נס חנוכה: לב התינוקת חזר לפעום

(0)
לדרג

חייה של תינוקת חולת לב ניצלו הודות למכשיר החייאה חיצוני ובהמשך מכשיר החייאה פנימי שהושתל בניתוח נדיר

מאת: מערכת zap doctors
אמה של התינוקת: " קרה לנו נס חנוכה, מבחינתנו בתי נולדה מחדש"

לראשונה בישראל ואחד המקרים הבודדים בעולם: ניתוח נדיר של השתלת דפיברילטור פנימי בתינוקת בת 10 חודשים שסבלה מדום לב עקב מחלת שריר הלב. הניתוח בוצע במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית. מכשיר החייאה פנימי (דפיברילטור מושתל ) הותאם ותוכנת ע"י חברת "מדטרוניק", יצרנית המכשיר, לגילה וממדי גופה של התינוקת.

עד ההשתלה ניצלו חייה של התינוקת פעמיים : הודות לתושיית הוריה אשר ביצעו בבית בעת אירועי דום לב של התינוקת פעולת החייאה של מתן שוק חשמלי ללב, באמצעות ערכת ההחייאהLIFEPAK (דפיברילטור חיצוני) לשימוש ביתי למצבי חירום.

ד"ר ג'ורג' פרנקל, מנתח לב, מחלקת ניתוחי חזה ולב במרכז שניידר בראשותו של פרופ' ברנרדו וידנה, ביצע את הניתוח בעזרתו של ד"ר רמי פוגלמן, מנהל היחידה להפרעות קצב במכון הלב במרכז שניידר. ד"ר פוגלמן: "התינוקת שאובחנה בגיל חודשיים כסובלת ממחלת שריר הלב, הגיעה לבית החולים לאחר אירוע דום לב. בעקבות האירוע המלצנו על שימוש במכשיר החייאה חיצוני (דפיברילטור)".
אמה של התינוקת עברה הכשרה בהפעלת מכשיר ההחייאה החיצוני לשימוש במצבי חירום עקב מחלת הלב של התינוקת. "המכשיר הפועל כמו א.ק.ג, מזהה פעילות מהירה חריגה של הלב ובאופן אוטומטי ממליץ בעזרת הוראות קוליות למפעיל כיצד לפעול על מנת לתת שוק חשמלי להחזרת קצב הלב".

התינוקת בת 10 חודשים חוברה למכשיר ושוחררה לביתה. בביתה עברה התינוקת 2 אירועי דום לב שסיכנו את חייה והוריה ביצעו בה מייד פעולת החייאה באמצעות מכשיר ההחייאה החיצוני אשר נתן שוק חשמלי בעל עוצמה מרובה היישר ללב. "הזמן במקרה זה הוא קריטי", מציין ד"ר פוגלמן, "ולולא תושיית ההורים ספק אם התינוקת היתה מגיעה בחיים לבי"ח".

לאחר 2 אירועי דום הלב המסוכנים בבית ועל אף משקלה הנמוך, 8 ק"ג, החליט צוות הרופאים במכון הלב במרכז שניידר בראשותה של ד"ר עינת בירק, להשתיל בגופה מכשיר החייאה פנימי . בעולם ידועים מקרים בודדים בהם בוצע ניתוח השתלה מסוג זה לתינוקות וילדים ששקלו פחות מ-20 ק"ג.
הניתוח ארך כשעה וחצי ובוצעה בו השתלה מוצלחת של המכשיר אשר הותאם למידותיה של התינוקת. המכשיר הושתל בדופן הבטן עם השתלה של שלוש אלקטרודות במעטפת הלב ובסמוך לקרום הריאה. בניגוד להשתלה המקובלת אצל מבוגרים בהם מושתלות האלקטרודות בתוך הלב. זוהי טכניקה מיוחדת ולראשונה בישראל מבוצעת בתינוקת צעירה כל כך ובמשקל של פחות מ-20 ק"ג.

אודות דום לב וטיפול במכשיר החייאה:

תופעת דום לב ידועה בעולם המערבי ופוגעת בכל הגילאים. דום לב מתבטא בפעילות חשמלית מהירה מאוד של הלב, דבר הפוגם בתפקודו ומונע הזרמת דם תקינה לאברי הגוף ואם יימשך יותר ממספר דקות יגרום לנזק מוחי ואף למוות. הזמן הוא מרכיב חשוב, שכן כל דקה שחולפת ללא מתן שוק חשמלי מקטינה את הסיכוי לשרוד ב-10%. כ-8000 איש בישראל מתים מידי שנה מדום לב.

המפתח להישרדות מדום לב הינו החייאה מהירה. מכשיר ההחייאה החיצוני (כגון מכשיר הלייפאק של "מדטרוניק" אותו רכשו הוריה של התינוקת) מסוגל לזהות קצב לב מהיר המסכן חיים ולשגר שוק חשמלי ללב. המדובר בטיפול רפואי מיידי ופשוט ללא נוכחות רופא. פעולה זו תסדיר את פעילות הלב וע"י כך תציל את חיי המטופל. הדפריברילטור לשימוש הציבור מתפקד כדפיברילטור אוטומטי. לצורך הפעלתו נדרשת הדרכה של 4 שעות בנושא החייאה.

בואו לדבר על כך בפורום קרדיולוגיה
ובפורום מכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום