נוע תנוע - על פעילות גופנית וסרטן

(0)
לדרג

תגובת האגודה למלחמה בסרטן למחקר כי פעילות גופנית מורידה את הסיכון לסרטן שד

רקע

מחקר חדש של המחלקה לרפואה מונעת בבית הספר לרפואה באוניברסיטת דרום קליפורניה קבע כי פעילות גופנית מורידה את הסיכון לחלות בסרטן שד. המחקר כלל 4,538 נשים חולות בסרטן שד ו- 4,649 נשים בריאות בגילאים 35 עד 64 שעברו ראיון אישי. כשליש מהנשים שהיו בשתי הקבוצות הינן אפרו אמריקאיות. הנשים בשתי קבוצות המחקר נשאלו אודות נושאים שונים המשפיעים על הסיכויים לחלות בסרטן השד כגון, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול, מספר הריונות וכדומה. בנוסף נחקרו לעומק המומצע השבועי של הפעילות הגופנית שלהן מגיל 10 ומעלה. איסוף נתוני המחקר הצביע על כך כי נשים אשר השקיעו 1.3 שעות שבועיות מגיל 10 בפעילות גופנית, הורידו את הסיכון לחלות בסרטן השד בכ-20% לעומת נשים אשר לא השקיעו כלל בפעילות גופנית. מסקנת המחקר היא שככל שעוסקים יותר בפעילות ספורטיבית, כך פוחת הסיכון ללקות בסרטן שד וכי הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה ששינויים הורמונאליים הקורים בגוף במהלך הפעילות הגופנית מהווים גורם מחסן מפני סרטן.
המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי של מכון הסרטן הלאומי בארצות הברית (journal of the National Cancer Institute). את המחקר ניתן למצוא פה - לחצו כאן

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה מדגיש כי:

"תוצאות מחקר זה מחזקות ידע ההולך ומצטבר בשנים האחרונות בידי אנשי המדע, המוכיח כי לפעילות גופנית יש השפעה לאורך זמן על הפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות ביניהן מחלות לב, מחלות כלי דם, סוכרת ואף מחלות סרטן שונות. מסקנות החוקרים מעודדות ומעידות על כך שבאמצעות שמירה על אורח חיים פעיל ניתן להפחית את הסיכון בסרטן שד ואף במקביל לשמור על משקל גוף רצוי. אנו קוראים לציבור לאמץ אורח חיים בריא הכולל, תזונה מופחתת קלוריות, דלת שומן ועשירה בירקות. מומלץ לכלול בתפריט היומי מגוון של ירקות ולשלב גם פרי, להגביל צריכת שומן מן החי ומזון מטוגן או חרוך ולהעדיף שימוש מבוקר בשמן זית, שמן קנולה וטחינה על פני שמנים אחרים. מומלץ גם להימנע משתיית אלכוהול, ולהגביל את צריכתו לכל היותר לכוסית אחת ליום ולצמצם ככל האפשר בצריכת מזונות מתוקים ולשלב פעילות גופנית מתונה, מספר פעמים בשבוע באופן קבוע".

ובתוך כך נודע כי על מנת להעביר לציבור הרחב את המסר כי פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים פעיל עשויים להגן על חייהם ולהפחית את הסיכון לחלות במחלות הסרטן הוציאה האגודה למלחמה בסרטן לאור בימים אלה חוברת שמטרתה להעניק כלים לציבור לשמירה על אורח חיים בריא ופעיל. החוברת כוללת מידע על עוצמת הפעילות הרצויה, משך הזמן המומלץ לביצועה, תרגילים שימושיים רבים לביצוע בשטח הפתוח, בבית ובמשרד, וטיפים מועילים לשמירה על בריאותנו הכללית והנפשית. החוברת נכתבה בסיועם המקצועי של דר' יוני ירום, רופא ספורט, מנהל המרכז לרפואת ספורט קופת חולים מאוחדת וסגן יו"ר החברה לרפואת ספורט של ההתאחדות הרפואית בישראל, פרופ' מאיר ברזיס, יו"ר הועדה לנושא פעילות גופנית במועצה הלאומית לקידום בריאות, המרכז הרפואי הדסה, ורפי דקל, מורה לחינוך גופני, מכללת וינגייט. החוברת נקראת "פעילות גופנית" וניתן לקבלה, ללא תשלום, באמצעות ה"טלמידע" של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה, טל' 1800-599-995.

ד"ר יוני ירום, רופא ספורט, מנהל המרכז לרפואת ספורט קופ"ח מאוחדת, סגן יו"ר החברה לרפואת ספורט של ההתאחדות הרפואית בישראל ומתנדב באגודה למלחמה בסרטן, מסר כי:

"לשם שמירה על הבריאות מומלץ לבצע פעילות גופנית למשך חצי שעה לפחות, כל יום, או רוב ימות השבוע. קיים קשר ישיר בין זמן הפעילות ועוצמתה. ככל שרמת הפעילות גבוהה יותר ניתן לבצע אותה מספר קטן יותר של פעמים בשבוע. חשובה כמות הזמן המצטברת. אפילו פעילות של 10 דק' מספר פעמים ביום בעלת משמעות רבה. יעילות הפעילות הגופנית גוברת ככל שהיא נעשית לאורך מספר רב יותר של שנים וכלל שהיא רציפה יותר."
אמצו אורח חיים פעיל ובריא. עלו במדרגות במקום במעלית, צאו לריקודים עם בן/בת הזוג, נצלו את זמן הצפייה בטלוויזיה לביצוע פעילות גופנית, הימנעו מעישון והפחיתו בצריכת האלכוהול למנה אחת ליום.
למבוגרים מומלצת פעילות גופנית של לפחות 30 דקות במשך רוב ימות השבוע. לילדים ונוער מומלץ לעסוק בפעילות גופנית מתונה עד גבוהה 5 פעמים בשבוע במשך כשעה לפחות.
כיצד להתחיל? הדרך הפשוטה ביותר היא ללכת. הליכה מוכרת לכולנו אינה מלווה בעומס ניכר על המפרקים, מאפשרת הגברת קצב הלב ועבודת שרירים המסייעים לכושר ולבריאות.
ניתן לבצע פעילות בביתכם, בזמן ובנוחות המתאימים לכם, כגון: באמצעות קלטות וידיאו, אופנים נייחים, מסילה נעה, או באמצעות מאמן כושר אישי המגיע ל"ביקור בית".
מומלץ לקבוע מטרות קצרות וארוכות טווח תוך ביסוסן בדפוסי התנהגות היומיומיים שלכם. לדוג': "השבוע אצעד לעבודה פעמיים" או "בעוד שנה ארצה לרוץ מרוץ של חצי מרתון".
אזנו בין הפעילות הגופנית שאתם מבצעים לבין כמות הקלוריות שאתם צורכים.
מחקרים מדעיים קבעו כי הזמן הטוב ביותר לאימון גופני הוא בבוקר. רצוי כי תקבעו להתאמן יחד עם אדם נוסף, כך תהיו מחויבים יותר להשתתפותכם באימון.


בואו לדבר על כך בפורום אימון וכושר גופני
ובפורום סרטן השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום