוגרים כוח להכין לעצמם מזון מתאים וקל לעיכול והם מסתפקים במזון מהיר להכנה, שאינו בהכרח בריא למערכת העיכול.

כדי להבין כיצד מאבחנים ומטפלים בעצירות, עלינו להכיר את המונחים הבסיסיים של קור וחום. במצב של חום האדם מרגיש שחם לו יותר מהרגיל והוא גם נוטה יותר להזיע. לעומת זאת, תחושת הקור גם היא פנימית ולא בהכרח מלווה בירידת חום הגוף. מה שמאפיין מצב זה שאנו חשים בקור הפנימי ואנו נוטים ללבוש יותר בגדים או להתכסות יותר בלילה. אנו חשים את הקור, למרות שהטמפרטורה בחוץ לא תמיד מצדיקה תחושה זו.

המענה של הרפואה הסינית

מכאן אנו נגיע לפילוסופיה הסינית. אנו מכירים בעצירות שעל רקע חום פנימי רב מדי. מה שקורה בגוף זה שעודף החום מאדה את הנוזלים ובכך גורם לצואה להתייבש, עד לכדי חוסר תנועה כמעט במעיים. יש מצב בו חסרה לחלוחית בצואה וללא קשר לעודף חום. המצב הבעייתי הבא הוא מצב של קור עודף במערכת העיכול.

הקור מטבעו גורם לקיפאון ולחוסר תגובה ומכאן הוא יכול לגרום לעצירות. המאפיין אנשים אלו, שמזונות קרים לא טובים להם והם סובלים מאכילת מזונות או שתיית משקאות קרים. מאידך, ישנם אחרים אשר אוכלים מזונות קרים או שותים שתייה קרה על הבוקר. אצל אנשים אלו מתפתח גירוי של מערכת העיכול ואזי יציאה רכה ומערכת העיכול סובלת מנזק משני של גירוי קור.

כיצד הרפואה הסינית מתמודדת עם הבעיה הזו של העצירות? הטיפול המומלץ הוא צמחי מרפא אותם ניתן ליטול בכמוסות או בצורת תה. בכל מקרה התרופה הצמחית נלקחת שלוש פעמים ביום. ההשפעה לרוב טובה מאד ומהירה יחסית ומרבית הסובלים מהתופעה של העצירות נהנים מהטיפול במידה ניכרת. הצמחים מפנים חום ומכניסים לחלוחית במקרים הנחוצים. מאידך, עודף קור וחוסר תנועתיות המעיים מטופלת בחימום המעיים ובהגברת התנועתיות של המעיים.

בגישה הסינית אנו לא מדברים על חיידקים או פטריות, אלא על גורמים המוכרים יותר כחום, קור, לחות ויובש. הדיקור במקרים הללו הוא בהרבה פחות יעיל בהשוואה לטיפול בצמחים. בה בעת מנסים לטפל בעוד בעיות נוספות אחרות מהן סובל האדם, ולכן מדובר ברפואה הרבה יותר שלמה ומורכבת בהשוואה למתן משלשלים לעצירות כפי שמקובל ברפואה הרגילה.

מדוע אם כן לא נפוץ יותר לטפל ברפואה הסינית באנשים הסובלים מעצירות? ראשית, האנשים לא מכירים ברפואה הסינית כמקור יעיל לטיפול בעצירות. שנית, נוח מאד ליטול כדור משלשל, שמן או סוכרים מרוכזים ולהשיג יציאה כלשהי, לעומת נטילת תרופות סיניות שלוש פעמים ביום. שלישית, התרופות הסיניות עולות כסף ישיר לאדם כולל הבדיקה אצל הרופא המטפל, וזה הרבה יותר יקר בתחילה ממה שעולה להם בקופ"ח. רביעית, הרופאים הרגילים לא מפנים לטיפול סיני וחלק לא מבוטל מציבור המבוגרים לא מודע די לרפואה הסינית ולכן גם לא סומך עליה.

המאמר נכתב על ידי פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול, בפורום תזונה טבעית ובפורום רפואה משלימה.

סקר: מרבית ההורים מעדיפים אלטרנטיבה לאנטיביוטיקה

האפקט התקשורתי שוב הוכיח את עצמו; בעקבות הסדרה הדוקומנטרית שהוצגה בערוץ 2, והעלתה לדיון את סוגיית השימוש המופרז באנטיביוטיקה בישראל, ערך פורטל mamy סקר מדגמי.

בסקר נשאלו 344 הורים לילדים: באיזה מצבים אתם משתמשים באנטיביוטיקה. ממצאי הסקר הראו כי 59% מהנשאלים לא רואים באנטיביוטיקה אופציית טיפול מועדפת, בחלוקה של: 53.5% ישתמשו באנטיביוטיקה רק לאחר שבדקו אלטרנטיבות טיפוליות אחרות, ולא מצאו פתרון, ו-5.5% לא ישתמשו באנטיביוטיקה בשום אופן.

41% מהנשאלים משתמשים באנטיביוטיקה ללא התניה, בחלוקה של 37.5% בהוראת רופא בלבד, ו-3.5% משתמשים באנטיביוטיקה גם ללא הוראת רופא.

לעיון בסקר לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום עצירות - אבחון וטיפול, בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה ובפורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום