דלקת ריאות בגישה הנטורופתית - טיפול ומניעה

(3)
לדרג

כל הדרכים למניעה וטיפול בדלקת ריאות. החל מטיפול תזונתי תומך, המשך בתוספי מזון וכלה בצמחי מרפא. וכן דרכים לניקוז מערכת הנשימה

מאת: מערכת zap doctors
דלקת ריאות בגישה הנטורופתית - טיפול ומניעה

הגישה הנטורופתית לכלל המחלות הזיהומיות ככלל, ובדלקת ריאות בפרט, כוללת גירוי של מערכת החיסון באמצעות תזונה תומכת, ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא, תוספות ייחודיות וניקוז של מערכת הנשימה באמצעות תוספים, מכייחים, עיסויים, חימום מקומי ושיטות ניקוז. הריפוי יהיה בהתאם לסוג דלקת הריאות, ועל כן ראשית יש לאבחן את הגורם לדלקת.

הטיפול הנטורופתי מתאים לכל סוגי דלקות הריאות ומתמקד בחיזוקה של מערכת החיסון. במידה ואובחנה דלקת ריאות שמקורה חיידקי, המלצתו של הרופא המטפל תהיה לתת אנטיביוטיקה מתאימה ויינתן טיפול תומך ומחזק בגישה הנטורופתית. גישה זו כוללת גם תמיכה באמצעות פרוביוטיקה- מיקרואורגניזמים חיוביים המפחיתים את נזקיה של האנטיביוטיקה.

הטיפול הנטורופתי מתמקד בטיפול בגורם הבעיה, בד בבד עם מתן מענה סימפטומטי. הטיפול בגורם קשור להיחלשותה של מערכת החיסון וחוסר היכולת שלה להגן על הגוף מפני נגיפים, חיידקים, פרזיטים וכו'.

על כן נתמקד בחיזוקה של מערכת החיסון כמניעה וכטיפול באמצעות תזונה מחזקת ותומכת - עשירה בנוגדי חימצון, תוספי מזון מחזקי מערכת חיסון, צמחי מרפא אנטי ויראליים ואנטי חידקיים.

כמו כן, הנטורופתיה מכירה בסיבות נפשיות כגורם להתהוותן של מחלות לא מעטות, למשל היחלשותה של מערכת החיסון בעקבות מתחים ולחצים. דאגנות יתר היא גורם לשיעול, כעס מתמשך, תיסכול ועוד. מחלות כרוניות מפחיתות מהאנרגיה הפנימית המוכרת מהרפואה הסינית, הנקראת צ'י; ירידה באנרגיה חושפת את הריאות למזהמים, ודבר זה יכול להוביל להתפתחות של דלקת ריאות.

גירוי מערכת החיסון

א. טיפול תזונתי תומך:

המנעות ממאכלים מחוללי אלרגיה הידועים למטופל והידועים בכלל כגון: חלב ומוצריו,פירות הדר,חיטה וכ'ו.

אכילת מזון שרובו צמחוני. דגש על ירקות,קטניות מונבטות, דגנים מלאים (לא חיטה), דגי ים צפוני סלמון, בקלה, הליבוט, מקרל, טונה.

הפסקת מזונות יוצרי ליחה: מוצרי חלב, פירות הדר, בשר, בננות, בוטנים, במבה,פירות טרופיים.

הפסקת צריכת מתוקים, קפה, תה, אלכוהול, עישון.

שתיית מיצי ירקות מדוללים, מרקי שורש ותה צמחים.

שימוש בתבלינים שמחזקים את מערכת החיסון: שום, כורכום, ציפורן,קינמון, כוסברה.

להקפיד על אכילת ירקות לבנים היות ואלה מפזרים ליחה; למשל: לפת, בצל, שום, קולרבי, צנון. מרקים על בסיס ירקות אלה בתוספת שורשים ודגן יעזרו מאוד.

להמנע ממזון המכיל חומצה - סולניים (פלפלים, חצילים, עגבניות), פרי הדר.

מזונות מכייחים: משמש, אפרסמון, שזיף, פאפיה, גזר, דלעת, דבש, אננס, חרוב, אגוזי מלך, שמיר, ג'ינגר, אצות ים, וכל דבר ירוק שמכיל כלורופיל.

מזונות המחזקים את הריאות גם מבחינה אנרגטית :שום, בצל, כרישה,לפת.

מזונות מחזקים ויטליות: גזר, קולרבי, סלרי, פאפיה, אפרסק, דלעת, אורז מלא, שיבול שועל, בטטה.

כמו במחלות חום, כל זמן שיש חום - להשתדל שהתזונה תהיה קלה עד כמה שאפשר. אם החום הוא גבוה, יש להעדיף נוזלים בלבד, כגון מיצי פירות מדולליםו/או מרקים צחים של ירקות. אם החום נמוך ומתמשך, אפשר לעבור לסלטים של ירקות, דגנים מלאים ופירות.

ב. תוספי מזון:

ויטמין A 50,000-25,000 יחידות. מעודד תהליכי חיסון רבים ומחסור בו גורם לרגישות יתר למחלה ולהתפתחות של דלקת ריאות.

ויטמין C 500 מ"ג כל שעתיים. חיוני לתיפקוד מערכת החיסון ודיכוי דלקות. מחקרים מוכיחים שלמינונים גבוהים של ויטמין C יש השפעות חיוביות בטיפול בדלקת ריאות, אבל רק אם מתחילים לקחת ביום הראשון או השני של המחלה. אם נוטלים לאחר מכן, הוויטמין יעזור רק בהפחתת המחלה.

ויטמין E-1000-1500 יחידות ביום. חשוב להגנה על רקמות הריאה ומשפר ניצול החמצן.

ביופלבנואידים- 1 גר' ליום. חיזוק מערכת החיסון.

אבץ- מומלץ. אבץ למציצה כל שעתיים בתקופה האקוטית, לא יותר משבוע.

פרוביוטיקה. במקרה שהדלקת היא על רקע חיידקי ונוטלים אנטיביוטיקה, יש לקחת כדור פרוביוטי שעה לאחר כדור אנטיביוטי. בנוסף, בתום השימוש באנטיביוטיקה יש להמשיך לצרוך לפחות למשך שלושה שבועות.

ג. צמחי מרפא:

צמחי מרפא המומלצים לטיפול בדלקת ריאות הם הצמחים המכייחים, ששימשו לאורך דורות כאמצעי טיפול בדלקת סימפונות או בדלקת ריאות. הם מגבירים את כמות ההפרשות של הקרומים הנשימתיים הריריים, מפחיתים את צמיגותם ומעודדים את הוצאתם. רבים מהם גם בעלי פעילות אנטי חיידקית ואנטי נגיפית. הצמחים המכייחים מעודדים למעשה את ריפלקס השיעול.

המכייחים הנפוצים הם:

סוגי הלובליה ( Lobelia inflata,Lobelia urens ,Lobelia dortmanns); 25 גר' מסוג אחד.

שוש קירח Glycyrrhiza - 50 גר'. צמח יעיל במיוחד בזיהומים של דרכי הנשימה ובעל פעילות אנטי-דלקתית, פעילות מכייחת ופעילות מונעת גירוי.

Drosera rotundifolia,Farfara ועוד..

צמחי מרפא נוספים ומומלצים:
אכיניציאה- Echinacea angustifolia. בעת זיהום יש לעשות שימוש בצמח במשך חודש. הוא מחזק את מערכת החיסון ובעל יכולת אנטי-דלקתית.

חותם הזהב, טימין, זנגביל, פלפל חריף, חרדל, זעתר.

ניתן גם לשלב צמחי מרפא כחליטת תה מכייח עם טימין, סמבוק, שחור, Althea.

ניקוז מערכת הנשימה:

דלקת ריאות הנאדיות, הבונות את הריאות, נעשות לעיתים דלוקות ומתמלאות בריר ובמוגלה, ולכן יש לנקזן. ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:

עיסויים:

עיסוי שהולך במורד הסטרנום עם שמן נשא שקדים, זית ועם תוספת של אקליפטוס, נאולי, מיורן. העיסוי הוא של פתיחה.

עיסוי נוסף ניתן לעשות באמצעות קומפרס חרדל: יש לערבב חרדל (3:1) עם קמח, להוסיף מים עד שתיווצר עיסה, אח"כ לפרוס את העיסה על כותנה דקה ולהניח על החזה למשך 20 דקות. צריך להיזהר ולא להישאר עם הקומפרס יותר מדי זמן על מנת למנוע שלפוחית.

אפשר גם לשפשף את החזה והגב עם שמן זית וחומץ יחדיו.

חימום מקומי: ניתן לשים כרית חימום או בקבוק מים חמים על החזה ועל הגב למשך 30 דקות ביום.

ניקוז נוסף באמצעות שכיבה כשהחלק העליון של הגוף מחוץ למיטה. יש להישאר בתנוחה 5-15 דקות ולהשתדל להשתעל ולכייח לתוך קערה או כלי אחר המונח על הריצפה. טיפול זה צריך לבצע שלוש פעמים ביום.

סירופים מנקזים ומכייחים:

סירופ בצל ודבש. תרופת סבתא, שתמיד יעילה, היא תערובת של בצל ודבש; יש לשים 6 בצלים קצוצים בתוך מיכל להרתחת מים ולהוסיף חצי כף דבש, לבשל על אש קטנה במשך שעתיים ולסנן. יש לשתות במהלך היום - רצוי חם.

אפשרות נוספת היא לקחת בצל קצוץ דק או בפומפיה עם כף דבש. ניתן להוסיף גם שן שום אחת לחכות לפחות שעתיים עד שהדבש יספוג את תמציות הבצל והשום ולאכול כפית כל שעתיים במהלך היום.

ולסיכום המלצות כלליות:

יש להמנע ממזונות המגבירים את הליחה בגוף: חלב ומוצריו, בוטנים, במבה, בננות, קמח לבן, שמרים, מתוקים, משקאות מוגזים.

הגבלה של צריכת סוכרים פשוטים.

תוספי מזון: אבץ, ויטמין C, ויטמין A, ביופלבנואידים.

צמחי מרפא: אסטרגלוס, סמבוק שחור, חותם זהב, טימין.

שמנים אתריים: אקליפטוס, עץ התה, קורנית.

מזונות מומלצים: שום, זנגביל, חרדל, זעתר, לואיזה, אורגנו, פלפל אדום.

מרקחת של בצל ושום.

שתיה מרובה - בעיקר מים מינרלים, מיצי ירקות מדוללים, מרקים, תה צמחים.

מנוחה רבה (רצוי לשכב במיטה).

רפלקסולוגיה המתמקדת באזור איברי הנשימה.

עיסויים וחימום מקומי.

אם נוטלים אנטיביוטיקה בהוראת רופא, יש ליטול בנוסף פרוביוטיקה - שעה לאחר כל כדור אנטיביוטי. לאחר סיום האנטיביוטיקה יש להמשיך עם פרוביוטיקה לפחות למשך שלושה שבועות.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה, בפורום תזונה טבעית ובפורום נטורופתיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום