נאבקים בלחץ

(0)
לדרג

מה סטרס (לחץ)? אילו סוגי לחץ ישנם ומה גורמיו? סטרס מנקודת מבט סינית דרך מקורית לטיפול

מאת: עמרי כהן והגר טופוריק, "תמורות"

בעולם המערבי בכלל ובארצנו בפרט, הופך נושא הלחץ (סטרס) לאחד הנושאים החשובים והמדאיגים ביותר בשנים האחרונות. פיגועים, אינתיפאדה, מיתון, אבטלה, חוסר וודאות כלכלית ואישית, יחד עם אווירת האלימות בחברה, במשפחה, בכבישים ובבתי הספר יוצרים רמת סטרס כמעט בלתי נסבלת.

עד לשנים האחרונות נהגו להתייחס לסטרס כאל מטרד חולף, מצב של מתח, עייפות, לחץ בראש או אי שקט פנימי. רבים ראו בסטרס תופעת לוואי הכרחית של הצלחה חברתית - כלכלית או כתסמונת מנהלים בחברות עסקיות. נושא הסטרס החל לעורר עניין ציבורי ומחקרי רק כאשר התברר כי הנזק שהלחץ גורם לכל מערכות הגוף והנפש אדיר וקטלני. חוקרי לחץ קבעו כי לחץ הוא כמו רעל המטפטף לאט-לאט בתוך גופינו וגורם לו לנזקים קשים עד מוות, מבלי שנשים לב.

מהו סטרס?

אחת ההגדרות הקיימות לסטרס והמתארת את המתרחש בגוף האדם בזמן סטרס היא: ´מצב שבו אדם נתקל בדרישות סביבתיות המאיימות על יכולתו לעמוד בהן ולהתמודד איתן, והמחייבות אותו לשנות את חשיבתו או התנהגותו´.

למעשה, במצב סטרס הגוף מגיב באופן פיזי ו/או מנטלי ו/או רגשי, כתוצאה מיציאת הגוף מהאיזון הטבעי (הפרת ההומאוסטאזיס). הגדרה זו משמשת אותנו להבנת תופעות גופניות ונפשיות המתרחשות בזמן לחץ הנובע מאיום פיזי וקיומי והמוביל לסימנים של חרדה, פחד ואימה כגון: רעידות, הזעה, בכי, פה יבש, כאב, עצבנות ועוד.

חשוב לציין, כי קיים גם לחץ חיובי הקשור בשמחה גדולה או התרגשות. ד´ר הנס סלייה מבחין בין ´לחץ רע´, המתאר מצוקה, ל´לחץ טוב´, המשמש תבלין לחיים.

ניתן להבחין בשני סוגים עיקריים של סטרס:
----------------------------------------------------------

סטרס חריף (אקוטי), מצב לחץ קיצוני = נגרם עקב חשיפה לאירוע טראומטי קיצוני (כמו תגובה לתרחיש קרב, אסון טבע, פיגוע חבלני וכו´), המעצים באופן משמעותי את התגובות הרגשיות, הנפשיות והפזיולוגיות של החווה אותם.

סטרס רציף וקבוע (כרוני) = סטרס המתקיים לאורך זמן (מתמשך) ומאיים פיזית ו/או ריגשית ו/או נפשית, מורכב יותר ממצבי חיים ידועים ונפוצים. בסופו של דבר סטרס כרוני מחליש את הגנות הגוף ומותיר אותו חשוף למחלות ובעיות פיזיות, אמוציונליות ופסיכולוגיות.

מקובל לסווג את התגובות ללחץ לארבעה סוגים עיקריים:
---------------------------------------------------------------------------

שינויים גופניים, כגון: עליית לחץ דם, הולם לב, נשימה מואצת, התחממות הגוף, הסמקה או חיוורון.

תגובות רגשיות, כגון: פחד, חרדה, כעס, אשמה, אובדן עניין בעצמך (מראה אישי) ו/או בסביבה.

תגובות התנהגותיות, כגון: מתח שרירים, רעדה, תוקפנות, עצבנות, בכי.

שינויים בחשיבה, כגון: בלבול, עיוותים בתפיסה, קושי לקבל החלטות, שיפוט לקוי.

מהם גורמי לחץ?

אילו אירועים יוצרים סטרס גדול על גופנו ונפשינו? ניתן לחלק את גורמי הלחץ למספר קבוצות:

הגורמים החברתיים החוקרים ריי והולמס ניסו לבנות ´סולם לחץ´, המודד באופן אובייקטיבי את אירועי החיים השונים ביחס ללחץ. הם נתנו 100 נקודות (שכונו במחקר ´יחידות של תמורות חיים´) לאירוע הגורם ללחץ הרב ביותר על האדם עם התרחשותו. צירוף של 300 נקודות ויותר מסוכן מאד לאדם ועלול להתבטא במחלה חמורה ואפילו במוות. הנחקרים התבקשו לדרג שורה של מאורעות לפי מידת השינויים בחיים שהללו הצריכו. התוצאות הראו כי מות בן הזוג הוא האירוע ה´מלחיץ´ ביותר עבור האנשים ודירגו אותו ב- 100 נקודות.

הגורמים הפסיכולוגיים - אישיותיים - יכולת העמידה בלחצים מושפעת מהבשלות הנפשית והרגשית של האדם ונבנית על גורמים כגון בטחון עצמי, דימוי אישי חיובי, גמישות, ומערכות תמיכה חברתיות ומשפחתיות. תכונות, כגון: נוקשות, תלות, הכחשה ופסיביות מגבירות את הפיכתו של היחיד לקורבן הנסיבות. כל אלה קובעים את השפעת גורם הלחץ בחיי האדם ואת השפעתם של אירועי החיים השונים עליו. בנוסף, אלו המחזיקים בגישה הפסיכולוגית של סטרס בוחנים את הקשר בין האדם לסביבתו ומדגישים את האינטראקציה בין אופי האדם ובין טבעו של האירוע והסביבה כגורמים מרכזים המשפיעים על כוחו ומשאביו של האדם בהתמודדותו במצבי סטרס.

לעניין זה נציין כי מחלות הקשורות למצבי לחץ נקראות מחלות פסיכוסומטיות (פסיכה=נפש, סומה=גוף). אין זה אומר כי אלו מחלות ´מדומות´ כפי שנוטים לחשוב, אלא מחלות שבהן הגורם הביולוגי חובר יחד עם הגורמים הסביבתיים, החברתיים והפסיכולוגים בכדי לעורר או להחמיר מחלה אצל אדם.

הגורמים הפיזיולוגיים - ´גורמי מתח´ נפוצים בחיים המודרניים יכולים להיות כל דבר, החל מויכוח משפחתי, לחצים כלכליים, מגבלות זמן ובעיות בעבודה וכלה בגורמים כגון חשיפה לחום / קור, רעלנים סביבתיים, רעלנים הנוצרים ע´י מיקרואורגניזמים, חבלה גופנית או פציעה קשה. המתח מעורר מספר שינויים ביולוגיים, שבאופן קיבוצי ידועים בשם´תסמונת ההסתגלות הכללית´ (GAS).

טיפול בסטרס

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי, שיטות הרפיה ותגובת ההרפיה (כגון: פעילות גופנית, מדיטציה, צ´י קונג, דמיון מודרך ועוד), תמיכה בבלוטת יותרת הכליה (באמצעות שמירה על רמות אשלגן תקינות בגוף דרך אכילת מזונות עתירי אשלגן ודלי נתרן או נטילת תוספות של אבות מזון), וכן יש כאלו הנוטלים ´תרופות פלא´ להקלה ושחרור הסטרס, כגון: עישון, סמים, אלכוהול ותרופות הרגעה.
סטרס מנקודת מבט סינית

את המונח מתח (סטרס) לא תמצאו בספרות הסינית הקלאסית כתופעה שנובעת מסינדרום כזה או אחר, היא יותר שכיחה כפתולוגיה שתגרום לסינדרום להופיע. אך אין זה משנה אם לדוגמה המתח גרם לסטגנציה של צ´י הכבד או שמא הסטגנציה בכבד גרמה למתח, משום שברוב המקרים הטיפול וההתייחסות יהיו זהים.

השפעת המתח על השן
-------------------------------

הלב הוא המאחסן והשולט על השן. השן גר בדם שבתוך הלב ואחראי על תפקודים גבוהים, כגון: אינטליגנציה, זיכרון ודמיון. השן קשור לרצון לחיות חיים מלאים, ממצים ומרגשים. לשקט הנפשי השפעה מכרעת על בריאות הלב והשן, ומכאן שכדי שעולמנו הרגשינפשי יהיה מאוזן, הרמוני ובריא, עלינו לדאוג להזנה טובה של דם וצ´י ללב תוך שמירה על בריאותו וחיוניותו של כל אחד מהאיברים השונים (טחול, כבד, ריאות, כליות).

ניתן למיין את השפעת הסטרס על השן (כתוצאה או כגורם לסטרס) לשלושה סוגים עיקרים:

1. חוסמים את השן, מאופיינים על ידי חשיבה מבולבלת ואיטית ובמקרים קשים אובדן כושר החלטה ושיפוט נכון.

2. מסעירים את השן, מאופיינים על ידי עצבנות, אי שקט נפשי וחרדות.

3. מחלישים את שן, מאופיינים על ידי דיכאון, תשישות נפשית ומלנכוליות.

השפעת המתח על הצ´י
-------------------------------

השן הוא הצורה העליונה ביותר של צ´י, לכן ההשפעה הראשונה של המתח יהיה להוציא מאיזון את תנועותו וזרימתו של הצ'י, לגרום לחסר צ´י או לצ´י מתמרד. כל אחת משלוש הפתולוגיות הללו יכולות בסופו של דבר להוביל לסטגנציה של צ´י.

השפעת המתח על הדם
-------------------------------

השפעת המתח על הדם יותר משמעותית מהשפעתו על הצ´י, משום שהדם מהווה את הבסיס החומרי לנפש (משכנה של השן). הדם מקורב לנפש גם דרך מערכת היחסים שלו עם הלב והכבד. מתח יכול להשפיע על הדם בשלוש דרכים עיקריות: סטגנציה של דם, חסר של דם וחום בדם.

השפעת המתח על היין
------------------------------

השפעות המתח על היין כמעט זהות להשפעות המתח על הדם, אך נחשבות חמורות יותר. גם היין בדומה לדם משמש כעוגן ומשכן לשן ולנפש. המתח פוגע בעיקר ביין של הלב, הכבד, הכליות, הריאות והטחול. חסר היין מתחלק לשני סוגים, האחד מופיע עם חום מדומה (חום מחסר) והשני בלי אותו חום.

אסטרטגיה טיפולית בבעיות נפשיות ע´פ הרפואה הסינית
---------------------------------------------------------------------------

ישנם חמישה עקרונות כלליים לטיפול בבעיות נפשיות שעלולות להיגרם ע´י מתח או לגרום למתח:

הזנת הלב והשקטת השן: בעיקרון זה נשתמש במצבי חסר, חסר צ´י , דם או יין, שגורם לחולשת השן.

פיזור גורמים פתוגניים והשקטת השן: השימוש בעיקרון זה יעשה במקרים של עודף כמו סטגנציה של צ´י או דם, אש או אש+ליחה שגורמים לתקיעות והסערה של השן.

פיזור גורמים פתוגניים, הזנת הלב, והשקטת השן: בעיקרון טיפולי זה נשתמש למצבי חסר יין שמובילים לחום מדומה שמסעיר את השן.

סילוק ליחה, פתיחת המעברים והשקטת השן: בעקרון זה נשתמש במצבי ליחה או ליחה+אש שחוסמות את השן.

עיגון והרגעת השן: בעיקרון זה משתמשים במצבים קיצונים של צ´י ´עולה´ הגורם למצב של שן סוער מאד.

מאמר זה מהווה תקציר של עבודה רחבה ומפורטת המתרכזת בנושא הסטרס, גם מנקודת מבט מערבית (פזיולוגית ופסיכולוגית) וגם מנקודת מבט סינית. בעבודה אנו חוקרים את מושג הסטרס, הגורמים והתסמינים לסטרס, הגישות השונות לטיפול בסטרס וכיצד הטיפול בשיאצו מסייע ומקל על המטופלים הנמצאים תחת סטרס.

לעיון מעמיק יותר בנושא - לחצו כאן

לקריאה באתר תמורות לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ, בפורום פסיכיאטריה ובפורום פסיכולוגיה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום