מעקב גורלי

(0)
לדרג

בדיקת מיפוי למעקב אחר התפשטות סרטן בלוטת התריס מתאפשרת באמצעות תירוג'ן. אולם התרופה אינה נכללת בסל הבריאות

מעקב גורלי

ראשית, נתונים עובדתיים: בישראל למעלה מ-3,000 חולים בסרטן בלוטת התריס. בכל שנה מתגלים כ-500 חולים חדשים, רובם נשים בשנות ה-30 לחייהן.

הבעיה
---------

75% ממקרי המוות הקשורים בסרטן בלוטת התריס מתרחשים אצל חולים שאובחנו וטופלו, אך הסרטן חזר והתפשט בגופם. חולים אלו לא ביצעו מעקב עקב חשש מתופעות לוואי. התרופה, תירוג'ן, המאפשרת את קיום בדיקת המעקב, עולה 6,500 שקל. חולים רבים אינם יכולים לממן זאת ופוסחים על ביצוע המעקב או לחלופין סובלים מתופעות לוואי קשות.

התרופה מאושרת ע"י משרד הבריאות ואינה נכללת בסל. כיום אין חלופות טיפוליות לבעיה זו בסל הבריאות ומחוצה לו.

על חולי סרטן בלוטת התריס לעבור בדיקה תקופתית בכדי לוודא שלא נשארו שאריות של רקמות ממאירות ושאין חזרה של הגידול. בשביל הבדיקה, צריך להפסיק את הטיפול ההורמונלי לתקופה של 4-6 שבועות. אולם, הפסקת נטילת ההורמון גורמת לתופעות לוואי קשות. ישנה תרופה המאושרת על ידי משרד הבריאות שמאפשרת את ביצוע המעקב ללא הפסקת נטילת ההורמון ומבלי לסבול מתופעות הלוואי.

הורמונים כל החיים
------------------------

חולים שאובחן אצלם סרטן בבלוטת התירואיד עוברים כריתה כירורגית של הבלוטה, וכן טיפול ביוד רדיואקטיבי לסילוק כל הרקמות הממאירות ושארית הבלוטה. לאחר הטיפול על החולים לקחת במשך כל חייהם הורמון תירואיד (תירוקסין) מלאכותי חלופי כדי לאזן את התפקוד האנדוקריני, וכן בכדי לדכא את רמות הורמון התירואיד (TSH- Tyroid Stimulating Hormone) שנוכחותו ממריצה את הגידול הסרטני.

על בדיקת המעקב
--------------------------

לאחר האבחון והטיפול הראשוני, על החולים לבצע מעקב בכדי לוודא שלא נותרו שאריות של רקמות ממאירות ושאין חזרה של הגידול. המעקב נעשה על ידי מיפוי רדיואקטיבי כל גופי. על מנת להשיג תוצאות מהימנות ומדויקות בבדיקה על החולה להפסיק את הורמון התירואיד במשך 4 עד 6 שבועות. הפסקת מתן הורמון התירואיד גורמת למצב של תת-פעילות (היפותירואידיזם), מצב המאופיין בעייפות רבה, בלבול, דיכאון, עליה במשקל, חוסר סבילות לקור, רגישות לכאב, יובש בעור, צרידות וירידה בדופק, עד כדי חוסר תפקוד מושלם. זה יכול להימשך שבועות ולעיתים חודשים עד שהמטופל חש טוב יותר, אפילו לאחר החזרה לטיפול עם הורמון התירואיד. בגלל הקושי הזה חלק מן החולים אינם יכולים לעמוד בהפסקת הטיפול ההורמונלי ולכן מוותרים על המעקב.

הטיפול
---------

בישראל קיימת תרופה- תירוג'ן, המאפשרת מעקב קפדני של המחלה ללא הפסקת הורמון התירואיד והמשך שגרת החיים בקרב המטופלים ללא הסבל הכרוך בהפסקת הטיפול התרופתי. מדובר בגרסה של ההורמון האנושי THS המיוצר בשיטות המתקדמות של הנדסה גנטית על ידי חברת הביוטכנולוגיה GENZYME האמריקנית, וזהה לחלוטין לזה שבהורמון הטבעי המיוצר בגוף.

סיפורי חולים

אפריים קרני, 51, נשוי, אב לחמישה, טכנאי שידור בגלי צה"ל, חלה בסרטן בלוטת התריס לפני 5 שנים.

בשלב הראשון בוצעה כריתת הבלוטה ובשלב השני החל אפריים ליטול הורמון (תירוקסין) המאזן את הגוף ומאפשר המשך חיים תקין. מספר חודשים לאחר מכן נאלץ לבצע בדיקת מיפוי בכדי לוודא שלא נשארו שאריות של רקמות ממאירות בגופו ושאין חזרה של הגידול.

אפריים מספר: "כשהפסקתי לקחת את ההורמון הפכתי לסמרטוט. הגעתי למצב שלא יכולתי כמעט ללכת, אי אפשר להתקלח, לבשל או לעמוד יותר מחצי דקה. החולשה הזאת נוראה ונמשכת כחודש ימים. אחרי הבדיקה חזרתי לקחת את ההורמון ולקח שבוע בערך לחזור לתפקוד רגיל".

היום אחרי 4 שנים צריך אפריים לבצע בדיקת מיפוי חוזרת. "אין סיכוי שאני מעמיד את עצמי שוב באותו מצב", מסביר אפריים. "המצב האבסורדי הוא שיש זריקה המאפשרת תוך 24 שעות לבצע בדיקת מיפוי ללא הפסקת ההורמון וללא תופעות לוואי". כאמור התרופה עולה 6,500 ש', אך אפריים אינו יכול לממן את התרופה. אפריים הודיע כי לא יבצע את בדיקת המעקב הדרושה בימים אלו עקב אי הספקת התרופה.

עליזה חכמון, 44, נשואה ואם לשנים, פקידה במשרד האוצר, חלתה בסרטן בלוטת בתריס לפני 4 שנים.

בגיל 39 גילתה עליזה שהיא במצב מתקדם של סרטן בלוטת התריס. לאחר אבחון הגוש בוצעה כריתת הבלוטה ועליזה החלה לקחת הורמון (התרוקסין) המאזן את הגוף ומאפשר המשך חיים תקין. בגלל מצבה המתקדם הוחלט על טיפול רדיו-אקטיבי. בכדי להתחיל את הטיפול הרדיו-אקטיבי נאלצה עליזה להפסיק את נטילת ההורמון לתקופה של חודש ימים. משמעות הפסקת ההורמון היא חולשה נוראית, הפסקת עבודה ותלות מוחלטת באחרים.

עליזה מספרת: "בזמן שלא לקחתי את הכדורים התחילו בעיות זיכרון. לא זכרתי דברים מאוד פשוטים כמו לסגור את הדלת כשאני יוצאת מהבית ולכבות את הגז לאחר בישול, מהר מאוד פעולות פשוטות כמו לבשל ולשטוף כלים כלל אינן אפשריות".

בכדי לקבל את הטיפול הרדיו-אקטיבי או לבצע את בדיקת המיפוי צריך להפוך למוגבל ולסבול מאוד במשך חודש או לחליפין לקבל זריקה אחת ולהמשיך בשגרת החיים. עליזה שמעה במקרה על התירוג'ן וההבדל שיכול להיות בסבלה. חברים מהעבודה התגייסו למענה ותרמו את הכסף לזריקה, מה יקרה בפעם הבאה שתידרש לטיפול או בדיקה?

בואו לדבר על זה בפורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום