חדשות חמות מכנס האיגוד האמריקאי להמטולוגיה באטלנטה

(0)
לדרג

מחקר חדש שהוצג לראשונה בכנס: בחולי סרטן הלימפה שקיבלו מבטרה כטיפול משמר הסיכון לתמותה ירד ב-50%

מאת: מערכת zap doctors
ממצאי מחקר שהוצגו ב - .12.12 בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי להמטולוגיה באטלנטה ארה"ב

הוכיחו כי מתן טיפול משמר עם מבטרה, במשך שנתיים משפר דרמטית את הסיכוי להישאר בחיים של מטופלים הסובלים מלימפומה שאינה הודג'קינס (Non-Hodgkin's lymphoma) מהסוג האיטי, אחד מסוגי הלימפומה השכיחים ביותר. הניסוי הראה שהסיכון למוות ירד ב-50% בקרב מטופלים שקיבלו טיפול משמר עם מבטרה, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול משמר, ללא קשר לסוג הטיפול הראשוני שקיבלו למחלתם.

מהו טיפול משמר: בטיפול משמר ניתן נוגדן ביולוגי, מידי מספר חודשים לאורך זמן ממושך לחולים אשר הגיבו לטיפול הראשוני שניתן להם, במטרה לשמר את התגובה שהושגה ולמנוע את התקדמות המחלה.

פרופסור מרינוס ון אוארס מהמרכז הרפואי האקדמי באוניברסיטת אמסטרדם, החוקר הראשי במחקר חשוב זה, ציין: "הניסוי שלנו מאשר שהטיפול המשמר מועיל ביותר לכל המטופלים, כולל אלה שכבר קיבלו מבטרה כחלק מהטיפול הראשוני במחלה. בשלושים השנים האחרונות לא ראינו שיפור כה מרשים בבלימת התקדמות המחלה ובהישרדות החולים במחלה זו. הטיפול המשמר עם מבטרה עשוי להפוך לסטנדרט הטיפולי החדש בחולים אלה".

בהתבסס על נתונים אלה, חברת רוש מגישה בימים אלה לרשויות האירופיות בקשה להרחבת ההתוויה לטיפול משמר עם מבטרה בחולי לימפומה מהסוג האיטי.
רישום התוויה זו של מבטרה בישראל, צפוי במהלך השנה.

מדי שנה מאובחנים כ-20,000 חולים חדשים ומטופלים כ- 40,000 חולים במחלה במערב אירופה בלבד. ובישראל-מאובחנים מידי שנה כ-1700 חולי סרטן מערכת הלימפה.

"אנחנו מודעים לכך שתוצאות אלה פותחות עידן חדש בטיפול במחלה", אומר וויליאם מ. ברנס, מנכ"ל החטיבה הפרמצבטית ברוש. "לימפומה זו נמנית על סוגי הסרטן ששכיחותם עולה בקצב מהיר, ואנו עובדים בשיתוף עם רשויות הבריאות, כדי להבטיח שמבטרה תהיה זמינה כטיפול משמר מוקדם ככל האפשר".

אודות המחקר

בניסוי שנערך על ידי הארגון האירופי למחקר וטיפול בסרטן
(EORTC) השתתפו 465 חולים עם לימפומה שאינה הודג'קינס מהסוג האיטי, שמחלתם נשנתה או לא הגיבה לטיפול קודם. בשלב הראשון של המחקר חולקו החולים אקראית לקבלת כימותרפיה סטנדרטית (CHOP) מידי 3 שבועות או לקבלת מבטרה בשילוב עם כימותרפיה. בשלב השני החולים שהגיבו לטיפול חולקו שוב באופן אקראי לקבלת טיפול משמר עם מבטרה או למעקב בלבד (ללא קבלת כל טיפול נוסף). הטיפול המשמר עם מבטרה ניתן בעירוי אחת לשלושה חודשים למשך תקופה של שנתיים. הניסוי בוצע ב-130 מרכזים במדינות כדוגמת קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה וארצות אירופה.

תוצאות שלב הטיפול הראשוני:
תוצאות השלב הראשוני של הניסוי הראו שחולים שקיבלו מבטרה בנוסף לכימותרפיה הסטנדרטית השיגו שיעור גבוה משמעותית של הפוגה מוחלטת מהמחלה בהשוואה לחולים שקיבלו כימותרפיה בלבד (29% לעומת 16%). יתרה מזאת, השילוב של מבטרה וכימותרפיה האריך משמעותית את משך הזמן ללא התקדמות המחלה מ-20 חודשים בממוצע ללא מבטרה ל-33 חודשים עם מבטרה.

תוצאות הטיפול המשמר:
מתוצאות שלב הטיפול המשמר עולה כי מתן מבטרה במשך שנתיים הביא להארכה משמעותית של הזמן ללא התקדמות המחלה (52 חודשים לעומת 15 חודשים בלבד) ולהפחתה של 50% בסיכון לתמותה לאחר מעקב של 3 שנים.

אודות לימפומה שאינה מסוג הודג'קינס

לימפומה שאינה הודג'קינס (Non-Hodgkin's lymphoma) פוגעת ב-1.5 מליון בני-אדם ברחבי העולם. כמחצית מהחולים לוקים בסוג האיטי, שהינו סרטן של מערכת הלימפה המתקדם באיטיות, אולם אינו ניתן כיום לריפוי. זהו אחד מסוגי הסרטן ששכיחותו הולכת ועולה בקצב מהיר, עם גידול של 80% במספר המקרים החדשים המתגלים מידי שנה בהשוואה לתחילת שנות השבעים.

איך פועלת מבטרה? במה היא שונה?
נוגדן טיפולי הנקשר לחלבון מסוים, האנטיגן CD20, שנמצא על פני השטח של תאי B, שהנם התאים הממאירים במחלת הלימפומה. לאחר הקשירה מבטרה מגייסת את מנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף כדי לתקוף ולהרוג את תאי ה-B המסומנים. מבטרה אינה פוגעת בתאי האב במח העצם מהם נוצרים תאי B בריאים אחר הטיפול, החוזרים לרמה תקינה תוך מספר חודשים.

בואו לדבר על כך בפורום בני נוער חולי סרטן
ובפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום