על המר והמתוק - סכנות ויתרונות

(0)
לדרג

לקראת ט"ו בשבט - למה אנחנו אוהבים מתוק? למה פירות יבשים מסוכנים?; ומה עם הדיאטה?

מאת: מערכת zap doctors
למה מתוק?

ההעדפה למתוק , היא העדפה מולדת. תינוק בן יומו יעדיף טעם מתוק על כל טעם אחר וזאת בשל הגנה אבולוציונית להעדפת התינוק חלב אם ומאוחר יותר מזונות חיוניים כמו פירות על פני מזונות מרים שעלולים להכיל מרכיבים מזיקים.
ההעדפה למתוק, מושפעת גם מגורמים סביבתיים. חשיפה למזונות עם רמת מתיקות גבוהה, תגרור אחריה הרגל לצריכת מזונות בעלי טעם מתוק ודומיננטי.
השפעה סביבתית על העדפה למתוק קיימת באנשים בעלי תסמונת מטבולית (בעיקר אנשים בעלי עודף משקל), אנשים אלו סובלים מרמות גבוהות של אינסולין בדם ובהתנגדות הגוף לאינסולין. אחת התופעות שנלוות לתסמונת זו היא רעב מוגבר שבעקבותיו צורך גובר למתוק.
ואז נוצר מעגל מתיקות, צריכת מזון מתוק גורמת להפרשה מוגברת של אינסולין, האינסולין הגבוה בדם גורם לתחושת רעב וערגה למתוק.
גם ברפואה הסינית ישנו דגש על הטעם המתוק. לטענתה, המתוק הוא אחד מחמשת הטעמים שצריך להיכלל בתזונה היומיומית.ברפואה הסינית הטעם המתוק הטבעי הינו טעם מאזן וחשוב. בדומה לרפואה המערבית שבה יש לפחמימות תפקיד חשוב באספקת האנרגיה לגוף. לפי הרפואה הסינית כאשר אוכלים מזון שהוא מטבעו מתוק כמו פרי או ירק מתקתק, הגוף מקבל את המתוק במינונים הנכונים. כאשר המתוק נצרך בתוך מארג שלם של מרכיבים תזונתיים החשובים לגוף, חלבונים , פחמימות ויטמינים מינראלים סיבים תזונתיים ועוד , המתוק בתוך תמהיל זה אינו מפתח צורך מוגבר במתוק.
מכאן שהדבש עונה בהחלט על הגדרה זו והוא יכול לספק את הצורך במתוק יומי בתוספת מרכיבים תזונתיים חשובים ממרכיבים טבעיים.
שילוב של דבש עם מזונות אחרים כגון דבש על פרוסת לחם/קרקר/יוגורט/טחינה/ אבוקדו וכו' מאפשרים לשלב מתוק עם טעמים אחרים במזון ובכך גם לתת מענה לרצון במתוק במתיקות עדינה.

* נכתב ע"י עמלי חביב מסיקה דיאטנית ראשית של יד מרדכי

איך מבטיחים ט"ו בשבט בטוח לילדים?

מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים עולה, כי כ-9 ילדים מתים מדי שנה עקב חנק כפגיעה לא מכוונת, מתוכם כ-6 תינוקות עד גיל שנה.


קיימים מספר מאפיינים במזון המגבירים את ההסתברות לחנק בקרב ילדים קטנים:
צורת המזון - מאכלים עגולים מתיישבים בדיוק על פתח קנה הנשימה וחוסמים את מעבר האוויר.
מרקם המזון מרקם חלקלק; מרקם הסופח מים ומתנפח בקנה; מרקם דביק; מרקם קשה .
גודל המזון - מזון שגודלו קטן מדי או גדול מדי.

אי לכך, יש למנוע מילדים מתחת לגיל חמש אכילה של:
* פיצוחים למיניהם, בעיקר גרעינים ובוטנים, הידועים בתכונתם לספוח נוזלים, לתפוח ולחסום את דרכי הנשימה ובכך עלולים לגרום לחנק.
* פירות יבשים כמו, צימוקים ואגוזים.
* תאנים מיובשות, תמרים ומשמשים יבשים, שמרקמם הדביק עלול לגרום לחנק.
* תפוח עץ וגזר - וכל פרי או ירק קשה אחר יש לחתוך לחתיכות קטנות, או לרסק או לבשל עד שיהיו רכים, כך שהילד יוכל ללעוס אותם ללא קושי.
* ענבים - יש לחצות את הענבים לשניים לפני האכילה. אם יש בהם גרעינים, הוציאו אותם.

לאחרונה אשרה הכנסת את החוק המחייב סימון אזהרות על גבי אריזות פיצוחים, פיצוחים בתפזורת ונקניקיות, לפיו יש באכילתם על ידי ילדים מתחת לגיל 5 סכנת חנק.

הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת התאונה בטרם קרתה. על מנת למנוע חנק בקרב ילדים קטנטנים, יש להקפיד על כך שהילד יישב בזמן האוכל ליד השולחן ולא ירוץ וישחק בזמן שהאוכל נמצא בפיו. כמו כן יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות וללמד את הפעוטות ללעוס היטב את המזון.

בואו לדבר על כך בפורום החדש של בטרם - לבטיחות ובריאות ילדים - לחצו כאן

ואם כבר מתוק - פירות יבשים ואהבת הארץ, ו.. דיאטה

ט"ו בשבט הינו חג שמתקשר עם אהבת הארץ נופיה ופירותיה, רבים מאיתנו מקשרים את ט"ו בשבט לחגיגה בריאותית ותזונה טבעית המבוססת על פרי הארץ, האמנם כך?
לדברי ציפי רוטשילד, דיאטנית קלינית העוסקת ברפואה משלימה וצמחי מרפא ברשת מרפאות מכבי טבעי, תהליך שימור הפירות הוא תהליך עתיק יומין שמאפשר לשמר פירות בצורה טבעית על ידי יבוש בשמש המהווה צידה זמינה עשירה באנרגיה במיוחד בתקופת קשות [חורף , בצורת ועוד]. הבעיה היא שכיום תהליך הייבוש מלווה פעמים רבות בתוספות של חומרים משמרים, חימום בטמפרטורות גבהות והרס הערכים התזונתיים של הפרי, ואם כל זאת אינו מספיק הרי שבתהליך הייבוש מצטמצמת מאוד כמות הנוזלים בפרי כך שריכוז הסוכרים והקלוריות עולה עד מאוד. לעיתים אפילו "משפרים" את הפרי ומוסיפים סוכר עובדה שבהחלט אינה מקלה על הדיאטה התמידית שאנו מצווים בה.
אז איך אפשר בכל זאת ליהנות מהחג מהשפע והטוב שבפירות וגם לשמור על הדיאטה? כמה עצות של ציפי רוטשילד דיאטנית ברשת מכבי טבעי:

רצוי מאוד לדבוק באיכות ולא בכמות.

מומלץ ורצוי לקנות פירות אורגנים, נכון המחיר יקר יותר אך הטעם מצוין והערכים התזונתיים טובים יותר. במיוחד כדאי להקפיד לגביי משמשים וצימוקים אותם נוהגים לשמר בגופרית כדיי לשמור על הצבע היפה שלהם.

כדאי לבחור בפירות שאינם עוברים תהליכי שימור

תמרים, חרובים, פירות מיובשים בשמש - בנוסף לכך לפירות אלו יתרונות נפלאים, התמר מקל על מערכת העיכול ונחשב משלשל טבעי וכמו כן עשיר מאוד באשלגן ולכן מסייע בטיפול ביתר לחץ דם, החרוב לעומתו מסייע להפסקת שלשולים וכמו כן יעיל בטיפול בבעיות של מערכת הנשימה.

מומלץ לפסוח על הפירות המסוכרים והמטוגנים

כך לדוגמא בננות מטוגנות ואננס מסוכר מכילים כ400 ק"ל לעומת כ250 בפירות האחרים.

כדאי לשלב עם הפירות את האגוזים

נכון מדובר על קבוצה עשירה בקלוריות ,אך בריאה מאוד, וכמות קטנה לא תזיק גם לדיאטה. לדוגמה, ערמונים-אגוז נטול שומן,מכיל כ200 קלוריות ל100 גרם \ כשליש מכמות הקלורית בשאר האגוזים.

הערמונים עשירים מאוד בסיבים תזונתיים ולכן גם יוצרים תחושת שובע, מבחינת הרפואה הסינית הערמונים מחממים ומחזקים את המערכת החיסונית.
שקדים- עשירים בסידן, מסייעים להורדת הכולסטרול,ועשויים גם לעזור באיזון יתר לד עקב תכולת אשלגן גבוהה.
אגוזיי ברזיל- מכילים כמות גדולה של סלניום שמסייע במניעת מחלות סרטניות, וחשוב גם לבריאות השיער והציפורניים.
ואיך אפשר בלי אגוזי המלך, אגוזי המלך עשירים בשומנים שעוזרים בהפחתת הכולסטרול הרע ולכן חשובים במלחמה במחלות הלב וכלי הדם.
ולידיעה, האגוז המשמין ביותר הוא הפקאן 725 קלוריות ל100 גרם.

לאלו מכם שמעוניינים להתחבר לטבע וליבש בעצמם את הפירות ציפי רוטשילד ממליצה על מתכון ביתי:
חותכים לפרוסות את הפירות שברצונכם לשמר (משמשים שזיפים מגולענים אפשר שלמים)
משרים ל- 5 דקות בתמיסה המכילה כף מלח וליטר מים,
מוצאים מנגבים ומניחים על תבנית אפיה,
אופים (בתנור שחומם מראש) בחום נמוך מאוד, למשך כ6-8 שעות (רצוי להשאיר את דלת התנור פתוחה)
לאחר מכן מוצאים את התבנית ומניחים כ12 שעות להתקרר בחוץ
עכשיו נותר רק לאחסן בצנצנות יבשות ויפות
בתאבון.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום