בשורה לחולי גלאוקומה (לחץ תוך עיני גבוה) - טיפול בלייזר

(0)
לדרג

טיפול חדשני בלייזר קר מאפשר הפחתה של טיפול תרופתי ושמירה של שדה הראיה - סקירה

מאת: מערכת zap doctors
טיפול חדשני בלייזר קר (SLT)

הטיפול מאפשר הפחתה בשימוש בתרופות ושיפור מיידי במצב הרפואי של החולה. מדובר בטיפול פשוט ולא חודרני שנכנס לישראל בימים אלה. הטיפול המקובל בגלאוקומה הוא טיפות להורדת הלחץ, אולם טיפול תרופתי ממושך כרוך בתופעות לוואי העלולות לפגוע ביעילותו.

תופעות הלוואי השכיחות הקשורות לטיפול להורדת לחץ תוך עיני הן: שינוי בצבע הקשתית, ישנוניות וצריבה בעיניים. במקרים קשים יותר יש צורך בהתערבות כירורגית. הדרך למניעת אובדן ראיה כתוצאה מגלאוקומה היא גילוי מוקדם של המחלה והורדת הלחץ התוך עיני.

לדברי ד"ר אודרי מסאס-קפלן, מנהלת שירות הגלאוקומה בביה"ח אסף הרופא: "הטיפול בלייזר סלקטיבי (SELECTIVE LASER TRABECULOPLASY ) יצר מהפכה בטיפול בגלאוקומה. מדובר בטכניקת לייזר לא חודרנית שפותחה ע"י ד"ר מרק לטינה עם ביה"ח MASSACHUSSET GENERAL HOSPITAL . הטיפול ב SLT אינו כרוך בתופעות לוואי, כאבים ואינו מצריך אישפוז.

הטיפול סלקטיבי ופועל על תאים העשירים במלנין בלבד, הטיפול אינו גורם לצלקת ולנזק ברקמות המקיפות את הנגע וניתן לחזור על הטיפול במידת הצורך מבלי לגרום נזק או סיבוכים נוספים".

גלאוקומה הינה מחלה המתאפיינת בלחץ תוך עיני מוגבר. הלחץ הגבוה עלול לגרום במשך הזמן לפגיעה בלתי הפיכה בעצב הראיה, צמצום שדה הראיה ובמקרים קשים אף לעיוורון. בדרך כלל נגרמת הגלאוקומה מלחץ תוך עיני מוגבר שמזיק לעצב הראיה. בעין הבריאה קיים איזון בין כמות הנוזל המתנקזת החוצה. ייצור הנוזל וניקוזו קובעים את הלחץ התוך עיני (IOP INTRA OCULAR PRESSURE ) . חסימה או האטה במערכת הניקוז תגרום להצטברות נוזל בתוך העין ועלייה בלחץ התוך עיני (IOP).

ד"ר מסאס-קפלן מוסיפה: "טיפול לייזר סלקטיבי לגלאוקומה SLT הינו כלי בעל ערך בטיפול במחלת הגלאוקומה, במיוחד במקרים בהם קיים קושי בהיענות ו/או סבילות לטיפול התרופתי היומיומי, וכן במקרים בהם הלחץ התוך עיני אינו יורד במידה מספקת המאפשרת שמירה על שדה הראיה. טיפול הלייזר החדשני מתאפיין בבטיחות מירבית, זאת כתוצאה ממנגנון הפעולה הסלקטיבי של קרני הלייזר על הרקמה האחראית על ניקוז הנוזל מזוית העין".
הפתרון החדשני הוצג בכנס איגוד רופאי העיניים אשר התקיים באילת ב 05 ינואר 2006.

גלאוקומה (ברקית) קצת על המחלה..

הצטברות של יתר נוזלים בתוך העין בנגרמת מחוסר איזון חריף בין מנגנון ייצור הנוזלים בעין למנגנות הניקוז, הגורמת ללחץ תוך עיני המשפיע על הראייה (לאורך זמן) הלחץ הגבוה פוגע בעצב הראיה, פגיעה המתבטאת בנזק לסיבי עצב הראיה, אשר בלעדייו לא תוכל העין לבצע את פעולתה - דהיינו: להעביר אינפורמציה עצבית ויזואלית אל המוח.

כמו במצבים רבים אחרים הקשורים בעיניים ובראייה (ובבריאות בכלל), אבחון מוקדם וטיפול מוקדם יכולים להקטין את הסיכון לנזק קשה ולפגיעה בראיה. גלאוקומה לרוב אינה מלווה בסימנים ברורים (בשלבים הראשונים) ולכן - ללא בדיקה של רופא עיניים מומחה עשויה המחלה להגיע לשלבים מסוכנים בלי שתטופל, אנשים בגילאי 20-39 בעלי היסטוריה משפחתית בגלאוקומה צריכים להיבדק כל 3 עד 5 שנים. אחרים יכולים לגשת לרופא לפחות פעם אחת במשך תקופה זו. גילאי 40-60: מומלץ להיבדק כל שנתיים. מגיל 65 רצוי להיבדק מדי שנה. ככלל, נזק שנגרם ממחלת הגלאוקומה אינו ניתן לתיקון, אך טיפול מסייע יכול לעזור ולהפחית סיכונים.

ישנם כמה סוגים של גלאוקומה:
גלאוקומה סגורת זוית: בחלק מהמקרים קיימת חסימה מכנית של מעבר הנוזל מהחלק האחורי של העין לזוית הניקוז, מה שגורם להתקף של גלאוקומה סגורת זווית. בניגוד ל POAG זו מלווה בכאב בעין או סביבה, ירידה בראיה וכן ראית ברקים (ולכן נקראת המחלה ברקית), לרוב התקף זה מופיע בחולה מבוגר בשעות בין ערביים (בו נמצא האישון במצב מורחב למחצה). כאן חשוב לפנות מיד לרופא עיניים על מנת להוריד את הלחץ התוך עיני ולשבור את ההתקף (באמצעים תרופתיים או טיפול לייזר). אם מצב זה נמשך מספר שעות ללא טיפול עלול להופיע נזק לעצב הראיה ולשדה הראיה.

וגלאוקומה כרונית פשוטה: בה הלחץ עולה בהדרגה ותהליך אובדן הראיה איטי.

גלאוקומה סגורת זוית כרונית: גלאוקומה לאחר חבלה לעין
(גם 20 שנה לאחר חבלה) או גלאוקומה לאחר טיפול ממושך בסטרואידים.

גלאוקומה מולדת: מופיעה בשכיחות נמוכה.

בואו לדבר על כך בפורום ניתוחי עיניים בלייזר
ובפורום בעיות ומחלות של הרשתית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום