ועוד על שמן דגים - לקראת חג השמן...

(0)
לדרג

שמן דגים מונע נפילה בוריאביליות קצב הלב בעקבות זיהום אויר במקום סגור (Am J Respir Crit Care Med)

מאת: באדיבות E-MED, ערוץ החדשות לאנשי מקצועות הרפואה
ושוב, עולה קרנו של שמן הדגים

ממחקר חדש עולה כי צריכה יומית של חומצות שומן אומגה-3 מונעת ירידה בשונות קצב הלב (Heart Rate Variability HRV) הקשורה בחשיפה לחומר חלקיקי, מזהם אויר מוכר, במקום סגור.

HRV נמוך עשוי להגביר את הסיכון להפרעת קצב לבבית חמורה. בעתיד, לאחר שיזוהו קבוצת האנשים הפגיעים ביותר לחומר חלקיקי, ניתן יהיה להמליץ על תוספת חומצות שומן אומגה-3 להקטנת הסיכון הקרדיווסקולרי.

נמצא קשר בין חשיפה סביבתית לחומר חלקיקי הנישא באויר, בקוטר 2.5 מיקרון ומטה (PM2.5), ובין ירידה ב-HRV, מדד לרגולציה האוטונומית של הלב, ועליה בתמותה קרדיווסקולרית בקשישים.

חוקרים שיערו כי ירידת HRV הקשורה ב-PM2.5 היא המנגנון הפוטנציאלי בו PM2.5 מביא לירידה בתמותה ותחלואה קרדיווסקולרית.
בכדי לבדוק את ההשערה, החוקרים אספו 50 קשישים בריאים יחסית, שטופלו בבית אבות, ולא סבלו ממחלה קרדיווסקולרית, פרט ליל"ד. החוקרים חולקו ל-2 גרם שמן דגים או 2 גראם שמן סויה (ביקורת), שניתנו למשך 5 חודשים. החוקרים טענו כי שמן הדגים, הכיל 83.2% Polyunsaturated Fatty Acids Omega-3 (n-3 PUFA), ושמן הסויה הכיל 6.7%.

כל המשתתפים צרכו מעט n-3 PUFA בתחילת המחקר ו-92% מזמנם בילו במקום סגור (Indoor). הגיל הממוצע עמד על 82 שנים.

כל הנבדקים עברו מדידות HRV של 6 דקות בשכיבה, אחת ליומיים. בקבוצת שמן הדגים, במהלך 30 הימים לפני מתן התוספת, נרשמה ירידה משמעותית של 54% ב-HRV עבור כל סטיית תקן של PM2.5 (8.0 micrograms/m³). בהשוואה לירידה של 7% בלבד ב-HRV לכל SD PM2.5 במהלך התקופה בה ניתנה תוספת שמן הדגים.
מצד שני, נמצא קשר בין תוספת של שמן סויה, ובין הגנה שולית ולא-משמעותית מפני השפעות של PM2.5 על HRV.

המחקר מראה בפעם הראשונה כי השפעת PM2.5 על HRV היתה נמוכה באופן משמעותי בקבוצת הקשישים, שחולקו לקבלת 2 גרם שמן דגים ביום.

שמן דגים, כמקור ל-n-3 PUFA, יכול להיחשב צורת מניעה להקטנת הסיכון להפרעות קצב ומוות פתאומי בקשישים, החשופים לזיהום אויר.
עם זאת, דרושים מחקרים התערבותיים גדולים יותר כדי לאשר את ההשפעה על n-3 PUFA על התוצאות הקרדיווסקולריות הקשורות בחשיפה למזהמי אויר באוכלוסיות פגיעות, ולהבהיר את הקשר בין המנה והתגובה.

Am J Respir Crit Care Med. 2005;172:1534-1540

בואו לדבר על כך בפורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום