הידעת? ברפואה הסינית אין דבר כזה דלקת ריאות

(1)
לדרג

השפעת התזונה ודאגנות יתר על הווצרות דלקת ריאות על פי הרפואה הסינית וכיצד מומלץ לטפל בה?

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית
על חום וקור

ברפואה הסינית אין מצב של דלקת ריאות. ההתייחסות היא אל השיעול ואל הקושי בנשימה במידה והוא קיים. אנו מכירים את השיעול שעל רקע גורמים חיצוניים כמו רוח אשר חודרת דרך העור ומגיעה אל הריאות וגורמת לשיעול. השכיח הוא שעם הרוח מתלווים עוד גורמים אקלימיים כמו חום, קור ויובש.

חום מטבעו עולה למעלה ומייבש. על כן הסבל העיקרי במקרים הללו יהיה יותר בדרכי הנשימה העליונים ויתבטא לרוב בשיעול יבש וטורדני. קור נוטה לרדת למטה וגם מפריע לתנועה, הוא גורם לקיפאון ואיטיות בזרימה. אי לזאת, הרוח הקרה תחדור לריאות דרך הלוע, תרד לתוך דרכי הנשימה התחתונות ואף תגרום לתגובה בריאות עצמן. הואיל והזרימה גם היא נפגעת מן הקור אזי הגוף יתקשה יותר להתמודד עם התהליך כי האנרגיה והדם לא יזרמו למקום כיאות. כל זה יכול להוביל להתפתחות דלקת ריאות.

הרפואה הסינית מכירה בסיבות נפשיות כגורם להתהוותן של מחלות לא מעטות. דאגנות יתר היא הגורם לשיעול אשר מתאפיין בגריות הרבה שלו ובכך שהוא יבש. לעומת זאת, כעס מתמשך, תסכולים והיעלבויות גורמים לכליאת האנרגיה של הכבד. במשך הזמן זה יחמם מאד את הכבד וחום זה יחדור לריאות ויגרום לשיעול.

התזונה ברפואה הסינית היא מהותית

ידוע כי צריכה מוגזמת של מתוקים, מזון שומני ומוצרי חלב יגרמו להתפתחות ליחה בגוף. ליחה זו יכולה לחדור לריאות ולגרום לשיעול ליחתי . צריכה מוגזמת של מזונות חריפים ומטוגנים אשר גורמים להיווצרות חום וליחה. השילוב הזה יכול לחדור לריאות וזה יוצר נזק משולב, שיעול יבש בגין החום שחדר והלחות אשר יכולה לחדור לריאות עצמן ולגרום ללחות חמה באזורים שונים בריאות. בכך זה יכול לגרום לדלקת ריאות עם ליחה חמה המתבטאת בליחה מוגלתית.

מחלות כרוניות גורמות להפחתה מתמדת באנרגיה הפנימית הנקראת צ'י, של הריאות. ירידה באנרגיה זו חושפת את הריאות למזהמים למיניהם הואיל וישנה הפחתה בזרימת האנרגיה והדם בריאות. דבר זה יכול להוביל התפתחות דלקת ריאות ו/או לברונכיטיס.

האבחנה נעשית בעזרת הקריטריונים המקובלים ברפואה הסינית המסורתית. אנו מאבחנים באם מדובר בגורם חיצוני או פנימי. האם זוהי רוח ומאיזה סוג. האם יש קשר למזונות ולהתפתחות המחלה. האם מדובר בבעיות רגשיות בלתי פתורות אשר מחייבות טיפול הולם. האם הסיבוכים משניים למחלה כרונית כלשהי. האם התופעה אקוטית או כרונית.

על סמך הממצאים נקבע הטיפול. באשר לדלקת ריאות אמיתית ולא רק לשיעול מכל סוג שהוא, מוטב לטפל בצמחי-מרפא ולפי הצורך גם דיקור. המצבים של מחלה כרונית המובילה לסיבוכי דלקת ריאות מוכרים היטב גם לרפואה המערבית וגם לזו הסינית.

מה שחשוב להבין, שהרפואה הסינית לא מבודדת חיידק ומטפלת בו באנטיביוטיקה. הטיפול הוא בדיוק לפי האבחנה - באם לחות חמה חדרה לריאות, נייבש אותה ונפנה את החום. באם יש מעורבות של הריאות והכבד או הטחול, נטפל באופן שונה. באם הסיבה רגשית, באם זה רק דאגנות, אזי נטפל בריאות אך אם יש כעסים או תסכול יש מעורבות איברים נוספים ואז הטיפול הוא אחר. התוצאות מפתיעות לטובה למרות שלא נוטלים אנטיביוטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום