על הקשר בין מזון לאושר

(5)
לדרג

יכול להיות שהמפתח לאושר טמון בכלל בתזונה שלכם - במה לקצץ? במה להרבות? הדרך אל האושר

מאת: מרגלית שילה מנהלת הרפואה הטבעית בקופת חולים לאומית

לאנשים השרויים בדיכאון וסובלים מחרדות מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת קפאין. הקפאין מהווה איום על תפקוד המוח, ונמצא שהשילוב בינו לבין סוכר מזוקק (לבן) יכול אף להביא להחמרה של מצבי דיכאון.

תיאוריית הקשר

כשמצבי חרדה או דיכאון תוקפים אותנו, רובנו רצים אל המקרר מתוך רצון למצוא נחמה באוכל, ובעיקר במזון שעל טהרת הפחמימות וחלבונים. הבחירה דווקא בפחמימות אינה אקראית. מעבר למרכיב הרגשי הקיים באכילה, ישנו אלמנט נוסף, והוא: ההשפעה הכימית שיש למזון פחמימתי עלינו. מסתבר שפחמימות מעלות את רמת הסרוטונין במוח - החומר שאחראי ישירות למצב הרוח שלנו. חלבונים, לעומת זאת, מעלים את מפלס ויטמין ה-B שלנו, שגם הוא אחראי למצבי אופטימיות ונוגד דיכאון ושאר מרות שחורות. ואם לנסח זאת אחרת: ישנו קשר הדוק לא רק בין מה שאנחנו אוכלים למצב התחזוקה הפיזי של הגוף שלנו, אלא גם בין מה שאנחנו מכניסים לפה למצבנו הנפשי.

טעם החיים

המוח הוא האיבר הפעיל ביותר מבחינה מטבולית והוכח שיש קשר הדוק בין הפעילות הפיזיולוגית של המוח לבין התפקודים המנטליים והרגשיים שלנו. לפעילות הביוכימית של המוח, שקשורה בקשר הדוק למזונות שאנו צורכים, יש השלכות על התפקוד הפיזי והשפעה ניכרת על המצב הנפשי והפעילות הקוגניטיבית.

בדומה להפרעות אחרות, הדיכאון בא לידי ביטוי במרכיבים של המערכת התפקודית, אך המאפיין העיקרי הוא בתחום הרגש. לכן הדיכאון מתבטא בהפרעות במצב הרוח. בין סימניו הקליניים:
מצב רוח ירוד, תיאבון גרוע מלווה בירידה במשקל או תיאבון מוגבר המלווה בעלייה במשקל, יכולת נמוכה לחוש הנאה, אדישות ואפתיה לסביבה, תחושה של ריקנות וחוסר טעם עד כדי ייאוש, ביקורת עצמית ותחושה של אי שקט פנימי ומתח, שבמקרים רבים תתבטא בחרדה.

הביטוי הקוגניטיבי יכול להתבטא בירידה בזיכרון, קושי בקשב ובריכוז, איטיות בעיבוד מידע, הססנות בקבלת החלטות, עיוותים בתפיסת הסביבה, דימוי עצמי נמוך ומחשבות של אשמה ושל חרטה. כמו ברוב המחלות הכרוניות, הטיפול היעיל ביותר מחייב גישה הוליסטית, כוללת וקבועה, המתייחסת לגורמים תזונתיים, סביבתיים, חברתיים ופסיכולוגיים המעורבים במחלה.

לתזונה חשיבות רבה בתפקיד המוח בכלל ובמצבים התנהגותיים נפשיים בפרט. המוח הוא איבר המוביל בגוף מבחינת צריכת האנרגיה, ולכן הוא תלוי מאוד בגלוקוזה (סוכר בדם), שהיא מקור לאנרגיה. ירידה ברמות הסוכר בדם גורמת לשחרור של הורמונים ומגבירה מחדש את רמות הסוכר בדם, כמו אדרנלין, גלוקגון וכדומה. האדרנלין לדוגמה יוצר תופעות של תת-סוכר בדם, ואלה גורמות להזעה, לקצב לב מוגבר, לחרדה, לרעידה ולרעב. אם מדובר בשלב ההתחלתי של תת-סוכר, תופעות הלוואי יהיו מינוריות יותר ויכללו סחרחורת, כאב ראש, אי יציבות רגשית, קהות חשיבתית ומבוכה.

חשוב לציין כי אנו מזהים גורמים חשובים שניתן לשלוט בהם ובכך לסייע לאדם השרוי בדיכאון.
הצלחת הטיפול תלויה בקביעה מדויקת של הגורמים התורמים לדיכאון שבו נמצא האדם, והבאתו לידי איזון באמצעות טיפול המשלב בין הרפואה והתרופות הקונבנציונליות לרפואה המשלימה. יש בכוחם של הרפלקסולוגיה, הרפואה סינית או השיאצו, להשפיע על אורח חייו ובריאותו הנפשית של החולה. מרכיב נוסף שאפשר לשלב בטיפול הוא שיפור תזונתו של החולה בהתאם להמלצת הנטורופת.

האויבים הגדולים שלכם

רשימת המזונות והתוספים שרצוי לצרוך כדי להרגיש טוב עם עצמכם ארוכה למדי, ולכן נתחיל דווקא מהחומרים שכדאי להימנע מהם אלכוהול וקפאין.


אלכוהול
---------------
האלכוהול משפיע על הפעילות המוחית בכך שהוא מגביר את הפרשת ההורמונים מיותרת הכליה (בלוטת האדרנל), ובכך מפריע לפעילויות רבות במוח ופוגע במחזור השינה התקין. כמו כן, צריכת אלכוהול גורמת להתפתחות היפוגליקמיה (ירידה חדה ברמת הסוכר בדם) וזו מחריפה תופעות נפשיות ורגשיות. מלבד זאת, שתייה מרובה של אלכוהול גורמת לירידה בוויטמיני B1 ו- B6 וחומצה פולית החשובים לפעילות תקינה של מערכת העצבים.

קפאין
-----------
הקפאין הוא הסם הנפוץ ביותר בחברה שלנו ומצוי בקפה, בתה, בקוקה קולה ובמוצרים נוספים. הוא עשוי לגרום לחרדה כללית, לדיכאון, לעצבנות, ולדפיקות לב מהירות. לאנשים השרויים בדיכאון וסובלים מחרדות מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת קפאין. הקפאין מהווה איום על תפקוד המוח, ונמצא שהשילוב בינו לסוכר מזוקק (לבן) יכול אף להביא להחמרה של מצבי דיכאון.


החומרים שיעשו לכם טוב

כדי שנרגיש טוב עם עצמנו, המוח זקוק לשורה ארוכה של ספקים תזונתיים. מחסור באותם רכיבים יכול לגרום לדיכאון. לפניכם רשימה של עשרת המרכיבים התזונתיים המשפיעים יותר מכל על מדד מצב הרוח.

ביוטין (B1)
----------------
ממריץ את התאים בגוף ומאיץ את חילוף החומרים. מחסור בו ישרה דיכאון, תשישות קיצונית וישנוניות. הביוטין מצוי בשפע במזון מלכות, בשמרי בירה, בכבד בקר וכבש, בחלמון ביצה, בסרדינים, באגוזים, בפולי סויה ובבוטנים.

ציאניקובלמין (B12)
------------------------------
מלבד זה שהוא מסייע ביצירת כדוריות דם אדומות, יש לו השפעה על העלאת רמות הסרוטונין הידוע כחומר נוגד דיכאון. מחסור קיצוני בו יכול להביא למצבים פסיכוטיים, דיכאון, אי שקט, מבוכה, אובדן זיכרון, תעתועים ואשליות עד כדי שיגעון. הוא מצוי בחלב וביוגורט, בגבינות עובש, בכבד בקר ועוף, בחלמון ביצה ובדגים.

ניאצין (B3)
----------------
זהו רכיב המפרק עמילנים וסוכרים. מחסור בו גורם לירידה משמעותית בחילוף החומרים של אנרגיה במוח, ועלול להביא לחרדה, לאדישות, לתגובה מופרזת, למאניה, לירידה בזיכרון, לאדישות ולאי יציבות רגשית. הניאצין מצוי בכבד, בחלמון ביצה, בגרעיני חמניות, בצנובר, בקטניות, בחיטה, בקמח מלא, באגוזים, בבוטנים, באורז מלא ובאפונה.

חומצה פנטותנית (B5)
--------------------------------
חוסר בחומצה פנטותנית גורם לחוסר מנוחה, לתגובה מופרזת, לדיכאון ולעייפות. החומצה הפנטותנית מצויה בעוף, בדגים, בביצים, בכבד ובבשר בקר, באורז מלא, בפולי סויה, בשקדים, בברוקולי, באבוקדו ובחלב.

פירידוקסין (B6)
----------------------
זהו אנזים חשוב ביצירה של כל המונואמינים. נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון ושרויות בדיכאון, לרוב יימצא אצלן חסר בפירידוקסין. חוסר בו יבוא לידי ביטוי בסימנים של אי שקט, בדיכאון וברגישות יתר לשמיעה. הוא מצוי בשעועית, בתירס, בבוטנים, באבוקדו, בעוף, בבקר, בכבד, בבננות, בשמרי בירה ובדגנים מלאים.

תיאמין (B1)
------------------
חיוני לפעולה תקינה של מערכת העצבים ולשמירה על תפקודי כבד. מחסור בו גורם לחמצת מטבולית ולכימיית מוח שונה שתבוטא בדיכאון נפשי, בחרדה ובאי שקט. התיאמין מצוי בכבד, בבשר, בחלמון ביצה, בגרעיני חמניות, בצנובר, בקטניות, בחיטה, באגוזים, בקמח מלא, בחומוס, בעדשים, בבוטנים, באורז מלא ובאפונה.

חומצה אסקורבית (C)
--------------------------------
חיונית לסינתזה של נוירוטרנסמיטורים (תרכובות ביוכימיות המשמשות כתקשורת המעבירה אימפולסיבים עצביים). מחסור בחומצה זו יכול להוביל לתשישות, ואף לגרום להיפוכונדריה, לדיכאון ולהיסטריה. החומצה האסקורבית נפוצה בפירות וירקות רבים כמו מלפפונים, בננות, כרוב, גזר ועגבנייה.

חומצה פולית
---------------------
חשובה לתפקודי המוח וייצור נוירוטרנסמיטורים (תרכובות כימיות המשמשות כתקשורת המעבירה אימפולסים עצביים). מחסור בחומצה יבוא לידי ביטוי בשכחנות, בנדודי שינה, ברגיזות, באדישות, בדמנציה, בבלבול, ובמצבים קיצוניים למחלת נפש. את החומצה הפולית ניתן למצוא בירקות עליים, בפטריות, בכבד, בירקות שורש, בתפוזים, באגוזים, בקטניות מיובשות, במשמש מיובש ובחלמון ביצה.

טריפטופאן
----------------
זוהי חומצת אמינו חיונית שהגוף אינו יודע לייצר. ידוע כי במוחו של האדם המדוכא יש מחסור בסרוטונין ויצירת סרוטונין במערכת העצבים המרכזית תלויה לגמרי ברמת הטריפטופאן בדם. הווה אומר: רמות נמוכות של טריפטופאן מובילות לכמות מופחתת של סרוטונין. הטריפטופאן יעיל גם במקרים שבהם סובלים חולי דיכאון מהפרעות בשינה. חומצת אמינו זו ניתן למצוא במזונות רבים כמו אננס, בשר הודו, עוף, יוגורט וגבינות. חשוב לדעת כי השימוש בחומר זה כשלעצמו אינו יעיל כמו הכנסת רכיבים ואבות מזון נוספים לתפריט היומי. לעתים השימוש בטריפטופאן לבדו אף עלול להחמיר את המחלה.

חומצות שומן - אומגה 3 ואומגה 6
-----------------------------------------------
קיים קשר בין דיכאון למחסור בחומצת שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6. כל תא בגוף עטוף בקרום המכיל חומצות שומן שבמידה מסוימת קובעות את גמישותו ותפקודו. אומגה 3 גורמת לאותו קרום להיות גמיש יותר ובכך מגבירה את יעילות התא ואת האיזון בו. לגמישות הקרומים חשיבות רבה לשמירה על הפעילות התקינה של המוח, מאחר שהמוח הוא מאגר גדול של תאים העטופים בקרומים המכילים חומצות שומן אלה. הרכב השומן בתזונה יקבע את אופי הקרום.
מקורו העיקרי של אומגה 3 במזון הוא: דגי מים קרים, אצות וצמחי מי ים קרים.
מקורו העיקרי של אומגה 6 במזון הוא: פירות, ירקות, גרעיני תירס, גרעיני סויה ואגוזי דקלים.

צמח נוגד דיכאון

צמח מרפא בשם "פרע" (HYPERICUM PERFORATO) נמצא כמעורר מצב רוח ומשפר תופעות כמו חרדה, דיכאון ותחושה של חוסר ערך. כמו כן, מסייע במצבים של נדודי שינה או שינת יתר. מחקר שנעשה בצמח זה הראה כי רכיביו משנים את הכימיה במוח ובכך תורמים לשיפור בתופעות הלוואי אצל האדם השרוי בדיכאון.

טיפים לשיפור מצב הרוח

* הפסיקו לעשן.

* הימנעו מנטילת גלולות למניעת הריון.

* הימנעו משתיית קפה ומוצרים אחרים המכילים קפאין.

* בצעו פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע, לפחות חצי שעה ביום, שתעלה את קצב הלב ב-% 50.

* קיימו טיפולים אלטרנטיביים המשחררים את המתח והחרדה כמו: שיאצו, רפלקסולוגיה, עיסוי ורפואה סינית.

* הימנעו משתיית משקאות המכילים אספרטיים ומכל משקאות הדיאט למיניהם.

* פנו לנטורופת שירכיב עבורכם תפריט ייחודי הכולל תוספות ויטמינים, מינרליים וצמחי מרפא.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום