שימור דם טבורי - מורה נבוכים

(0)
לדרג

כן לשמור, לא לשמור, למי זה יעזור? האם נעשו כבר השתלות מדם טבורי בעולם? מהם תאי גזע? - הסקירה המלאה

מאת: מערכת zap doctors

הלידה היא אחד האירועים המרגשים ביותר בחייה של המשפחה והתינוק שיגיח לאוויר העולם הוא ללא ספק הדבר היקר ביותר. ההחלטה להצטרף לשרות שימור דם טבורי היא בין ההחלטות הראשונות שעליכם לקבל כהורים לעתיד

מהו דם טבורי

השלייה וחבל הטבור הם האמצעי שדרכו מקבל העובר חמצן ומזון מגופה של אמו במהלך חודשי התפתחותו ועד לצאתו לעולם. בשנים האחרונות התגלה כי לאחר ניתוק התינוק מחבל הטבור נותר בשלייה דם עשיר בתאי גזע איכותיים. זהו הדם הטבורי.
הדם הטבורי של התינוק מכיל מאגר עשיר ואיכותי של תאי גזע. תאים אלו משמשים כאבני בניין לתאי הדם והמערכת החיסונית והם בעלי פוטנציאל התפתחות לסוגים שונים של תאים ורקמות (תאי עצב, תאי לב, תאי כבד ועוד). כיום, משמשים תאי הגזע לריפוי מחלות סרטניות, מחלות בהן נפגעות מערכת החיסון ומחלות תורשתיות נדירות. פרט לכך, מחקר תאי הגזע מתקדם לקראת מתן מענה רפואי למגוון רחב הרבה יותר של מחלות ופגיעות כגון בעיות לב, פגיעות אורטופדיות, פגיעות במערכת העצבים ועוד.

ברחבי העולם הופקו מאות אלפי דגימות שנשמרות באופן פרטי כנכס ביולוגי רפואי עבור המשפחה .

מהם תאי גזע (באנגלית: Stem Cells), ומקורותיהם

התאים נקראים גם תאי אב, הם תאים ראשוניים של הגוף שמהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים: ביניהם תאי עצם, תאי מערכת הדם (תאי הדם האדומים, תאי הדם הלבנים וטסיות הדם), תאי מערכת החיסון, תאי עור ועוד.
תאי גזע משמשים כיום בעיקר לצורך טיפול במחלות סרטניות, תורשתיות וחיסוניות אך המחקר הרפואי הרב העוסק בתאים אלה שואף לאפשר שימוש בתאים לצורך בחינת האפשרות לפתח מהם ולרפא על-ידם רקמות עצם וסחוס, כלי דם, תאי לב, תאי מערכת עצבים מרכזית, תאים יוצרי אינסולין ועוד, אך מרבית שימושים אילו עדיין נמצאים בתחום הניסיוני. במקביל, מתנהל מחקר מדעי רב לשימוש בתאי הגזע לצורך טיפול במחלות רבות, ביניהן: אי-ספיקת לב, טרשת נפוצה, מחלות שרירים, אלצהיימר, פרקינסון ועוד.

מהם מקורות תאי הגזע
ניתן להפיק תאי גזע משלושה מקורות:
מוח עצמות (תאים בוגרים) שאיבת התאים מתבצעת בדיקור ושאיבה במזרק ישירות מעצם האגן כאשר החולה מורדם או מטופל לאלחוש כאבים.
דם היקפי (תאים בוגרים) ניתן לנייד תאי גזע מהעצמות לתוך מחזור הדם ע"י שימוש בתכשירים מיוחדים. לאחר שהתאים הגיעו למחזור הדם מבודדים אותם ממחזור הדם בפעולת דיאליזה.
דם טבורי (תאים צעירים) קיימת הזדמנות חד פעמית לאסוף תאי גזע מיד לאחר הלידה דם זה עשיר בתאי גזע צעירים ואיכותיים.
ידוע שככל שתאי הגזע צעירים יותר כך איכותם והפוטנציאל הרפואי שלהם גדל.

דם טבורי - שימושים ונתונים מהעולם - שימושים בהווה ובעתיד

בהווה - תאי הגזע שמקורם בדם הטבורי יכולים לסייע לטפל במחלות ממאירות, מחלות תורשתיות ומצב של חסר של מנגנון החיסון וזאת במסגרת טיפול רפואי של השתלת מוח עצם. השימוש הנפוץ ביותר לדם טבורי הוא בהשתלות מוח עצם באותם מקרים שבהם נדרש לשחזר את מערכת ייצור התאים בגוף למצבה המקורי והתקין.
ברוב המקרים שבהם יזדקקו לתאי גזע לצרכי השתלת מוח עצם, יעדיפו לאתר מקור לתרומה שאינו החולה עצמו אלא תורם בעל קרבה גנטית לחולה כגון בן משפחה מקרבה ראשונה: אח, אחות או אחד מההורים. לכן כדאי לדעת שהסיכוי להשתמש בדם הטבורי בעבור התינוק עצמו הוא קטן. סביר יותר שישתמשו בדם הטבורי עבור אחיו והוריו של התינוק. בעולם בוצעו אלפי השתלות מבנקים ציבוריים ומאות השתלות שמקור הדגימה הוא בבנקים פרטיים רוב ההשתלות בוצעו לאחד מבני המשפחה מקרבה ראשונה.

שימושים בתאי גזע בעתיד תאי גזע חשובים בהיותם כל יכולים, בפוטנציאל הגולמי שלהם להפוך לכל תא אחר בגוף. גילו שתאי גזע יכולים להפוך לתאי עצב, תאי עצם, תאי שריר הלב וסוגי תאים אחרים וכן להפוך למרכיבי רקמות שונים כגון רקמת לב, כליה ואחרים ולהתאים את עצמם לאיברים שונים, מה שכמובן פותח פתח לטיפול בשלל מחלות בעתיד.שימור דם טבורי היום עבור הילוד, יאפשר בעתיד שימוש בתאי הגזע לצורך טיפול רפואי בשיקום איברים ושיחזור תפקודם לאותו תינוק עצמו.

דם טבורי: יתרונות, חסרונות ומגבלות

לצד התועלות הטמונות בתאי הגזע, אין מדובר בריפוי מובטח מראש, אלא בהגדלת סיכויי הצלחתו בקרב בני המשפחה. כפי שמציין פרופ' סלוין: "יש לדעת שלא מדובר כאן בטיפול קסם שיפתור את כל בעיותיו של החולה. יש כאן הבטחה לטיפולים שחלקם ידועים כיום וחלקם יהיו ויפותחו רק בעתיד"

בהקשר לטיפולים המבוצעים כיום בתאי גזע מדם טבורי, לתאים אלה מספר יתרונות על פני תאים שמקורם ממוח עצם של אדם בוגר:
תאים ראשוניים וצעירים בעלי עוצמה ויכולת התחדשות גדולה יותר
סתגלניים, בעלי התנגדות חיסונית פחותה משל תאי גזע בוגרים. סבירות קטנה יותר להתפתחות סיבוכים בשל מחלת השתל נגד מאחסן לאחר השתלת תאי גזע מדם טבורי.
ניתן לאסוף אותם ללא צורך בניתוח ללא סיכון לילוד או לאימו
תאים מוקפאים מוכנים לשימוש מיידי
נלקחו בשלב ראשוני ומקורי של התינוק טרם חלה במחלות נרכשות
זמינות דגימת הדם זמינה לשימוש מיידי, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ללא צורך בהמתנה ממושכת לתורם המתאים.
התאמה עצמית לתינוק 100%, 50% להורים, ו25% לאחים ידוע כי תאי גזע מדם טבורי דורשים התאמה פחותה לצורך השתלה בהשוואה לתאי גזע בוגרים מכיוון שכושרם לתקוף את החולה (מחלת שתל נגד מאחסן) פחותה משל תאי גזע שנלקחו מאדם בוגר

מגבלות
להשתלות תאי גזע מדם טבורי (טיפולים המבצועים כיום) יש מספר מגבלות. הצלחת השתלת תאי גזע תלויה בין היתר במס' התאים המושתלים. דגימת דם חבל טבור הינה דגימה קטנה יחסית בין 70 ל 100 סמ"ק דם טבורי שנאסף. לאחר שהרפואה זיהתה את הפוטנציאל הטמון בדם הטבורי ומאחר וידוע כי איכות והצלחת ההשתלה תלויה גם בכמות התאים, ישנם ניסיונות כיום ברחבי העולם לנסות לשכפל תאי גזע מדם טבורי.
במידה וטכנולוגיות שיכפול התאים תבשלנה, תתאפשר הגדלת מספר תאי הגזע שמקורן מדם טבורי והדבר יגדיל באופן ניכר את ערכן לצורך טיפול רפואי. טכנולוגיה שכפול זו תוכלנה לשרת גם כאלה שהקפיאו ומחזיקים את דגימת דם חבל הטבור של יילודם בבנקים פרטיים

דם טבורי שימור פרטי או ציבורי

תרומה לבנק הציבורי
מדינות בעולם המערבי הבינו את הערך הגבוה של דגימות הדם הטבורי של היולדות בארצם ופעלו להקמת בנקי דם טבורי ציבורי שינקז אליהם דגימות דם חבל טבור מתורמות מבתי חולים ברחבי המדינה. האלטרנטיבה כמוכן היא שאותן דגימות יושלכו לפח הזבל. בנקים אלו פועלים במימון ממשלתי ומתרומות ומרכזים היום בסה"כ מאות אלפי דגימות מתורמות.
בישראל מד"א מפעילה בנק דם טבורי ציבורי בסיוע המקצועי של ביה"ח הדסה עין כרם.

שימור בבנק דם טבורי פרטי
השימור בבנק דם טבורי פרטי מאפשר למשפחות לשמור עבור ילדיהם ועבור עצמם נכס ביולוגי יקר ערך. התעשייה הביו טכנולוגית בהתפתחות מואצת. לא ירחק היום בו מציאות דמיונית תהפוך לדבר שבשגרה. משפחות שישכילו לשמר את הדם הטבורי, יבטיחו לעצמן את היכולת ליהנות מהפיתוחים המתקדמים ביותר ברפואה. הבעלות על הדגימה היא של ההורים עד שהילוד יגיע לגיל 18 שלב שבו הבעלות על הדגימה תעבור אליו.

על בנקים שונים בישראל - להלן:

שירות תא לחיים - המרכז לדם טבורי בביה"ח הדסה עין כרם. בביה"ח הדסה מבצעים שימור פרטי של דם טבורי משנת 1998. השירות ארצי והוא ניתן ל-20 שנה. שירות תא לחיים מאפשר פריסת תשלומים נוחה ללקוחות השירות. כמו כן, לקוחות השירות נהנים מעוצמה מדעית של המרכז הרפואי הדסה ומהתשתיות המתקדמות בעולם לרבות טכנולוגיית ה-SEPAX. בשירות תא לחיים מפוצלת הדגימה לשני חלקים להבטיח אפשרות לשימוש חוזר בעתיד.

חברת קריו סל ישראל שהוקמה בינואר 2001 ומונה אלפי לקוחות החברה הינה חלק מחברה גדולה ובינלאומית. קריו סל מאחסנת כל דגימה בשתי מבחנות בשתי מעבדות שונות (בלגיה והולנד) בטכנולוגיית SEPAX למינימום 20 שנה.

חברת טבורית שהוקמה בשנת 2005 מוכרת איסוף דם טבורי משולב עם פוליסת השתלות קולקטיבית כאשר העיבוד והאחסנה של הדגימה לתקופה של 20 שנה בלבד נעשים בתל השומר.

תהליך איסוף עיבוד ושימור דם טבורי:

איסוף דם טבורי
במהלך הלידה אין דבר החשוב יותר מבריאותם של האם והתינוק. לאור זאת האיסוף מתבצע רק לאחר לידת התינוק ומתוך שאיפה שהאיסוף יתבצע לפני לידת השלייה וזאת ע"י ניקוז ואיסוף הדם לתוך שקית האיסוף. הפעולה אינה חודרנית ואיננה כואבת, לאם או לילוד, ואינה מפריעה להליך הלידה הרגיל. לאחר סיום האיסוף, הדם מועבר למעבדת "תא לחיים" הנמצאת בביה"ח הדסה עין כרם. אין סכנה לא ליולדת ולא לילוד באיסוף דם חבל הטבור. איסוף הדם הטבורי מתבצע אחרי לידת הילוד וניתוקו מהשלייה. לצורך איסוף הדם הטבורי לא מתבצעת שום פעולה על מנת להגביר את כמות הדם בחבל הטבור וכמובן שאין אנו משנים במאום את מהלך הלידה הטבעי או כפי שנקבע על ידי הרופא הגניקולוג.

עיבוד דגימת דם טבורי
מייד עם הגעת דגימת הדם הטבורי למרכז לשימור דם טבורי (בביה"ח הדסה עין כרם) היא עוברת תהליכי עיבוד שבסופם תוכנס להקפאה למשך 20 שנה. עיבוד הדגימה מתבצע במעבדה ייעודית מאושרת ותקנית המכילה את כל האמצעים בקדמת הטכנולוגיה בכל הקשור להכנת הדגימה להקפאה ושמירה על איכותה.
במעבדה מתבצעת הקטנת הנפח של הדם שנאסף וסילוק המרכיבים ממנו שאינם דרושים להקפאה ולשימור. לאחר מכן מתבצעת בדיקת מיקרוביולוגית על מנת לוודא סטריליות של התאים וכן נבדקת כמות תאי הדם הלבנים שנאספו.
תא לחיים הינו שירות דם טבורי הפרטי היחיד שבו עושים שימוש בטכנולוגיית הפרדת תאי הגזע של טכנולוגיית סיפקס - 'Sepax'. מכשיר צנטרפוגה זה הינו הטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם ומאפשרת מיצוי של מירב תאי הגזע הנמצאים בדגימת הדם הטבורי. כמו כן מאפשרת הטכנולוגיה לשמור על עבודה במעגל סגור וע"י כך שמירה על סטריליות מקסימלית בעת הטיפול בדגימה, כל בנק שומר את הדגימות בטכנולוגיה מעט אחרת.

שימור דם טבורי
שימור תאי הגזע שהופקו מדגימת הדם הטבורי מתבצע בהקפאה עמוקה בטמפ' של 196- מעלות צלזיוס. בסופו של תהליך תאי הגזע שיופרדו מדגימת הדם יוכנסו לשקית הקפאה מיוחדת יחד עם חומר משמר מיוחד, יסומנו בקפדנות ונתוניהם יוזנו למחשב ייעודי ויישמרו בו. שקית ההקפאה תוכנס לתוך קסטת מתכת שתועבר למיכל ההקפאה ופרטי היולדת יוצמדו גם לשקית האיסוף וגם לקסטת המתכת.מיכל ההקפאה שומר על טמפרטורה של מינוס 196 צלזיוס, הודות לחנקן הנוזלי המוזן אליו בצורה קבועה ומבוקרת. ההקפאה מתבצעת במערכת סגורה שאינה מושפעת מהפסקות חשמל ומיכל ההקפאה מחובר למערכת התרעות ממוחשבת, המתריעה על כל בעיה אפשרית, במשך כל שעות היממה.

מה לגבי ביטוח והחזר כספי?

הדם הטבורי משמש כיום לצרכי השתלת תאי גזע (מוח-עצם) במקרים של מחלות סרטניות, מחלות תורשתיות ופגיעות שונות במערכת החיסון. כיום, ביצוע השתלת תאי הגזע הינו חלק מסל הבריאות והוא ממומן ע"י קופות החולים. אזרח ישראלי שזקוק להשתלת תאי גזע, מכל מקור שהוא, זכאי למימון ההשתלה במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

מעבר לכך, בכל הקשור לביטוח נלווה לשימור דם טבורי כפי שמוצע על ידי חלק משירותי שימור הדם הפרטיים בישראל, כדאי להקפיד בקריאת הפוליסה ולשים לב במיוחד לנקודות הבאות:
א.האם הפוליסה מכסה את כל בני המשפחה או רק את היילוד עצמו? מרבית הסיכויים הם שהשימוש בהשתלות מח עצם ייעשה לבני המשפחה ולא לתינוק עצמו ולכן הפוליסה הראויה היא זו שמכסה את כל בני המשפחה.

ב. הילוד מבוטח רק לאחר לידתו יש לוודא שישנו כיסוי ביטוחי במידה והבעיה הרפואית התפתחה אצל העובר בבטן אימו והוא נולד חולה כלומר שהילוד מבוטח לא רק לאחר לידתו ובמקרה שהוא בריא אלא בכל מקרה.

ג. האם מדובר בפוליסה קולקטיבית או בפוליסה אישית? בפוליסה קולקטיבית רוכש בנק הדם הטבורי הפרטי חבילה של פוליסות מחברת הביטוח (כלל, מיגדל או אחרת) ומשווק אותה בעצמו ללקוחותיו. הבעייתיות בפוליסה קולקטיבית נעוצה בעובדה שהבעלים של הפוליסה הוא הבנק הפרטי שעלול יום אחד להעלם. הלקוח הסופי אינו רוכש את הפוליסה מחברת ביטוח מוכרת אלא מבנק הדם הטבורי שמשווק אותה. ההמלצה היא לרכוש את פוליסת הביטוח ישירות מחברת ביטוח גדולה ומוכרת.

ד.תשלום ישירות עבור הפוליסה ברכישת ביטוח דרך שירות שימור דם טבורי הכסף משולם לבנק הדם הטבורי והוא אחראי להעביר את הכסף לחברת הביטוח. כמובן שתשלום ישירות מהלקוח לחברת הביטוח עדיף משיקולי יציבות וותק.

ה. רק במקרה של סכנת חיים יש לוודא שהפוליסה שמשווקת על ידי בנק דם טבורי פרטי היא פוליסה המכסה טיפול של השתלה לא רק אם המבוטח הוא ב"סכנת חיים ממשית" מאחר ומצב זה עלול להותיר את המבוטח ללא כיסוי במצבים בריאותיים חמורים שרופאי חברת הביטוח לא יגדירו אותם כ"סכנת חיים ממשית".

ו. מי קובע האם לשלם למבוטח את הפיצוי ישנם מצבים בהם הפוליסה המשווקת ע"י בנק הדם הטבורי מחייבת חוות דעת משני רופאים מומחים שונים שצריכים לקבוע שיש סכנה ממשית לחיי המבוטח ורק אז זכאי המבוטח לפיצוי.

ז. כיסוי ביטוחי רק במקרה של צורך בתאים להשתלה עצמית בילוד- תתכן פוליסה (בעייתית) המכסה השתלת תאי גזע רק מהדם הטבורי של המבוטח ולא משל תורם זר. יש לוודא שהפוליסה תכסה גם מצב שבו הדם הטבורי לא יתאים לתינוק ויאלצו לחפש לו תרומת תאי גזע מאדם בוגר ולא רק ממקורות של דם טבורי.

ח. תקרה להחזר הוצאות - בנקי דם טבורי מציעים פוליסות בהם קבועות תקרות להחזר הוצאות. פוליסות המוצעות ע"י חברות הביטוח הגדולות מציעות החזר הוצאות ללא תקרה.
ט.החזר הוצאות לימי אשפוז בחו"ל - חשוב לוודא שהפוליסה מכסה החזר הוצאות של ימי אשפוז בחו"ל.

י.כיסוי לתרופות רק בזמן האשפוז (לא לפניו ואחריו) - חשוב לוודא שהכיסוי לתרופות הוא לא רק בזמן אשפוז אלא גם לפניו ואחריו.

בואו לדבר על כך בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום